Citat:
Ursprungligen postat av
SaunaPERKELE
Tack för svar, även fast jag inte blev så mycket klokare. Får ta och uppdatera kunskaperna ang Lv, så blir säkert svaret mer tydligt.
I min lilla hjärna så var jag övertygad om att hela sundet var kraftigt skyddat av luftvärn. Och att dom givetvis hade "potent Lv" på bägge sidor av bron! Vilket då borde inkludera färje lägret!?
Nu har ju även Ukraina skjutit bort betydande mängder luftvärn och skrämt bort Ryska flottan. Vilket givetvis påverkar Lv förmåga i området.
Men det verkar ju som att Ukraina i stort sett, bara kan vänta in ett mål med tillräckligt "högt värde" för att använda en Neptun och spränga skiten åt helvete!?
Med båda sidorna menar jag att bron kan skymma för lv-enheter som placerats intill den.
Broförbindelsen passerar några smala öar, på dem skulle man kunna placera lv-utrustning vid sidan av bron/vägen, men, beroende på hur hög bron/vägen är just där så kanske man inte kan se vad som händer på andra sidan. Då kan man behöva dubblera systemen på platsen, vilket innebär mindre lv på en annan plats. Ska man placera lv i vattnet runt bron behövs båtar och ryska båtar gillar att sjunka i Svarta havet. Det kan också vara lämpligt att ha lv-system med olika förmågor, men som täcker samma område, runt bron. Det inkluderar förmåga att bekämpa båtbaserade drönare.
Väldigt förenklat och generaliserat kräver luftvärn att man i god tid ser målen, som kan vara små, snabba och flyga lågt. För det används radar, som vill vara högt placerad så att ingen terräng skymmer sikten. Sedan ska man skjuta, då ska eldenheten, med annan radar ofta av annan typ, optik eller på annat sätt, se målet och ibland kunna lysa på det, exempelvis med radar, tills projektilen träffar. Man får räkna med att all utrustning störs i samband med angrepp. Och lv-systemen bör omgrupperas ibland för att inte slås ut. Så det finns en hel del att tänka på.
En Neptun eller liknande räcker nog bara till att tillfälligt slå ut en vägbana eller liknande på bron. Ukraina har antagligen inget överskott på sådana vapen, så det kan behöva använda dem till viktigare mål.