Citat:
Ursprungligen postat av
SnagIT
Om det är som du säger att det handlar om det där "Oskyldighetsprojektet" (jag var tvungen att kolla vad tusan det var, och jodå det var precis lika uselt som jag förväntade mig av namnet) så är det ju än värre.
En advokat upplåter kontor och pengar - om än småpengar - till en aktiv polis som i sin tur bedriver egna resningsarbeten, stick i stäv med sin roll som polis, i skymundan för åklagare medan de bedriver sina åtal i samma ärenden.
Och så den kvinnliga polisen på det med hantering av material och uppgifter rörande en aktiv polisutredning.
Alltså att dessa poliser skulle dömas för Grovt tjänstefel och Brott mot tystnadsplikten har jag inga synpunkter på alls, det får dom gärna göra! Men däremot har jag oerhört svårt att se hur den här polisen skall kunna dömas för Tagande av muta (samt hur Björn Hurtig skall kunna dömas för Givande av muta) då mutbrottslagstiftningen tar sikte på att någon, i offentlig eller privat tjänst, för egen eller för någon annans vinning, får ekonomisk ersättning eller någon annan förmån av en person som vill få en fördel av något slag.
Det första rekvisitet det kan falla på är
offentlig eller privat tjänst. För när "polisen" ifråga arbetat med Oskyldighetsprojektet, fått pengar för reseutlägg och nyttjat kontoret så har han ju inte gjort det på arbetstid/som polis, alltså har han inte agerat i offentlig tjänst. Kvar finns det privat tjänst, och jag har svårt att se att ideellt arbete skulle räknas in som "privat tjänst".
Andra delen det kan falla på är rekvisitet om
egen eller för någon annans vinning, får ekonomisk ersättning eller någon annan förmån av en person som vill få en fördel av något slag. Har man då tagit emot en reseersättning så har man ju knappast vunnit på det eller dragit någon fördel av det, eftersom ersättningen för en resa man gjort i princip är +/-0. Dessutom så har dessa utbetalningar bokförts, så någon skattemässig vinst eller fördel har han ju inte heller inte fått. Att sedan får bruka ett kontor att arbeta ideellt/gratis i vet jag heller inte hur mycket vinst eller fördel det skulle vara. Lägg då till att kontoret ägs av Oskyldighetsprojektet och att
alla som ingår i det projektet har rätt att bruka det rummet, så det har ju inte varit exklusivt bara för honom.