2022-02-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
KGB Putin tillsattes ju utav Jeltsin.
Varför Putin haft så stor popularitet i Ryssland beror på att ekonomin blev bättre i landet under den perioden som han var ny som president och fick landet på fötter.

Jo, jag fattar. Men nu, 20 år senare, leder han landet in i ett träsk där det går ner sig.

Skall jag vara ärlig tror jag hans 20 år med närmast oinskränkt makt slagit sig på hans huvud. Han tänker inte klart längre.
Citera
2022-02-22, 23:13
Medlem
blamages avatar
Kul att Tyskland sanktionerar sig själva. Ska bli spännande att se hur det här spiller över på svenska elpriser.
Citera
2022-02-22, 23:30
Medlem
Grontarskonts avatar
Var ju för väl! Kan man inte bara tända på skiten och få en stor smäll i ryssland!

Vore kul på många sätt!
Citera
2022-02-22, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Så nu ska resten av Europa betala för Tysklands el? Folk ska alltså bli ännu fattigare, herregud, det är nästan så att man tror att det är förbeställt att det skulle bli så.
..det var ju så otroligt bra..det här med EU.....
Citera
2022-02-22, 23:39
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Det bästa hade varit om både Tyskland och Sverige ställt sig utanför det där då ingen av länderna tjänar på att lägga sig i konflikten.
Sanktionerna när det gäller gasledningen kommer ju bara göra det dyrare för folk i Europa att värma sina hus.

Nej det är inte vår konflikt alls. Ryssland och Ukraina är inte vårt problem. Men våra politiker blir så uppjagade så dom vet inte var dom ska bli av. Ryssen kommer! Ryssen kommer! Idioter. Och amerikanarna får sälja energi och vapen i mängder till Europa. Härom dagen sålde amerikanarna 250 nya förstklassiga tanks till Polen. Vinnaren på konflikten heter USA och EUs roll är att sugas ut. Beklämmande!
Citera
2022-02-22, 23:49
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
En trådstart för ta reda på fakta och spekulera. Ytterst få här besitter inside info.

Det ryska godkännandet av folkrepublikerna Donetsk och Lugansk ledde som väntat till sanktioner.

Tyskland tänker inte "godkänna" Nordstream 2. Källa: DN.
Vi vet att detta är något som Tyskland absolut inte ville göra. För det första är det här ett extremt dyrt och högprofilerat projekt. För det andra så behöver Tyskland den här gasen. USA å andra sidan har gjort ALLT i sin makt för att sätta P för Nordstream 2.

Vad blir resultatet?

.
  • Får Tyskland ändå gas så det räcker?
  • Vem förlorar mest pengar? Tyskland som investerat tungt i Nordstream?
  • Eller Ryssland som förlorar intäkter från ökad gasförsäljning?
  • Vad betyder "godkännandet? Av vem? För vad? Är vi ens säkra på att det behövs för att använda denna pipeline?
  • Eller kommer samma kvantitet gas fortsätta komma genom ledningar via Ukraina... i stället för Nordstream 2?
Putin hade självfallet tagit sanktioner mot Nordstream 2 i beräkning vid erkännandet av folkrepublikerna.
Det framgick av hans tal innan han skrev på. De ryska ministrarna var eniga "Vi tar de sanktioner som kommer - de är sannolikt på väg oavsett vad vi gör, med tanke på tonen i västmedia".

Ytterligare frågeställningar:

— Kan ett stoppande av Nordstream 2 (USAs hatobjekt No 1) varit vad som egentligen låg bakom den absurda anti-rysslandshetsen som startade efter nyår?

—Tror ni stoppet är tillfälligt..... eller kommer Nordstream 2 ligga och rosta sönder i Östersjön nu?

Det första som händer är att energipriserna och inflationen i EU kommer att bli än högre, vilket vi redan ser. Var och en av oss förlorar pengar genom högre elräkningar och högre transportkostnader, dyrare varor etc.

Men Nordstream 2 ska ses i ett större sammanhang. Rysslands mål är att undanröja ett existentiellt hot och därför får vi räkna med att Putin kommer att demilitarisera Ukraina, kanske inte helt, men väsentligt. Denna demilitarisering innebär en massiv kampanj av bomber, kryssningsmissiler och andra missiler, vilket som ett brev på posten kommer att påverka energiflödet från Ryssland till EU.

