2026-08-17, 13:05
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
På tal om lager, de ryska lagren ser inte ut att må så bra?

Länk: https://youtu.be/ohICJHCN0_E?si=rOCLEZ4seTmYi_lc

Så är det, Co-Chair European Council on Foreign Relations verkar nöjd och kallar det spektakulärt.

https://x.com/carlbildt/status/2089092171295072471
Citera
2026-08-17, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Så är det, Co-Chair European Council on Foreign Relations verkar nöjd och kallar det spektakulärt.

https://x.com/carlbildt/status/2089092171295072471
Herregud, kan de hjärntvättade ryska idioterna verkligen inte tänka längre än näsan räcker eller planera långsiktigt?

Vart är luftförsvaret i "världens mäktigaste armé"?
Citera
2026-08-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Kapat och behållit lasten är det nog bara Sverige som gjort hittills?
UK har bordat ett "skuggfartyg" tidigare i kanalen.
Men de har säkert planer på att genomföra pirat verksamhet.
Grejen är att LLoyds i London återförsäkrar i stort sett hela handelsflottan med oljetankers mm i Väst. Det är en viktig affärsverksamhet för UK som lever på finansiella tjänster numera.
De får problem om Ryssland (och Nordkorea?) tar till skarpa metoder i Stilla havet.

Ja, förlåt, jag skrev lite slarvigt i det inlägget, Sverige är nog enda landet ..om man inte räknar lasten som Finland tog efter kabelincidenten. Jag tycker att Ryssland redan nu kan börja kapa fartyg från väst så vi får se lite skrik och gråt från EU och inte vänta på att de händer igen.
Citera
2026-08-17, 13:31
Medlem
"Foreign instructors, who were supposed to train the Ukrainian Armed Forces in using Western weapons, fled from a training ground in Ukrainian-controlled territory after a Russian strike and left Ukraine, according to a former Ukrainian serviceman who switched sides to Russia.
He added that Ukrainian soldiers had to learn how to use the weapons on their own by watching YouTube videos."

"They realized it was no joke and everyone ran home. Yes, and we continued to learn how to use the Brownings. Just via YouTube,” recalls one former Ukrainian soldier, who wisely chose to fight on Russia’s side."

https://sputnikglobe.com/20250328/ukrainian-soldiers-left-to-learn-western-weapons-via-youtube-after-foreign-trainers-flee-1121703860. html

Videon finns att se när soldaterna som bytt sida förklarar..
Citera
2026-08-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja, förlåt, jag skrev lite slarvigt i det inlägget, Sverige är nog enda landet ..om man inte räknar lasten som Finland tog efter kabelincidenten. Jag tycker att Ryssland redan nu kan börja kapa fartyg från väst så vi får se lite skrik och gråt från EU och inte vänta på att de händer igen.
Det tåget har nog gått, lilla stumpan.

Det enda rysstrollen gör är att hota, "snart ska ni få se".
Så har det varit sedan invasionens början 2022?

Ryssland är en papperstiger. Ukraina levererar åtminstone smällarna.
Citera
2026-08-17, 14:08
Medlem
Citat:
Sverige och svenska medier vet redan att de förekommer men dom skiter i det och fortsätter utnyttja folket för sin egen vinning... det är det som är så sjukt!

Vilka ukrainare har vi svenskar utnytjat?

Dom kvinnor med barn som jag möter på stadsmissionen?

På språkcafe?

När vi skänker mat till kyrkan?
...
Svenskar har gett mest av alla!
...
Det sjuka är mestadels samlat i den här trådem
Citera
2026-08-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Hur ofta har du kollat RT?

F ö är jag också ukrainavän

Varför räknas RT som ovälkomna i europeiska länder?

Vad kan dom ha gjort för att bli bannlysta av 300 miljoner européer 🤔
Citera
2026-08-17, 14:24
Medlem
Citat:
Kan du inte diskutera sakfrågan utan att kalla folk för det ena och det andra? Det blir ganska svårt att ta dig på allvar när du bara spyr ur dig förolämpningar?

Ha ha ha!

Att försöka övertala oss om att vi 94% gör fel när vi tycker att det enda rätta är att skydda Ukraina i deras kamp mot aggressorn.

Du kan inte ha det lättaste jobbet 😂
Istället för att diskutera använder du kanalen för att försöka sprida dina sanningar på ett forum där 94% anser att Ryssland är skyldiga.
Jag trodde länge att alternativa nyheter fokuserade på nyheter. Så otroligt fel jag hade.

Men lite synd att du är feg och alltid lämnar diskussioner som inte passar ditt motiv. En ärlig person erkänner sina biases och försöker ta reda på en objektiva fakta. I princip motsatsen till ditt beteende.

Den här tråden är det smartaste som den svenska underrättelseapparaten lyckats med 👍👍
Många idioter samlade på samma ställe.
Citera
2026-08-17, 14:27
Medlem
Citat:
Det där var mycket text med en passivt aggressiv aura, men fortfarande inga sakliga argument. Vi lämnar det här..

Fegis!

Att du inte bryr dig om att vi svenskar vill kunna använda Östersjön även i framtiden visar ett förrakt för oss som avslöjar dina egentliga motiv.
Citera
2026-08-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Vilken domstol skulle pröva detta menar du?

den allmänna slutsatsen här verkar vara att man tror och tycker att så fort någon säger skuggflottan så är det en olaglig rysk verksamhet. dvs helt ok att skjuta på och beslagta.

skuggflottan är en påhittad term för fartyg som ej är försäkrade via London.

sverige inspekterade ett fartyg och behöll det i hamn, pga av bla. sjövärdighet och jag tror det vara oklara ägarförhållanden.

Att beslagta last och som det skrivits senast, att beslagta fartyg och sälja det för skrotvärdet är såklart sjlöröveri.

Det är inte olagligt för ryssland att sälja sin petroliumprodukter, de får sälja till vem de vill.
Om sanktioner finns så är det köparen som är skyldig som faktiskt har gått med på sanktionerna, ryssland har högst troligt avstått från att gå med på sanktionerna.

Ha ha ha, du tror alltså på att fartygen är försäkrade någon annanstans 🤣

Går du på allt som ryska statsapparaten påstår så är du inte ens "vanlig" ryss.
Citera
2026-08-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slapphet
Ukraina blir bara svagare och mindre dag för dag.
Trots all hjälp från EU och Nato. Kartorna ljuger inte.

Sant. Vad händer när Kyjiv intagits?

Tror du verkligen att övriga Europa kommer avsluta sanktionerna och släppa in Ryssland i finrummet?
Citera
2026-08-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Ja det är ju vid hamnanlöp det kan ske inspektioner och liknande.

Men jag har läst och sett bnåde användare här på forumt och i articklar i tidningar och TV att det förstås som att det är OK att beslagta fartyg, inklusive last, även beskjuta dem. det har ju som bekant skett beslag av fartyg ppå internationellt vatten, men då var det usa som jagade venzulask olja, dvs rena sjäröverier, inte skugg flotta direkt, men om man inte förstår vad det är så kanske man drar förstora växlar på vad faktiskt skuggflottan egentligen är, och vad och hur sanktioner fungerar vid handel mellan länder

Sverige har bordat fartyg so befunnit sig på svenskt vatten och som inte följt internationella havskommitionens regler för säker sjöfart.

Har du bevis för det motsatta så för all del utbilda oss.
Vi kan ju börja med kriminal-förundersökning och domstolsbeslut.

Eller du kanske mest vill skapa osäkerhet och lögner?
Eller är du bara inkompetent och har valt att inte ha tro på någonting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in