2024-12-18, 07:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Ponera att rűzzen skjuter ner det vi skickar upp att mota med. Vad ska Naatu göra? Skjuta tillbaka på flygplan med kärnvapenladdningar? Att de ens tillåts vistas i närområdet med tanke på riskerna säger allt.

Min fetning, varför i hela friden då tänker du?

Du hoppar väldigt bekvämt över Ormens stycke om hur "Nato" tidigare svarat när Ryssland haft ihjäl amerikanska trupper i Syrien:

"NATO följer internationella lagar och regler och skjuter således inte ner ryska flygplan i internationellt luftrum. När NATO-trupp har blivit beskjutna av rysk trupp (i Syrien) så svarade NATO med en så snabb och med förkrossande hårdhet, att ryssarna efteråt låtsades som att inget hade hänt och att de absolut inte hade förlorat 200 man enbart som stupade inom loppet av minuter."

Min fetning, här kan du läsa mer och finna källor:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Khasham

Varför skulle vi starta krig genom att skjuta ned ryskt flyg över internationellt hav? Går de in på annat lands territorium så försöker man först avvisa, därefter skjuter man ned dem om det finns risk att de bär på vapen (när de, som nu, flyger med vapenlast (CH-22 kryssningsrobot) håller de sig utanför landsgränserna, kränkningar sker i regel med tomma vapenbalkar) – på så sätt säkerställer man att det är Ryssland och ingen annan som är aggressorn.

Visst är det i provokativt syfte ryssen flyger runt med kryssningsrobotar utanför Gotland, de övar anfall mot oss, men för det räcker det gott med att visa närvaro vilket igår gjordes av Finland (F-18), Sverige (JAS 39) och Nederländerna (F-35) som avlöste varandra och alla har möjlighet att ingripa om det mot all förmodan skulle visa sig vara skarpt läge. För tiden det tar från att vara en rysk övning till att bli ett skarpt anfall är tiden det tar att byta läge på en vippströmställare och trycka på en knapp i cockpit på TU-22M3. Tiden det sen tar för oss att avvärja anfallet är ytterligare något tiotal sekunder.

-

Vad nu ovanstående har med trådämnet att göra, här är en något bättre film än i ovanstående inlägg på när det ryska högdjuret i Moskva blir konsekvensutsatt av den ukrainska säkerhetstjänsten:

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ldit3wnjys25

Bråda dagar på GRU och FSB.
Senast redigerad av WP52 2024-12-18 kl. 07:06.
Citera
2024-12-18, 07:25
Medlem
Hur var det i Syrien? 5 seals och några kurdiska flickor mot 200 Wagner?
Der finns en anledning varför ryssen bara skramlar. Tomma tunnor.
Citera
2024-12-18, 15:17
Medlem
Russisk høyteknologisk C-UAS simulator.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1869350776042377593
Citera
2024-12-18, 19:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Hur var det i Syrien? 5 seals och några kurdiska flickor mot 200 Wagner?
Der finns en anledning varför ryssen bara skramlar. Tomma tunnor.

Jävlas inte med kurdiska damer säger jag bara.
Citera
2024-12-18, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Russisk høyteknologisk C-UAS simulator.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1869350776042377593
Man kan skratta åt det för det ser fånig ut, men jag tror nog att detta är en ganska bra övning. Iaf för mig som ren amatör med noll erfarenhet att gå omkring på marken i grönt. Någon som vet bättre får gärna rätta mig men spontant ser det vettigt ut. Sen är ju frågan hur stor sannolikheten är att man hamnar i situationen där man upptäckt drönaren i god tid, är beredd och sedan lyckas skjuta ner den så den inte omedelbart kommer i retur...
Citera
2024-12-18, 19:59
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Verkligheten säger annat:

Oj. Ryssland tog 0,2% av Ukraina på en månad och till priset av 46'000 förluster, och flera års rysk produktion av stridsvagnar, artillerisystem o.s.v.

I det här tempot så kommer det bara att ta Ryssland 33 år och 18 miljoner stupade, d.v.s. 100% av alla män i ~30 ryska årskullar, med förra årets snabbt skjunkande födelsetal.

Citat:
Enligt Trump kommer det ta 100 år att återuppbygga Ukraina, vilket ju tyder på att rűzzk statskassa inte lär kunna rånas på det krigsskadestånd wokad väst kräver:

Och vad har Trumps killgissningar med verkligheten att göra?

Citat:
Senast idag blev Sverige och Finland nästan "kränkta" av kärnvapenplan igen:

Oj. Ryska flygplan flög helt lagligt i internationellt luftrum. Vilken oerhörd provokation. Men självfallet är NATO fega om de inte besvarar laglig rysk verksamhet med en krigshandling...

Notera för övrigt att Ryssland numera sällan ens skickar upp incidentberedskap, när NATO patrullerar direkt utanför ryskt luftrum under timme, efter timme, efter timme.
Citera
2024-12-18, 20:09
Medlem
sp00ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Man kan skratta åt det för det ser fånig ut, men jag tror nog att detta är en ganska bra övning. Iaf för mig som ren amatör med noll erfarenhet att gå omkring på marken i grönt. Någon som vet bättre får gärna rätta mig men spontant ser det vettigt ut. Sen är ju frågan hur stor sannolikheten är att man hamnar i situationen där man upptäckt drönaren i god tid, är beredd och sedan lyckas skjuta ner den så den inte omedelbart kommer i retur...
Det är en övning i att slänga sig på marken. Du kan genomföra den nu om du vill. Ställ dig upp. Släng dig på marken/golvet. Känner du dig bättre förberedd inför ett ev drönaranfall nu? Inte?
Citera
2024-12-19, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52

Vad nu ovanstående har med trådämnet att göra, här är en något bättre film än i ovanstående inlägg på när det ryska högdjuret i Moskva blir konsekvensutsatt av den ukrainska säkerhetstjänsten:

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ldit3wnjys25

Bråda dagar på GRU och FSB.

Intressant vinkel. Tyckte först att jag såg dem fortsätta gå i röken, men det är nog snarare en avskärmningseffekt som syns.
Citera
2024-12-20, 12:03
Medlem
Tar vi utgangspunkt i tallene som Ukraina oppgir så ble over 40.000 russiske soldater eliminert i november 2024, og det betyr et snitt på over 1400 hvert døgn.

Uansett så er dette helt forferdelige tall, og at ikke befolkningen i Russland reagerer mer sier mye om Russland som nasjon og folkeslag.
Citera
2024-12-20, 19:00
Medlem
2 soldater fra Nord-Korea ute på en solsikke åker når en drone kommer. En av de prøver å skyte dronen, men treffer den andre soldaten. Shit happens.

https://bsky.app/profile/didlc:6y3honhec2jch2ryrbuyx5a5/post/3ldqig5h6nk2v
Citera
2024-12-20, 19:18
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
2 soldater fra Nord-Korea ute på en solsikke åker når en drone kommer. En av de prøver å skyte dronen, men treffer den andre soldaten. Shit happens.

https://bsky.app/profile/didlc:6y3honhec2jch2ryrbuyx5a5/post/3ldqig5h6nk2v
Det syns inte i videon, jag tycker det verkar troligt att han kastar sig ned på marken, hur som helst syns det inte vilket på videon, inte heller att det är nordkoreanska soldater.
Citera
2024-12-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det syns inte i videon, jag tycker det verkar troligt att han kastar sig ned på marken, hur som helst syns det inte vilket på videon, inte heller att det är nordkoreanska soldater.
Du tror ikke de som styrer dronen er mye bedre informert enn hva du er?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in