2022-02-22, 15:55
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tyskarna har målat in sig i ett hörn när det gäller kärnkraft. Jag ser inte hur dom skulle kunna återöppna sina stängda kärnkraftverk.

Sverige däremot verkar börja delvis vakna upp i frågan.
Kärnkraften omfattas inte av offentlighetsprincipen. Klart dom skulle haft dom kvar om det inte var något hemligt fel.
Dessutom är de inte färdig utvecklade för avfall ligger kvar i kraftverket
Citera
2022-02-22, 15:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Man köper nog en del fortsättningsvis via ns1. Men min kommentar gällde att det lagts ner rejält med pengar på rören i sig och nu kommer inte nån återbetalning via gasförsäljning igång för ns2. Vad jag förstår skulle det inte förrän i höst men det lär ju dröja nu….det var ju en tanke med ns2 som ju ser avlägsen ut nu.
Om Tyskland stoppar NS2 helt lär det bli ännu dyrare:
/.../For Germany, putting a stop to the pipeline may open up a whole host of legal cases through the contentious investment protection treaty from the 1990s, which could in part explain why Scholz delayed the pipeline rather than entirely shutter it.

“There is a credible risk that we could see action taken against Germany under the Energy Charter Treaty over the cancellation of this pipeline – Nord Stream 2’s backers have already taken legal action against the EU,” said Amandine van den Berghe, trade lawyer at environmental NGO ClientEarth.

Nord Stream 2 AG signed financing agreements for the project with ENGIE, OMV, Shell, Uniper and Wintershall Dea, the pipeline company notes on its website.

Uniper especially has not been shy to wield the Energy Charter Treaty against governments, going so far as to sue the Netherlands for €1 billion in missed profits in 2021 due to the country’s announcement that it would phase out coal.

“The influence of the ECT on Germany is considerable – evidence has been released to show that fears of litigation by coal companies led the German government to set exorbitant compensation costs.”

In the case of Nord Stream 2, the consortium of European investors put up €5 billion, but that may not be the upper limit of claims in potential lawsuits. As part of the ECT, companies can claim missed earnings via arbitration proceedings, which experts said may be possible if the pipeline project was halted.
https://www.euractiv.com/section/europe-s-east/news/germany-halts-nord-stream-2/

Och det kommer med all sannolikhet märkas i både din och min plånbok också.
Citera
2022-02-22, 15:57
Medlem
Cobas avatar
Förlorare är vanliga ukrainare, dels i gemen men framförallt kanske de som hålls kidnappade som spelbrickor i de ockuperade områdena.

Förlorare kortsiktigt är vanliga européer, svenskar inte minst, när energitappet ska kompenseras.

Förlorare är ryssar som bara får det sämre och sämre under sin diktator. Jag vet att det är ett härdat folk men det måste vara så jävla tröstlöst.

Vinnare är putin för han kommer fortsätta stjäla den ryska befolkningens slit som vanligt och leva lyxliv.

Vinnare är biden med kompisar som nu får in en fot av gasförsäljningen i Tyskland.

Men jag tror att européerna blir vinnare långsiktigt för jag tror vi kommer säkra vår egen energiförsörjning nu. Detta här kommer vara en väckarklocka för alla mähän i EU-parlamentet.

Störst förlorare är iaf vanliga ryssar. Och de stackare i östra ukraina som kanske måste bli ryssar nu.

Mvh
Citera
2022-02-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaså minsann? Med brunkol? Jag hade för mig att alla brunkolslandskapen var återställda nu, men det går väl att bryta upp igen om man fryser tillräckligt.
Detta lär vara tysk energiproduktion:

” 2021 stod kärnkraft för 13,8 procent av den tyska elproduktionen, kol för 29,7 procent, vindkraft för 23 procent och solenergi för 9,9 procent.”

Från tn.se
Citera
2022-02-22, 15:58
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Så jävla roligt det här. Ryssland leverar ingen gas i NS2 och Tyskland klarar sig utan den gasen för tillfället för NS1 levererar en jävla massa gas just nu. Det kan man även skruva upp om man vill. Så inte förrän Tyskland stoppar NS1 tar jag sanktionen på allvar, det gör inte Putin heller. Men det låter bra.
Ja det är ju helt klart att Tyskland inte vågar stoppa NS1 och det kan man ju förstå för då blir det ingen gas.
Citera
2022-02-22, 16:00
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
/.../For Germany, putting a stop to the pipeline may open up a whole host of legal cases through the contentious investment protection treaty from the 1990s, which could in part explain why Scholz delayed the pipeline rather than entirely shutter it.

