2023-10-11, 20:46
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av many99
NATO betyder problem med Ryssland.

Dagens hemvärnet grejade inte Spetznas.

Rusta hemvärnet till riktiga hemvärnet istället.

Dax för bättre översättningsprogram-igen.
Citera
2023-10-11, 20:50
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Ni ska däremot inte kräva få era kriminella från Turkiet som har turkisk medborgarskap. Ni tigger om Foxrot-ledaren varje dag.

Har han inte fuskat sig till medborgarskap i Türkiye? Då blir han av med det.
Citera
2023-10-11, 23:12
Medlem
Förstår inte argumentet att då finland har gått med så måste vi också göra det, att det var annorlunda då båda stod utanför? Hur tänker man där? Att finland går med i nato ökar ju våran säkerhet och minskar behovet av gå med i nato, inte ökar. Då ryssland mer eller mindre måste attackera finland först innan de når sverige, och då kommer ju nato ha dragits in redan utan att sverige behövs dras in. Skulle ryssland ha lyckas ta finland, så är det nog inte mycket kvar nato ändå.
Citera
2023-10-12, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Förstår inte argumentet att då finland har gått med så måste vi också göra det, att det var annorlunda då båda stod utanför? Hur tänker man där? Att finland går med i nato ökar ju våran säkerhet och minskar behovet av gå med i nato, inte ökar. Då ryssland mer eller mindre måste attackera finland först innan de når sverige, och då kommer ju nato ha dragits in redan utan att sverige behövs dras in. Skulle ryssland ha lyckas ta finland, så är det nog inte mycket kvar nato ändå.

Ja, som ett slags Schveiz i höga norden. Man skulle ju önska sig politiker i Sverige som i första rummet tänkte på vårt eget land.

Vi har ju dessutom bra/lättförsvarade gränser mot de länder som har lite naturresurser och bra/lättangripna mot det land som har mycket. Mycket väl skyddade för problem med Ryssland till råga på allt och först och främst.Sverige utanför Nato skulle ha ett utmärkt säkerhetspolitiskt läge. Jag skulle också tro att om vi stod utanför Nato det skulle ge handelspolitiska fördelar.

Jag tror det finns massor av fördelar och som du få militära nackdelar.
Citera
2023-10-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ja, som ett slags Schveiz i höga norden. Man skulle ju önska sig politiker i Sverige som i första rummet tänkte på vårt eget land.

Vi har ju dessutom bra/lättförsvarade gränser mot de länder som har lite naturresurser och bra/lättangripna mot det land som har mycket. Mycket väl skyddade för problem med Ryssland till råga på allt och först och främst.Sverige utanför Nato skulle ha ett utmärkt säkerhetspolitiskt läge. Jag skulle också tro att om vi stod utanför Nato det skulle ge handelspolitiska fördelar.

Jag tror det finns massor av fördelar och som du få militära nackdelar.

Politikerna tänker på vårt lands säkerhet till skillnad från er vatniks.
Citera
2023-10-12, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Politikerna tänker på vårt lands säkerhet till skillnad från er vatniks.

Ja, men det är ju faktiskt så att vi skulle vara säkrare om vi var utanför Nato och inte riskerade att dra in i ett storkrig.

Du kanske tycker krigen nu Nato länder för är behjärtansvärda, det må så vara men jag tror faktiskt inte ens det tex Turkiet, men du har faktiskt ingen aning om vad morgondagen har i sitt sköte? Vissa Nato-länder gör ju sig inblandade i nästan varenda krig som finns nu i världen, Har du funderat på det?
Citera
2023-10-12, 12:38
Medlem
Citat:
Ja, men det är ju faktiskt så att vi skulle vara säkrare om vi var utanför Nato och inte riskerade att dra in i ett storkrig.

Du kanske tycker krigen nu Nato länder för är behjärtansvärda, det må så vara men jag tror faktiskt inte ens det tex Turkiet, men du har faktiskt ingen aning om vad morgondagen har i sitt sköte? Vissa Nato-länder gör ju sig inblandade i nästan varenda krig som finns nu i världen, Har du funderat på det?

Nato är en försvarsallians och inget Natoland har någonsin blivit invaderat. Har du funderat på det?
Citera
2023-10-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nato är en försvarsallians och inget Natoland har någonsin blivit invaderat. Har du funderat på det?

