2022-09-15, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ja men priserna blir inte billigare för det
Eftersom priserna sätts efter tillgång kontra efterfrågan så jo, de anpassas naturligtvis efter införskaffningskostnad med men kontentan är att de inte kommer hamna i närheten av vad som befarades
Citera
2022-09-15, 18:30
Medlem
Citat:
Det är sant just nu, jag menade mer när vintern börjar komma till europa då kommer de bli värre, Rysslands plan är att pressa EU så dom släpper sanktionerna.
Sluta jämra nu. Trodde du var vettig nånstans och så försöker man berätta att det är lugnt i Eu men du bara jiddrar på om att EU blir trött i vintern och slutar stödja Ukraina. Att folk bokstavligen kommer och frysa och svälta i Västeuropa.

EU kommer att stödja Ukraina tills varenda ryss som motsätter sig ett fritt Ukraina är utkastad eller nedgrävd. Det blir inga massprotester där man kräver att stödet ska upphöra. Man gnäller istället över elpriset och planerar för festen när Putin har checkat ut.
Citera
2022-09-15, 18:34
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Ja du, dubbelflopp kan man lugnt säga, eller till och med trippel. Det är en sak att någon med taskig kikare i stridens hetta rapporterar att en ponton anfaller. Men att helikopterstyrkorna inte lägger märke till det och genomför ett meningslöst anfall, det luktar inkompetens. Som grädde på moset gör man en propagandavideo av det hela och lägger ut det för att visa hur duktig man är.

Tror ni att det är ett genuint trippelmisstag eller är det ett försök att "bevisa" att Ukraina försöker anfalla över Dnipro?

Jag skulle gissa på ett dubbelmisstag följt av ett försök till fuling i övertygelse om att publiken är blind. Den som rapporterade "landstigningsförsöket" kan säkert ärligt trott att det var det som var påväg att hända. Jag har också sett underliga saker när jag varit trött, hungrig, frusen och stressad i dassiga ljusförhållanden. Med lite eftertanke så har jag i allmänhet klarat av att lista ut att hjärnan har dumheter för sig. Men om man lägger till att man är livrädd och sannolikt bra mycket mer av allt det jag räknade upp så känns det inte osannolikt att någon fått för sig att betongpontonen varit på väg att anfalla dem. Lite samma med helikoptern. Kommer inte ihåg var jag hörde det nu, men jag har förstått det som att siktena på de ryska attackhelikoptrarna inte är lite smådassiga utan helt värdelösa. Så med lite avstånd och stress över att bli nedskjuten kan jag mycket väl tänka mig att de bekämpade pontonen i tro att det var en landstigningsbåt. Men att gänget i studion som kunnat sitta och kolla filmen fram och tillbaka, förstora, köra bild för bild? Nja... Det känns som att de tog en rövare för att känna några billiga poäng.
Citera
2022-09-15, 18:47
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Har du en källa som säger att Ryssland har satt deras bästa material i Ukraina?

Nu skojar du va? Hela tråden är full med källor på det, men jag tror inte att någon kommer orka sammanställa dem åt dig. Du får nog leta själv. Men för att exemplifiera några enheter som blivit mer eller mindre utplånade så kan jag ju nämna 1:a gardespansararmén, VDV och marininfanteriet. Åtminstone marininfanteriet bet ifrån sig hyfsat, iaf i början. Om du inte känner till vad det är för enheter så är det ingen jätteavancerad googling som krävs.

Det är du som kommer med de befängda påståendena, så bevisbördan ligger dessvärre på dig är jag rädd. Det är lite som när en person som hävdar att jorden är platt kräver att man ska överbevisa dem om att jorden är rund.

Så om du hävdar att det finns oanvända elitstyrkor som hoppar upp och ned av otålighet över att få sätta tänderna i Ukrainarna så få nog du prestera någon form av källa på det. Lämpligen inte Putin eller Lavrov. Någon källa som inte kastat loss helt.

Du får gärna berätta mer om de där 2 millionerna som ryssarna kan sätta in när de vill. Menar du alla de kan mobilisera om det skulle vara krig (inte specialoperation)? Dvs 2 millioner man mellan 20-50 år med en (rysk) värnplikt mellan 1-30 år bakom sig? Ledsen att sätta det, men där hittar du nog inte stora mängder elitförband. Sannolikt inte heller speciellt många högmotiverade soldater. Definitivt inget som är bättre än det de satte in från början. Möjligen är delar av det bättre än en del rekryteringar de har på plats nu. Iaf till kompetens. Men vad ska de slåss med? Ska de be Ukrainarna skicka tillbaka utrustningen de lämnade efter sig? Den har ju visat sig funka så där mot grejerna Ukraina har tillgång till.
Citera
2022-09-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
En spännande och intressant lösning!
Har du någon referens/länk så att jag kan läsa vidare på egen hand?

Min källa är nån Ukrainsk ministers Twitter. Inte mer. Hittar inte länken nu.
Citera
2022-09-15, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrobiologi
Läs mitt inlägg igen. Det blir ingen mobilisering i Ryssland.
Dum, men ärlig fråga - även om Ryssland skulle få för sig att köra en mobilisering, har de utrustning till det? Det kommer ju bli en avsevärt större numerär av manpower, men med tanke på så mycket utrustning som förstörts i Ukraina redan; finns det pansarfordon, personlig utrustning och allt kring för att kunna försörja den mobiliserade mängden soldater?
Citera
2022-09-15, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Dum, men ärlig fråga - även om Ryssland skulle få för sig att köra en mobilisering, har de utrustning till det? Det kommer ju bli en avsevärt större numerär av manpower, men med tanke på så mycket utrustning som förstörts i Ukraina redan; finns det pansarfordon, personlig utrustning och allt kring för att kunna försörja den mobiliserade mängden soldater?

