2023-11-21, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Har jag förstått saken rätt att SAAB nu tillverkar styrsystem i serieproduktion för Kluster-Bomber som sedan monteras in i fabriker i USA?
Nei, som vanlig forstår du feil. GBU-39 er ikke, og har aldri vært noe cluster ammo.
Citera
2023-11-21, 09:13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Har jag förstått saken rätt att SAAB nu tillverkar styrsystem i serieproduktion för Kluster-Bomber som sedan monteras in i fabriker i USA?

Nej, SAAB tillverkar en adapter så att man kan montera en SDB på en helt vanlig raket, en raket som används i vanligt raketartilleri. Det kan i o f s ligga någon mjukvarukomponent i detta.

Och nej, men inte för att det spelar någon roll, SDB har inte en verkansdel med "bomblets' utan bara olika kombinationer av tryckverkan, splitter och penetrationsförmåga.
Citera
2023-11-21, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nej, SAAB tillverkar en adapter så att man kan montera en SDB på en helt vanlig raket, en raket som används i vanligt raketartilleri. Det kan i o f s ligga någon mjukvarukomponent i detta.

Och nej, men inte för att det spelar någon roll, SDB har inte en verkansdel med "bomblets' utan bara olika kombinationer av tryckverkan, splitter och penetrationsförmåga.

Nu är det så att den ursprunglige signaturen skrev att SAAB nu serietuiverkar en adapter/mjukvara som man sedan sätter på "M 26 Rockets" i USA.

Enligt den här sidan är det klusterbomber:
https://www.hrw.org/news/2006/08/18/cluster-munition-questions-and-answers-m26-rocket

Om jag förstår saken rätt så tillverkar nu SAAB delar till klusterbomber. Kan förstå att ni är snabba att "debunka" för ni anser väl inte ryssar som människor.

Finns det ingen som är militärt kunnig som kan svara seriöst på den här frågan?
Citera
2023-11-21, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Nei, som vanlig forstår du feil. GBU-39 er ikke, og har aldri vært noe cluster ammo.

Nej men enligt vad jag googlat fram är "M 26 Rockets" just klusterammunition och det är i dem SAABs styrsystem monteras in i USA för att sedan sändas till Ukraina.
Citera
2023-11-21, 09:29
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Nu är det så att den ursprunglige signaturen skrev att SAAB nu serietuiverkar en adapter/mjukvara som man sedan sätter på "M 26 Rockets" i USA.

Enligt den här sidan är det klusterbomber:
https://www.hrw.org/news/2006/08/18/cluster-munition-questions-and-answers-m26-rocket

Om jag förstår saken rätt så tillverkar nu SAAB delar till klusterbomber. Kan förstå att ni är snabba att "debunka" för ni anser väl inte ryssar som människor.

Finns det ingen som är militärt kunnig som kan svara seriöst på den här frågan?

Du har nog lite svårt med engelskan. M26 är booster, alltså framdrivningsdelen. Denna kan förses med olika warhead där SDB är en av ett flertal möjliga. Det finns alltså även warheads (= verkansdel) som är av klustertyp.
Citera
2023-11-21, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Alltså, USA:s försvarsledning måste skratta sig harmynta över Rysslands inkompetens. I konventionell krigföring har Ryssland noll chans mot USA. Det blir spel mot ett mål.

USA förlorade Big Time mot analfabeterna i Afghanistan. 3 trillioner dollar tror jag USA satsade.
Vad lär vi oss av det hur ett försvar skall se ut? Jo folkligt. Israel lyckades mobilisera 300 000 på ett par dagar. Ryssarna behövde mobilisera i månader för att få ihop 150 000 de inledningsvis gick in i Ukraina med.

Vapenindustrin vill inte ha folkliga försvar, de vill ha så dyra saker som möjligt. Ukrainas största styrka på svarta havet är att de inte har någon flotta alls att försvara eller ödsla energi på.
Citera
2023-11-21, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Du har nog lite svårt med engelskan. M26 är booster, alltså framdrivningsdelen. Denna kan förses med olika warhead där SDB är en av ett flertal möjliga. Det finns alltså även warheads (= verkansdel) som är av klustertyp.

Just precis.

Svenska SAAB tillverkar alltså delar till klusterammunition som sedan används mot ryssar i Ukraina.

Jag hade med andra ord rätt.
Citera
2023-11-21, 10:03
Medlem
Citat:
Just precis.

Svenska SAAB tillverkar alltså delar till klusterammunition som sedan används mot ryssar i Ukraina.

Nei, du har ikke rett.
Å snakke med slike clusterfuck som deg gir ingen mening, for du velger å se bort i fra den informasjonen du får.

