2022-09-02, 17:55
Medlem
Skummat filerna och förhören.
Rörigt.
Självklart ska de åtalas, sånt här vill vi ju inte behöva använda polisresurser till. Då lär ju inte 50.000 anställda räcka.
Pinsamt av de inblandade, verkar ha drabbats av svår hybris.
Citera
2022-09-02, 19:47
Medlem
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/bjorn-hurtig-atalad-ar-heligt-forbannad-en-hamnd-fran-aklagaren/

Citat:
Björn Hurtig åtalad: ”Är heligt förbannad – en hämnd från åklagaren”

I dag åtalades advokat Björn Hurtig för givande av muta i en mordutredning.
Enligt åklagaren har han, åt en polisman, upplåtit ett rum på sitt advokatkontor.
– Det är på en löjlig nivå. Vi ser över möjligheten att väcka talan för obefogat åtal och tjänstefel mot åklagaren.

Björn Hurtig är heligt förbannad. Han beskriver det som att åklagaren väcker åtal mot honom ”mot bättre vetande”.
– Det är en hämnd från åklagaren för Oskyldighetsprojektet, säger Björn Hurtig.

Oskyldighetsprojektet är ett projekt som drivs av Hurtig för att granska domar, och få resning för oskyldigt dömda.

Nivån på åtalet är, säger Hurtig, ”löjlig”.
– Det kommer prövas av rätten, sedan får vi se vem som har rätt.

Givande av muta
Åklagaren skrev i ett pressmeddelande att:
– Jag åtalar också försvarsadvokaten och den ena polisen för givande respektive tagande av muta. Jag anser att det var en otillbörlig förmån bland annat att polismannen under cirka ett års tid fick ha ett arbetsrum vid advokatbyrån, samma rum som det aktuella förhöret hölls i, säger förundersökningsledare Nicklas Englund.

Enligt Björn Hurtig handlar det om att polismannen jobbat ideellt, vid sidan om sitt arbete som polis, i Oskyldighetsprojektet, vilket han gjort i flera år.
– Rummet han suttit i tillhör Oskyldighetsprojektet och inte vårt kontor, det har en egen ingång. Det är inte hans rum, det är Oskyldighetsprojektets.

Och vad gäller de pengar som polismannen fått är det ”reseutlägg” samt betalning för en nätverkssladd, säger Hurtig.
– Allting finns bokfört.
Citera
2022-09-03, 00:12
Medlem
Vilken slump att Victoria delar samma efternamn som Hassan.

Hela ärendet verkar vara en total skitstorm av stämningsansökan att döma.
Två poliser som dels verkar sakna omdöme och dels verkar tro att de på egen hand ska lösa mordutredningar utanför reglerna som i någon Roland Hassel-deckare.
Där den ene polisen läcker information till parter i målet, tillika klanledare och den andre har ett korrupt affärs- och vänskapsförhållande med en gangsteradvokat.
Citera
2022-09-03, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Det är helt sjukt att Björn Hurtig klarat sig länge innan han blev åtalad för tjänstefel. Missförstå mig inte fel, bra advokat med retoriska fördelar men det är inte OK hur han hanterar sekretesslagen. Han har påverkat (ej misstänkta eller målsägande vad jag vet) människor som är involverade i brottsmål sedan 2017. Har sett det med mina egna ögon. Allt från att "råka" lämna en bunt papper på kontor där rättsmedicinare skriver sina utlåtanden till att prata i "förtroende" med rättsläkare som rätten har just förtroende för.

Trodde aldrig jag skulle se det hända och jag har valt att inte berätta om det, tur att det finns andra som både berättar och lämnar spår efter sig i hams namn. Ska bli intressant att se vad detta mynnar ut i. Varför min tidslinje är från 2017 är just för det var då jag såg det första gången, då gällde det ett överklagade om just mord där man till hovrätten ville ha en ny översyn av det utvidgade obduktionsprotokollet.

Du är inte tydlig. ”Påverkat” hur?
Citera
2022-09-03, 04:51
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Du är inte tydlig. ”Påverkat” hur?

Användaren förklarar ju vad denne menar redan i mening efter..?

Dvs ”Har sett det med mina egna ögon. Allt från att "råka" lämna en bunt papper på kontor där rättsmedicinare skriver sina utlåtanden till att prata i "förtroende" med rättsläkare som rätten har just förtroende för.”
Citera
2022-09-03, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Fup

https://anonfiles.com/FcU6w269y3/Bor_s_TR_B_538-22_Aktbil_31_F_runders_kningsprotokoll_23_pdf

https://easyupload.io/7ulc03

https://anonfiles.com/g8Vdw168yb/Bor_s_TR_B_538-22_Aktbil_32_F_runders_kningsprotokoll_23_pdf

https://easyupload.io/qoot9b

https://anonfiles.com/J7Vcw560y0/Bor_s_TR_B_538-22_Aktbil_33_F_runders_kningsprotokoll_23_pdf

https://easyupload.io/kfl7sr

https://anonfiles.com/l3W6wc68ye/Bor_s_TR_B_538-22_Aktbil_34_F_runders_kningsprotokoll_23_pdf

https://easyupload.io/szb9ed

.
Tack så mycket
Blir spännande och se om de döms!
Citera
2022-09-03, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Användaren förklarar ju vad denne menar redan i mening efter..?

Dvs ”Har sett det med mina egna ögon. Allt från att "råka" lämna en bunt papper på kontor där rättsmedicinare skriver sina utlåtanden till att prata i "förtroende" med rättsläkare som rätten har just förtroende för.”

