Citat:
Ursprungligen postat av
Sextioplus
Men den kommer. Ryssen får hålla sig till den asiatiska delen av sitt "Eurasien" där förresten Lavrov ansåg att Finland hörde hemma. En absurd idé av denne hök.
Ja just det vilket jag har tagit upp i den här tråden att inte enbart Lavrov och Putin och får vi bara bort dem så...utan att det ligger i den ryska folksjälen att Finland tillhör Eurasien.
Det var inte heller så länge sedan som det var en förhärskande sanning här i Sverige att finnarna är inte som oss utan att dem är ja typ ifrån typ Mongoliet.
Nu är det så att inget stämmer mer än på en höft men att Finland har tjänat på att ha tillgång till Sovjet/Ryssland och att det finns gemensamt hos folken så att det här agget som har blossat upp det är olyckligt.
För att vara rättvis så har det sagts att Putin har inte visat Finland en uns av välvilja, det har varit avmätt ok men inte mer och att det räcker givetvis inte som garanti för ett mindre land.
Man anar därav Putins ambition och går med i NATO.
Min åsikt är den att man skulle ha väntat ut Putin, ej ge honom vatten på kvarnen utan gått med på hans begäran.
Det kommer nya ledare där visserligen Ryssland består men att det ger ändå andra nyanser.
Putin är sin egen så att säga men tack o lov att han är till åldern kommen.
Jag tror att vi spelar Putin rakt i händerna, att han kommer trots NATO eller rättare sagt på grund av att NATO:s expansion ger honom de skäl som han behöver.