Citat:
Ursprungligen postat av
HipToBeSquare
Detta betyder att med stor sannolikhet det finns personer från svenska vapenföretag som finns i listan av de dödade och skadade. Det kommer så klart vara locket på så vi inte vet vem dessa personer är. Jag undrar hur entusiastiska personer på de svenska vapenföretagen är nu att åka till Ukraina. Tänk dig att bli beordrad att åka till Ukraina, lyder man eller lämnar man?
Är konspirationsteorier allt ryska troll klarar av nuförtiden?
Det ser jag som ett tecken på att det inte går så bra, och att ni är medvetna om det.
Till skillnad från i Ryssland råder yttrandefrihet i väst. Jag har läst om det här, attacken skedde i Kievregionen, inte i Kiev stad, och den exakta platsen var aldrig offentlig den delades enbart med registrerade deltagare efter granskning.
Men även med det sagt går det att vara självkritisk, vilket ukrainarna har visat att de är. Åklagaren har öppnat en brottsutredning om vem som beslutade att hålla evenemanget, vem som godkände plats, tid och format, och om riskerna bedömdes korrekt. Ukrainska militärkommentatorer har själva dragit parallellen till missilattacken mot utställningen i Tjernihiv i augusti 2023.
Men ett taktiskt lyckat anfall är inte ett strategiskt argument.
Att slå ut en drönardemonstration ändrar inte att Ryssland efter fyra och ett halvt år inte har nått sina uttalade krigsmål.