Jag är läskunnig. Saknar fortfarande utfallet dvs resultatet av handlingarna. Påverkade hur?
Citera
2022-09-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnagIT
Vilken slump att Victoria delar samma efternamn som Hassan.

Hela ärendet verkar vara en total skitstorm av stämningsansökan att döma.
Två poliser som dels verkar sakna omdöme och dels verkar tro att de på egen hand ska lösa mordutredningar utanför reglerna som i någon Roland Hassel-deckare.
Där den ene polisen läcker information till parter i målet, tillika klanledare och den andre har ett korrupt affärs- och vänskapsförhållande med en gangsteradvokat.

Jag håller verkligen med dig om att detta är en jävla röra!! Kanske så rörigt så att även vi på Flashback rört till det lite? ;-)
För det var väl ändå så att poliserna ifråga inte försökte lösa en mordutredning, där borta på advokatkontoret. Utan att dom, helt stick i stäv med grunduppdraget, hjälpte till med en resningsansökan? Och det "korrupta vänskapsförhållandet" mellan polisen och advokaten var väl ändå att polisen deltagit i ett ideellt projekt (Oskyldighetsprojektet) där hans enda "betalning" bestått av reseersättningar och att själva "mutan" varit att han fått låna Oskyldighetsprojektets kontor där han suttit och arbetat gratis?

Att denna polisen i övrigt agerat både omdömeslöst och oprofessionellt är vi helt överens om! :-)
Citera
2022-09-03, 14:52
Medlem
Det jag läst tyder på att de skyller på OP-projektet. Polisen har vid några tillfällen gjort sökningar och slagningar i polisens register från advokatbyråns adress, men säger att han är där för att arbeta med "oskyldighetsprojektet". Det rimmar inte väl.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag håller verkligen med dig om att detta är en jävla röra!! Kanske så rörigt så att även vi på Flashback rört till det lite? ;-)
För det var väl ändå så att poliserna ifråga inte försökte lösa en mordutredning, där borta på advokatkontoret. Utan att dom, helt stick i stäv med grunduppdraget, hjälpte till med en resningsansökan? Och det "korrupta vänskapsförhållandet" mellan polisen och advokaten var väl ändå att polisen deltagit i ett ideellt projekt (Oskyldighetsprojektet) där hans enda "betalning" bestått av reseersättningar och att själva "mutan" varit att han fått låna Oskyldighetsprojektets kontor där han suttit och arbetat gratis?

Att denna polisen i övrigt agerat både omdömeslöst och oprofessionellt är vi helt överens om! :-)
Citera
2022-09-03, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Om det är som du säger att det handlar om det där "Oskyldighetsprojektet" (jag var tvungen att kolla vad tusan det var, och jodå det var precis lika uselt som jag förväntade mig av namnet) så är det ju än värre.
En advokat upplåter kontor och pengar - om än småpengar - till en aktiv polis som i sin tur bedriver egna resningsarbeten, stick i stäv med sin roll som polis, i skymundan för åklagare medan de bedriver sina åtal i samma ärenden.
Och så den kvinnliga polisen på det med hantering av material och uppgifter rörande en aktiv polisutredning.
Citera
2022-09-03, 16:37
Medlem
Håller med. Dessutom har polisen i sitt första förhör erkänt att han träffat ett vittne som han egentligen har inte med att göra... på advokatens byrå!

Citat:
Om det är som du säger att det handlar om det där "Oskyldighetsprojektet" (jag var tvungen att kolla vad tusan det var, och jodå det var precis lika uselt som jag förväntade mig av namnet) så är det ju än värre.
En advokat upplåter kontor och pengar - om än småpengar - till en aktiv polis som i sin tur bedriver egna resningsarbeten, stick i stäv med sin roll som polis, i skymundan för åklagare medan de bedriver sina åtal i samma ärenden.
Och så den kvinnliga polisen på det med hantering av material och uppgifter rörande en aktiv polisutredning.
Citera
2022-09-03, 17:24
Medlem
Citat:

Alltså att dessa poliser skulle dömas för Grovt tjänstefel och Brott mot tystnadsplikten har jag inga synpunkter på alls, det får dom gärna göra! Men däremot har jag oerhört svårt att se hur den här polisen skall kunna dömas för Tagande av muta (samt hur Björn Hurtig skall kunna dömas för Givande av muta) då mutbrottslagstiftningen tar sikte på att någon, i offentlig eller privat tjänst, för egen eller för någon annans vinning, får ekonomisk ersättning eller någon annan förmån av en person som vill få en fördel av något slag.

Det första rekvisitet det kan falla på är offentlig eller privat tjänst. För när "polisen" ifråga arbetat med Oskyldighetsprojektet, fått pengar för reseutlägg och nyttjat kontoret så har han ju inte gjort det på arbetstid/som polis, alltså har han inte agerat i offentlig tjänst. Kvar finns det privat tjänst, och jag har svårt att se att ideellt arbete skulle räknas in som "privat tjänst".

Andra delen det kan falla på är rekvisitet om egen eller för någon annans vinning, får ekonomisk ersättning eller någon annan förmån av en person som vill få en fördel av något slag. Har man då tagit emot en reseersättning så har man ju knappast vunnit på det eller dragit någon fördel av det, eftersom ersättningen för en resa man gjort i princip är +/-0. Dessutom så har dessa utbetalningar bokförts, så någon skattemässig vinst eller fördel har han ju inte heller inte fått. Att sedan får bruka ett kontor att arbeta ideellt/gratis i vet jag heller inte hur mycket vinst eller fördel det skulle vara. Lägg då till att kontoret ägs av Oskyldighetsprojektet och att alla som ingår i det projektet har rätt att bruka det rummet, så det har ju inte varit exklusivt bara för honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in