Jag ser bara koas framför mig och detta inte främst i Ryssland, vars folk sluter upp bakom Kreml.
Citera
2022-02-23, 00:23
Medlem
Sannolikt vinner NATO/ EU i längden.
Men det kommer att kosta enorma summor.

Jag tänker Pyrrhusseger.

En sådan seger till, och jag är förlorad
Senast redigerad av Saggi 2022-02-23 kl. 00:26. Anledning: Stavfel
Citera
2022-02-23, 00:49
Medlem
Faceless-Voids avatar
TS är grovt vinklad. Inlägget är direkt i linje med Rysk propaganda. Det är bara att läsa inlägg från andra trådar. Anyway, Ryssland kommer förlora mest på att gasen inte levereras, enklaste förklaringen är att Ryssland har få vänner kvar, Kina har heller inga vänner. Vi kan ju komma tillbaka om ett år och se hur det gick. Ska bli intressant att följa dina bortförklaringar trots all "inside" info från rysk radio.
Citera
2022-02-23, 01:02
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Nej det är inte vår konflikt alls. Ryssland och Ukraina är inte vårt problem. Men våra politiker blir så uppjagade så dom vet inte var dom ska bli av. Ryssen kommer! Ryssen kommer! Idioter. Och amerikanarna får sälja energi och vapen i mängder till Europa. Härom dagen sålde amerikanarna 250 nya förstklassiga tanks till Polen. Vinnaren på konflikten heter USA och EUs roll är att sugas ut. Beklämmande!

Näe det är inte Sveriges problem men vi är med i någon sorts Nato allians trots att vi inte är det på pappret så kan Nato ha raketbaser och sånt på svensk mark i och med värdlandsavtalet.
Precis som vi är temporära medlemmar när Nato har övningar i till ex Norrbotten.

Men Sverige deltar ju ändå i sanktioner i och med att vi går i USAs ledband så förväntas vi vara lojala mot väst!
Media försöker ju få alla att tro att det ska bli krig.
Men stryper Putin gasen så kommer elpriserna att påverkas helt klart!

Det hade väl ändå varit bäst för ekonomin om Nordstream 2 fått fortsätta att byggas?
Senast redigerad av Musik.mannen 2022-02-23 kl. 01:05.
Citera
2022-02-23, 01:19
Medlem
twoeggss avatar
En fundering, hur pass stor press sätter detta på Ryssland? North stream 2 är inte ens i bruk och det finns vad jag vet redan ett flertal gas och oljeledningar i bruk till flera delar av europa. Är inte hela grejen som ett slag i luften?
Citera
2022-02-23, 01:21
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
En fundering, hur pass stor press sätter detta på Ryssland? North stream 2 är inte ens i bruk och det finns vad jag vet redan ett flertal gas och oljeledningar i bruk till flera delar av europa. Är inte hela grejen som ett slag i luften?

Nej en ledning som inte är byggd gör ju ingen skillnad.
Men den gasledningen skulle väl egentligen bara underlätta för Tyskland att köpa gas då dom avvecklat kolkraftverken och håller på att stänga några kärnkraftverk.

Jag tror att Tyskland försöker satsa på förnybar energi precis som Sverige.

Ryssarna exporterar väl inte så mycket men om deras bankkonton fryses gentemot andra länder så blir det ju svårt för dom att ta betalt för dom eventuella varor som dom säljer.
Senast redigerad av Musik.mannen 2022-02-23 kl. 01:23.
Citera
2022-02-23, 01:27
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Nej en ledning som inte är byggd gör ju ingen skillnad.
Men den gasledningen skulle väl egentligen bara underlätta för Tyskland att köpa gas då dom avvecklat kolkraftverken och håller på att stänga några kärnkraftverk.

Jag tror att Tyskland försöker satsa på förnybar energi precis som Sverige.

Ryssarna exporterar väl inte så mycket men om deras bankkonton fryses gentemot andra länder så blir det ju svårt för dom att ta betalt för dom eventuella varor som dom säljer.

Är det inte risk för att då Ryssland stryper tillgången i dom andra ledningarna både north stream 1 och ledningarna på land? Skulle få kännbara effekter för europa där vissa delar är helt beroende av rysk gas(även olja). Jag tror Ryssarna själva klarar sig rätt bra trots eventuellt intäktsbortfall, de har ju förstärkt sina valutareserver m.m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in