Citat:
Ursprungligen postat av
jonjonesHW
Har du en källa som säger att Ryssland har satt deras bästa material i Ukraina?
Nu skojar du va? Hela tråden är full med källor på det, men jag tror inte att någon kommer orka sammanställa dem åt dig. Du får nog leta själv. Men för att exemplifiera några enheter som blivit mer eller mindre utplånade så kan jag ju nämna 1:a gardespansararmén, VDV och marininfanteriet. Åtminstone marininfanteriet bet ifrån sig hyfsat, iaf i början. Om du inte känner till vad det är för enheter så är det ingen jätteavancerad googling som krävs.
Det är du som kommer med de befängda påståendena, så bevisbördan ligger dessvärre på dig är jag rädd. Det är lite som när en person som hävdar att jorden är platt kräver att man ska överbevisa dem om att jorden är rund.
Så om du hävdar att det finns oanvända elitstyrkor som hoppar upp och ned av otålighet över att få sätta tänderna i Ukrainarna så få nog du prestera någon form av källa på det. Lämpligen inte Putin eller Lavrov. Någon källa som inte kastat loss helt.
Du får gärna berätta mer om de där 2 millionerna som ryssarna kan sätta in när de vill. Menar du alla de kan mobilisera om det skulle vara krig (inte specialoperation)? Dvs 2 millioner man mellan 20-50 år med en (rysk) värnplikt mellan 1-30 år bakom sig? Ledsen att sätta det, men där hittar du nog inte stora mängder elitförband. Sannolikt inte heller speciellt många högmotiverade soldater. Definitivt inget som är bättre än det de satte in från början. Möjligen är delar av det bättre än en del rekryteringar de har på plats nu. Iaf till kompetens. Men vad ska de slåss med? Ska de be Ukrainarna skicka tillbaka utrustningen de lämnade efter sig? Den har ju visat sig funka så där mot grejerna Ukraina har tillgång till.