Citat:
Ursprungligen postat av
kaptensvartpiller
Det där är inte något som är unikt för Ukraina. Så har det alltid sett ut i konventionell krigsföring. Man kan fortfarande se kanonkulorna fastkilade i gamla lador i Västerbotten från 1809 års krig. Var svenskarna särdeles skoningslösa som använde civilbefolkningens byggnader som förläggningar under den smällkalla vintern? Naturligtvis inte. Alternativet skulle vara antingen att gömma sig i skogen och bli förbipasserade av fienden, eller att ställa sig mitt på ett öppet fält och vänta på att antingen frysa ihjäl eller bli nermejad. Hör du hur du själv låter?
Just den här krigföringen ukrainarna använder sig av när de använder bra skyddsrum under skolor, sjukhus och fabriker som baser och tar strid i bostadsområden där civila finns kvar och gömmer sig i källare som lätt kan rasa ihop finner jag något osmaklig.
Dessutom ville faktiskt en mycket stor del av befolkningen i Donbass hellre tillhöra Ryssland 2014 och det är väl tyvärr så att deras liv och hem inte betraktas som särskilt värdefulla för Ukraina. Tror dock reguljära vanliga ukrainska trupper beter sig bättre än de naziinfluerade och rasistiska förbanden i ukrainska armen.
Antingen beror det på brist på kraft eller klokhet för jag tycker ryssarna strider med målmedvetet och lugnt nu. Inga stora genombrott med snabb och våghalsig framflyttning utan man tycks sakta men säkert mala ned den ukrainska armen med beskjutning och luftherravälde. Ukrainas desperata motoffensiver i stället för att förhindra inringningar tyder på att stridsviljan och förmågan är på upphällningen. Om de ukrainska trupperna i Severdonetsk blir inringade och tillfångatagna liksom de i Mariupol kan nog kriget vara nära sitt slut.