2023-08-29, 12:14
  #11605
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Nästan alla system är vidareutveckling av ett äldre, Leopard 1 kommer från Panther kanske och två från 1, RB15 Mk2 från RB15 Mk2,5 från Mk2 Mk3 4 från Mk3 Gripen C från A E från C

Eventuellt har du fel här. Inkrementell utveckling förekommer naturligtvis, men de stora tekniksprången brukar innebära så stora ändringar att plattformen byggs om från grunden.

En kontrollfråga i sammanhanget (dessutom av militärlogistiskt värde) är ofta "vilka delar är identiska mellan versionerna".
Citera
2023-08-29, 16:13
  #11606
Medlem
Smertelig tap for Russland på sørspissen av okkupert Kherson oblast i går.

HIMARS tok ut en av de mest moderne mobile radarsystemene russerne besitter - Predel-E som skal koste rundt 2 milliarder kroner. Den skal også ha over-the-horizon kapasitet.

https://twitter.com/Archer83Able/status/1696194957806080391

https://www.newsweek.com/ukraine-russia-predel-e-radar-kherson-counteroffensive-video-1822959
Citera
2023-08-29, 17:38
  #11607
Medlem
I løpet av 13 uker i kamp har Ukraina mistet kun 5 av sine Leo2 MBT. Flere har blitt truffet, men de er reparert og i bruk igjen.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/08/28/in-13-weeks-ukraine-has-lost-just-five-of-its-71-leopard-2-tanks/?sh=6eef2807185b

Og ingen av mannskapene på Leopard 2A6 er blitt drept så langt.

https://twitter.com/deaidua/status/1696504154275897849
Citera
2023-08-29, 18:25
  #11608
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
I løpet av 13 uker i kamp har Ukraina mistet kun 5 av sine Leo2 MBT. Flere har blitt truffet, men de er reparert og i bruk igjen.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/08/28/in-13-weeks-ukraine-has-lost-just-five-of-its-71-leopard-2-tanks/?sh=6eef2807185b

Og ingen av mannskapene på Leopard 2A6 er blitt drept så langt.

https://twitter.com/deaidua/status/1696504154275897849

Om det stämmer är det otroligt bra. Nästan för bra
Citera
2023-08-29, 21:08
  #11609
Medlem
Enda ett moderne og dyrt radarsystem tatt ut med HIMARS - 9S36M for Buk-M3

Det har også vært tatt ut en hel del MSTA-S selvdrevet artilleri den siste tiden, og russerne skal nå være innestengt i Bakhmut. I det hele er det mye gode nyheter om dagene.


https://twitter.com/Tendar/status/1696573529301414022
Citera
2023-08-30, 00:42
  #11610
Medlem
bergsturks avatar
Ukraina har enligt uppgift slagit ut minst fyra st Il-76 genom drönarattacker mot Pskov (!!!). Enorma explosioner och bränder syns på film. Inte en outtömlig resurs, dessa plan, men framför allt måste ryssarna börja höja säkerheten och allokera luftförsvarsenheter även till avlägsna baser, vilket varken är gratis eller heller kan tas från outtömliga resurser.

Ukrainas (+medhjälpares) förmåga att åstadkomma saker med små resurser och stor påhittighet fortsätter att imponera. Ryssarnas förmågor: inte lika mycket...
Citera
2023-08-30, 02:05
  #11611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ukraina har enligt uppgift slagit ut minst fyra st Il-76 genom drönarattacker mot Pskov (!!!). Enorma explosioner och bränder syns på film. Inte en outtömlig resurs, dessa plan, men framför allt måste ryssarna börja höja säkerheten och allokera luftförsvarsenheter även till avlägsna baser, vilket varken är gratis eller heller kan tas från outtömliga resurser.

Ukrainas (+medhjälpares) förmåga att åstadkomma saker med små resurser och stor påhittighet fortsätter att imponera. Ryssarnas förmågor: inte lika mycket...

Dom bombade tydligen en mikrochipsfabrik i Bryansk också.
Citera
2023-08-30, 08:02
  #11612
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Jag misstänker att ingen på generalstaben är jättesugen på att köra morgonens briefing av Putin avseende nattens händelser…

Bombning av fyra städer inkl VDV i Pskov och microprocessorfabrik samt hamnen i Sevastopol. Hyfsad utdelning för Ukraina. Verkar samtidigt som man delvis uppnår genombrott mot Tokmak. Vem får sparken nu?
Citera
2023-08-30, 08:36
  #11613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Jag misstänker att ingen på generalstaben är jättesugen på att köra morgonens briefing av Putin avseende nattens händelser…

Bombning av fyra städer inkl VDV i Pskov och microprocessorfabrik samt hamnen i Sevastopol. Hyfsad utdelning för Ukraina. Verkar samtidigt som man delvis uppnår genombrott mot Tokmak. Vem får sparken nu?
Eller hvem faller ut av et vindu?