Ämnet för den här tråden är om Sverige och Finland bör gå med i Nato. Jag har kommit fram till att vi inte vinner på detta varken säkerhetsmässigt, ekonomiskt eller militärt.

Vid ett Nato inträde kommer det ju faktiskt krävas väldigt stora investeringar på att kunna föra krig i andra länder och flygunderstöd för sådant.Det vore ju faktiskt även ekonomiskt smart att låta finnen gå med och åka snålskjuts på dem. :-)

I USA börjar folk vakna kring sådant här:
https://www.youtube.com/watch?v=sqSA-SY5Hro
Citera
2023-10-12, 13:00
Medlem
Citat:

Ja kamrat! Det är "säkrast" att hålla sig utanför försvarsalliansen NATO! "Säkrast" av allt är givetvis att tillerkänna din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, oinskränkt överhöghet över folk och land!

Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Om landet varit medlem hade den psykotiske dvärgen i kreml knappast vågat föra krig mot det. Varför tror du att Sverige och Finland vill bli medlemmar i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?

Varför anser du att Ukraina (och andra länder) inte kunde/kan tillerkännas självbestämmande? Jag förstår att diktatorer, såsom den barnamördande putain och lukashenko, inte kan tolerera någons rätt till självbestämmande, utan ser detsamma som ett "hot", ty om deras "egna" folk fick sådana idéer så skulle dom sitta löst till (eller hänga från lyktstolpar)...

Till sist; vilket "hot" anser DU förelåg mot ryssland (innan den psykotiske dvärgen i kreml inledde sitt fullskaliga anfallskrig mot Ukraina)? Låg det i farans riktning att Ukraina (som NATO medlem eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"?
Citera
2023-10-12, 13:13
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:

Så otroligt jävla dum du är.
Det är som att skylla på brandkåren när brandkåren är inblandade vid bränder.
Eller på polisen när polisen är inblandad vid brott.
Eller på sjukvården när sjukvården är inblandad vid sjukdomsfall.
Eller på strålbehandling när strålbehandling är inblandat vid cancer.

Man skulle tvångsvårda någon som är så psykotisk/har såna vanföreställningar.
Det skulle du behöva, lite tvångsvård.
Citera
2023-10-12, 13:17
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ämnet för den här tråden är om Sverige och Finland bör gå med i Nato. Jag har kommit fram till att vi inte vinner på detta varken säkerhetsmässigt, ekonomiskt eller militärt.

Vid ett Nato inträde kommer det ju faktiskt krävas väldigt stora investeringar på att kunna föra krig i andra länder och flygunderstöd för sådant.Det vore ju faktiskt även ekonomiskt smart att låta finnen gå med och åka snålskjuts på dem. :-)

I USA börjar folk vakna kring sådant här:
https://www.youtube.com/watch?v=sqSA-SY5Hro
Det krävs väldigt mycket mindre investeringar jämfört med om vi skulle bygga upp ett eget försvar värt namnet.

Och risken för att råka ut för ett storkrig om vi går med i Nato är cirka 0. Om vi stannar utanför så skulle jag säga att det är något större. För när Ryssland är klara med att käka upp sina gamla Sovjetiska stater så finns det inget som hindrar dom från att gå vidare med Sverige.
Citera
2023-10-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Så otroligt jävla dum du är.
Det är som att skylla på brandkåren när brandkåren är inblandade vid bränder.
Eller på polisen när polisen är inblandad vid brott.
Eller på sjukvården när sjukvården är inblandad vid sjukdomsfall.
Eller på strålbehandling när strålbehandling är inblandat vid cancer.

Man skulle tvångsvårda någon som är så psykotisk/har såna vanföreställningar.
Det skulle du behöva, lite tvångsvård.

Ja, jag är dum och tänker på Sveriges och mitt eget bästa. Är man omringad av kompisar så har man nämligen inte mycket att frukta. Dom får ta fighten och man slipper själv. :-)

Du har visst lite problem med att tänka rationellt?

Några som inte hade problem med det var Sveriges regering under andra världskriget.

Nato är ju som en slagskämpe som springer runt på skolgården och letar efter bråk den kan lägga sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in