“There is a credible risk that we could see action taken against Germany under the Energy Charter Treaty over the cancellation of this pipeline – Nord Stream 2’s backers have already taken legal action against the EU,” said Amandine van den Berghe, trade lawyer at environmental NGO ClientEarth.

Nord Stream 2 AG signed financing agreements for the project with ENGIE, OMV, Shell, Uniper and Wintershall Dea, the pipeline company notes on its website.

Uniper especially has not been shy to wield the Energy Charter Treaty against governments, going so far as to sue the Netherlands for €1 billion in missed profits in 2021 due to the country’s announcement that it would phase out coal.

“The influence of the ECT on Germany is considerable – evidence has been released to show that fears of litigation by coal companies led the German government to set exorbitant compensation costs.”

In the case of Nord Stream 2, the consortium of European investors put up €5 billion, but that may not be the upper limit of claims in potential lawsuits. As part of the ECT, companies can claim missed earnings via arbitration proceedings, which experts said may be possible if the pipeline project was halted.
https://www.euractiv.com/section/europe-s-east/news/germany-halts-nord-stream-2/

Där rök Gerhard Schröders bonus.
Citera
2022-02-22, 16:02
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:

” 2021 stod kärnkraft för 13,8 procent av den tyska elproduktionen, kol för 29,7 procent, vindkraft för 23 procent och solenergi för 9,9 procent.”

Från tn.se

Det står inte vad gasen står för?
Citera
2022-02-22, 16:03
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ja det är ju helt klart att Tyskland inte vågar stoppa NS1 och det kan man ju förstå för då blir det ingen gas.

Vågar? De har ju inget val. Merkele fixade detta för Tyskland, hon är god vän med Putin och de hade kunnat fungera om vi inte hade beröringsskräck för Ryssland.
Citera
2022-02-22, 16:05
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Förlorare är vanliga ukrainare, dels i gemen men framförallt kanske de som hålls kidnappade som spelbrickor i de ockuperade områdena.

Förlorare kortsiktigt är vanliga européer, svenskar inte minst, när energitappet ska kompenseras.

Förlorare är ryssar som bara får det sämre och sämre under sin diktator. Jag vet att det är ett härdat folk men det måste vara så jävla tröstlöst.

Vinnare är putin för han kommer fortsätta stjäla den ryska befolkningens slit som vanligt och leva lyxliv.

Vinnare är biden med kompisar som nu får in en fot av gasförsäljningen i Tyskland.

Men jag tror att européerna blir vinnare långsiktigt för jag tror vi kommer säkra vår egen energiförsörjning nu. Detta här kommer vara en väckarklocka för alla mähän i EU-parlamentet.

Störst förlorare är iaf vanliga ryssar. Och de stackare i östra ukraina som kanske måste bli ryssar nu.

Mvh

Bra att du pratar om vem som blir vinnare, Europa har chansen att bli en vinnare även om det krävdes ett uppvaknande genom att Putin invaderar Ukraina.
Citera
2022-02-22, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Vad det blir får vi se.

Hela gashistorian är ju ett feltänkt sedan länge pga fanatisk skräck för kärnkraft och hopplösa fantasier om sol och vind. Att ta bort säker och planerbar energi och hoppas att kunna ersätta med nåt oplanerbart i framtiden är ju så dumt och på nåt sätt otyskt. Dessutom sätta sig i beroende av ryssarna är ju…dumt….
Citera
2022-02-22, 16:06
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Ytterligare frågeställningar:

— Kan ett stoppande av Nordstream 2 (USAs hatobjekt No 1) varit vad som egentligen låg bakom den absurda anti-rysslandshetsen som startade efter nyår?

Alltså, Ryssland har skickat trupper in i Ukraina, det är nog lite svårt för även den mest inbitne ryssälskaren att öppet säga att man hetsar mot Ryssland i onödan. Vad mer vill du ha, regelrätt folkmord?
Citera
2022-02-22, 16:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Från tn.se

Jo, men där preciseras inte vilken typ av kol.

Kärnkraften är helt borta nu, de sista kärnkraftverken är stängda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in