De verkar inte ha tillräckligt med utrustning till de soldater som redan är i Ukraina så tveksamt. Finns massor av exempel på soldater från LPR/DPR som har hjälmar och vapen från andra världskriget och som saknar skyddsväst. De verkar också ha svårt att mobilisera pansarfordon mtp att T-62 och MT-LB används nu. Möjligt att det finns massor av utrustning som kan användas men som måste servas och repareras först...
Citera
2022-09-15, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
De verkar inte ha tillräckligt med utrustning till de soldater som redan är i Ukraina så tveksamt. Finns massor av exempel på soldater från LPR/DPR som har hjälmar och vapen från andra världskriget och som saknar skyddsväst. De verkar också ha svårt att mobilisera pansarfordon mtp att T-62 och MT-LB används nu. Möjligt att det finns massor av utrustning som kan användas men som måste servas och repareras först...
Undrar hur mycket det faktumet spelar in i Putins tvekan till att mobilisera - om han skriver på den ordern, så kommer hela Ryssland se att militären är ett korthus som fallit, då ingenting finns att tillgå för att allt är sönderrostat i förråd eller redan förstört på slagfältet.
Citera
2022-09-15, 20:10
Medlem
Savoys avatar
Nästa flopp, känns ju inte helt genomtänkt:

Ryssarnas bombning av dammen vid Kryvyi Rih kan nu hota de egna trupperna vid Inhulez nära Cherson,

https://www.n-tv.de/politik/Staudamm-Attacke-bedroht-Cherson-Front-article23590635.html

på tyska men googleöversatt det relevanta:

However, a major flood on the Inhulez could also be dangerous for the Russian troops. The Inhulets divides the front near Cherson into two sections just before the confluence with the Dnipro. Up until a few weeks ago, the bridge near Darjiwka was still available to the Russians for major transport connections - until Ukrainian precision attacks destroyed it. Since then, a Russian pontoon bridge has crossed the Inhulez. The tidal wave in the Inhulez Valley near Cherson thus also endanger Russian units.
Citera
2022-09-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Nästa flopp, känns ju inte helt genomtänkt:

Ryssarnas bombning av dammen vid Kryvyi Rih kan nu hota de egna trupperna vid Inhulez nära Cherson,

https://www.n-tv.de/politik/Staudamm-Attacke-bedroht-Cherson-Front-article23590635.html

på tyska men googleöversatt det relevanta:

However, a major flood on the Inhulez could also be dangerous for the Russian troops. The Inhulets divides the front near Cherson into two sections just before the confluence with the Dnipro. Up until a few weeks ago, the bridge near Darjiwka was still available to the Russians for major transport connections - until Ukrainian precision attacks destroyed it. Since then, a Russian pontoon bridge has crossed the Inhulez. The tidal wave in the Inhulez Valley near Cherson thus also endanger Russian units.

Den dammens sprängdes visst med med dyra hypersoniska bomber varav en kraschade på rysk territorium. Finns en video på den kraschade.

https://www.youtube.com/shorts/45b97Qn7cGc

--------------------------------------------------------

Om ryssarna börjar spränga dammar så är det dom som sätter reglerna. - Det är regelbrott. Ukraina får börja spränga gas och oljeanläggningar om Kina, Indien börjar köpa. Spräng även dammar. Det var ryssarna som startade detta. Detta även om anläggningarna är väldigt långt borta och tex sumpa elanläggningar med kamikazedrönare. Enkla drönare för 5000 dollar klarar lätt 150-200 km. En pipeline är väldigt lång och de kan kanske skicka in sabotörer och spränga ledningar hej vilt. Min teori är att Ukraina måste börja elda upp viktiga el-anläggningar/myndigheter i Moskva. Det är där eliten sitter. Moskva måste känna brandlukten varje dag och helst sitta utan ström. Det vore en mardröm för Putin men det är så psykologin fungerar.

Här är en video med frisläppta Ukrainska soldater i ett utbytesprogram. De vittnar om rysk fångenskap. 250 gram mat och 50 cl vatten om dagen och de gnäller mindre än random ensamkommande i Malmö.
https://youtu.be/Sy_myQzEZ_U?t=1140
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-09-15 kl. 20:49.
Citera
2022-09-15, 21:39
Medlem
Citat:
Jo men om vi går efter iden med att politiker gör som dom tror ger röster så kommer det tyvärr bli att sluta med stödet till Ukraina, det ända negativa med en demokrati är att man får höra om allas dåliga åsikter om allt, en vanlig person som jobbar och inte är insatt om Ukraina konflikten kommer inte vilja offra sig själv eller sin familjs livskvalite för Ukraina. Tyvärr kommer de nog bli så, de finns många idioter.
Risken för detta är liten. Stödet för Ukraina och stödet för enighet inom EU är väldigt stor bland befolkningen inom EU. I Sverige får man lätt en skev bild över stödet, både för Ukraina, för EU och för viljan att göra uppoffringar.

Se t.ex. senare halvan av Peruns genomgång: https://www.youtube.com/watch?v=ce5TR-qWCk4
Citera
2022-09-15, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Risken för detta är liten. Stödet för Ukraina och stödet för enighet inom EU är väldigt stor bland befolkningen inom EU. I Sverige får man lätt en skev bild över stödet, både för Ukraina, för EU och för viljan att göra uppoffringar.

Se t.ex. senare halvan av Peruns genomgång: https://www.youtube.com/watch?v=ce5TR-qWCk4

+1

Bilden blir skev på Flashback.

Man får en bättre bild i detta fallet på MSM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in