Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Ballistiska robotar har funnits i över 80 år och är egentligen inte så svåra att bygga idag. 800+km kräver åstminstone två steg eller booster och det är så de flesta enklare ballistiska robotar ser ut idag. Ryssarna har också en mindre ballistisk robot som avfyras från flygplan men jag vet inte riktigt hur mycket det används men de är i allafall billigare än markavfyrade.
Nja, det finns en del SRBMs med räckvidder omkring 1000 km som är single-stage. Möjligtvis fler designer med ett steg än två eller flera, för dessa i bruk idag. Men samtidigt finns det en del robotar med kortare räckvidd som också har flera stages eller någon form av booster. Iskander och Tochta/Totjka har ett steg, må vara kortare räckvidder, Pershing II hade ett eller två beroende på "hur man räknar". Scud-familjen har i regel kortare räckvidd men har för mig att några varianter hade längre räckvidd, men minns inte om det berodde just på extra steg eller något annat. Nordkoreanska KN-23 sägs ha 900 km räckvidd och ett steg.
Iran har också ett stort zoo av verkliga och inbillade ballistiska robotar med räckvidder "all over". Inte lätt att veta vad som är på riktigt och inte, men t.ex. Dezful sägs ha en räckvidd på 1000 km och är single stage. Samma sak för Qiam-2, 1000 km, flytande bränsle och ett steg. Zolfaghar sägs ha omkring 700 km räckvidd, fast bränsle och ett steg. Som sagt, jag vet inte vad som är sant och inte när det kommer till iranska robotar, men det är uppenbart att de har sådana i någon omfattning och att det inte är "naturvetenskapligt uteslutet" på något vis med single stage visavi en räckvidd omkring 1000 km.
Så, huruvida FP-9 har (kommer att ha) en, två eller tre steg är inte lätt att avgöra. En vettig design skulle kanske medge valfritt antal steg 1-3 och därmed en "valfri" räckvidd. Huruvida FP-9 kommer nå sina 850+ km med ett eller två steg låter jag därför vara osagt. Jag vet inte ens om den använder flytande eller fast bränsle, men jag förutsätter fast bränsle därför att det är så väldigt mycket vettigare rent logistiskt för vapen, och fast vs flytande bränsle ger olika optimum av staging vs räckvidd.