Ground Launched Small Diameter Bomb (GLSDB) benytter GBU-39 som stridshode, og ikke noe annet.

Alt står godt forklart på denne siden hvis man klarer å lese, og forstå det man leser.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ground_Launched_Small_Diameter_Bomb
Citera
2023-11-21, 10:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Just precis.

Nej, man har plockat bort 'klusterdelen' och via en adapter satt dit en SDB istället. Adaptern skjuter loss SDB från framdrivningsdelen, M26, så att SDB kan fortsätta på egen hand. Utöver detta krävs det nog lite mjukvara för att kunna skjuta loss SDB i rätt tid samt för att kunna programmera in banan för den 'losskjutna' SDBn.
Senast redigerad av Eerieye 2023-11-21 kl. 10:42.
Citera
2023-11-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Nei, du har ikke rett.
Å snakke med slike clusterfuck som deg gir ingen mening, for du velger å se bort i fra den informasjonen du får.

Ground Launched Small Diameter Bomb (GLSDB) benytter GBU-39 som stridshode, og ikke noe annet.

Alt står godt forklart på denne siden hvis man klarer å lese, og forstå det man leser.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ground_Launched_Small_Diameter_Bomb

Informationen jag fick av en annan signatur var, jag citerar " SAAB har levererat styrdelar i serieproduktion sen i somras. De skickas till USA där man sätter ihop dem med befintliga M26-raketer som tas från förråd.".

M26 raketer kan bland annat bära klusterbomber och klusterbomber skickas ju från USA till Ukrana för fulla muggar.

Det verkar som ryssarna tagit fram en stor klusterbomb med 500 kilos laddning vilket de för ett par dagar sedan prövade i Ukraina. I och med att laddningen är större kan inte bara splittren tränga igenom människokroppar utan även plåt av tunnare dimensioner.

Tyvärr dras nu Ryssland ned i det inhumana och barbariska krigandet som inte minst drabbar civilbefolkning efter kriget och svarar med samma vidriga metoder som USA. Men jag antar att ni betraktar ukrainarna som en slags lite högre stående Orch-art ungefär som tyskarna gjorde under Hitler-tiden.

I Norge var sympatierna för nazismen mycket större än i Sverige under andra världskriget - det märks än i dag. "klusterfuck" är det vardagsspråk i Norge och i norska militären? Jag har faktiskt inte hört det uttrycket förr. Norska armen har ett ännu värdelösare track-record än den svenska och det vill inte säga lite. :-) Så visst kan det behövas lite tufft snack bakom tangentbordet.
Citera
2023-11-21, 12:52
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Informationen jag fick av en annan signatur var, jag citerar " SAAB har levererat styrdelar i serieproduktion sen i somras. De skickas till USA där man sätter ihop dem med befintliga M26-raketer som tas från förråd.".

M26 raketer kan bland annat bära klusterbomber och klusterbomber skickas ju från USA till Ukrana för fulla muggar.

Det verkar som ryssarna tagit fram en stor klusterbomb med 500 kilos laddning vilket de för ett par dagar sedan prövade i Ukraina. I och med att laddningen är större kan inte bara splittren tränga igenom människokroppar utan även plåt av tunnare dimensioner.

Tyvärr dras nu Ryssland ned i det inhumana och barbariska krigandet som inte minst drabbar civilbefolkning efter kriget och svarar med samma vidriga metoder som USA. Men jag antar att ni betraktar ukrainarna som en slags lite högre stående Orch-art ungefär som tyskarna gjorde under Hitler-tiden.

I Norge var sympatierna för nazismen mycket större än i Sverige under andra världskriget - det märks än i dag. "klusterfuck" är det vardagsspråk i Norge och i norska militären? Jag har faktiskt inte hört det uttrycket förr. Norska armen har ett ännu värdelösare track-record än den svenska och det vill inte säga lite. :-) Så visst kan det behövas lite tufft snack bakom tangentbordet.

Nja, "M26 Rocket" kan dels betyda det sammansatta systemet och dels själva framdrivningsdelen utan verkansdel.

Framdrivningsdelen tillverkas av norska Nammo i någon amerikansk fabrik och finns i enorma mängder runtom i världen. Så därför har SAAB och Boeing tagit fram konverteringssatser för åtminstone SDB. Men det kommer nog fler sorters stridsspetsar - av alla möjliga slag.
Citera
2023-11-21, 13:18
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

De har alltså tagit fram en klusterbomb med substridsdelar på 500 kg?

Det låter oerhört osannolikt. Kan du bifoga en källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in