Det ryktes at et TU-22M også er truffet i dronenagrepet. Da er det potensielt fire IL-76 transportfly (ala Hercules omtrent) og ett TU-22M strategisk bombefly.

Da har Ukraina ødelagt eller skadet 10 russiske fly i to droneangrep på under en uke. I forrige angrep natt til lørdag gikk det med fire SU-30 og et MIG-29.

Ser ut til at disse australske pappdronene har omtrent null radarsignatur.
Citera
2023-08-30, 16:10
  #11614
Medlem
HRTs avatar
Man inser att den fege skiten i Mosvka förlorar kriget och kommer ta till taktiskt kärnvapen som ger en väg ut (ingen vill strida i kontaminerat område)
En liten skit som kommer bli ihågkommen som den som förstörde ryssland en andra gång.
Citera
2023-08-30, 16:49
  #11615
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Man inser att den fege skiten i Mosvka förlorar kriget och kommer ta till taktiskt kärnvapen som ger en väg ut (ingen vill strida i kontaminerat område)
En liten skit som kommer bli ihågkommen som den som förstörde ryssland en andra gång.

Detta med att eskalera för att deeskalera sig ur kriget tror jag inte funkar. Tror aldrig Polen tex skulle köpa det och även USA har varit tydliga med att kärnvapen är en röd linje. Har inte tom Polen sagt att dom kommer åberopa artikel 5 om ryssjävlarna använder kärnvapen Ukraina. Jag tror närmaste månaden är helt avgörande. Om Ukraina kan få lite fart nu närman börjat bryta igenom mineringarna så att man når azovsjön eller åtminstone lägger alla vägar inom artillerikontroll. Då tror jag ryssens läge på Krim är hopplöst. Då kan lösningen bli att Krim blir en autonom delstat med självbestämmande och kanske samma sak för ockuperade delar av DNR och LNR. Inte perfekt men troligen acceptabelt för Putin. Vi
Citera
2023-08-30, 17:20
  #11616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Jag misstänker att ingen på generalstaben är jättesugen på att köra morgonens briefing av Putin avseende nattens händelser…

Bombning av fyra städer inkl VDV i Pskov och microprocessorfabrik samt hamnen i Sevastopol. Hyfsad utdelning för Ukraina. Verkar samtidigt som man delvis uppnår genombrott mot Tokmak. Vem får sparken nu?


Det handlar nog om https://group-kremny.ru/ om det är fabriken i Bryansk som avses. De tillverkar inte mikroprocessorer, det är på tok för avancerat för nästan all rysk tillverkning. Man har en enda fab för detta, men extremt låg produktionstakt (mindre på ett år än vad TSMC gör på en dag) och tekniskt ligger man på en nivå som väst låg på i slutet av 90-talet.

Fabriken i Bryansk tillverkar med 500 nm nod, dvs var väst låg i slutet av 80-talet, och gör främst kraftkomponenter, analoga IC och ett fåtal LSI-logikchip. Dvs, sånt som hobbyister har kunnat köpa över disk sedan 70-tal.

Nu är det absolut inget fel i sig, att tillverka elektronik med "gammalmodiga" linjebredder. Bara för att en ny AMD Ryzen-processor behöver en nod om 2-3 nm eller vad det nu är, så betyder det inte att inte kraft- och diskreta halvledare behöver tillnärmelsevis samma fina linjebredd. Givetvis tillverkas det i större linjebredder över hela jorden, för att göra t.ex. vanliga transistorer eller simplare chip som spänningsregulatorer.

Men rätt ska vara rätt och man måste förstå vilket teknologiskt bakvatten dagens Ryssland är. De kan göra CPUer som duger i en router eller en dator från tidigt 2000-tal, men med så låg produktionstakt att inhemskt behov inte kan tillgodoses. På pappret är man "självförsörjande" på elektronik¹ då man ju faktiskt kan göra några skabbiga processorer och kan göra transistorer och andra diskreta halvledare och givetvis kondensatorer, motstånd, osv, dvs komponenter som var och en kan tillverka i köket med lite driv. Men produktionstakten är utomordentligt låg och denna förlust är säkert kännbar.

1) Undantaget RAM- och flashchip. Om de ens har någon sådan tillverkning alls, så ligger den så långt efter väst, Taiwan och Japan att den inte kan tillgodose behovet på en förrförra generationens low-end dekstopdator ens en gång.
__________________
Senast redigerad av DjILY 2023-08-30 kl. 17:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in