2022-02-23, 14:10
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Omfattande krig? Vilka ska kriga? Ukraina kommer att lägga ned sina vapen om det blir på riktigt.

Det finns ett stort förakt i hela Östeuropa och Ukraina mot allt ryskt sedan Sovjetunionens tid. Detta är djupt rotat och det är många som vill ta till vapen för att försvara Ukraina.
Citera
2022-02-23, 14:11
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Min poäng med det du svarade på är att utfallet blir det samma. Ryssland blir inte rikt, starkt och respekterat för att man erövrar delar av Ukraina. Ryssarna är till överväldigande del Européer, de vill tillhöra Europa. Inte bara umgås med iranier och nordkoreaner. Putins imperialistiska syn där man skall erövra landområden delas inte av de ryssar som är uppväxta efter Sovjettiden. Putin tillhör en utdöende generation. Putin har redan skadat Ryssland oavsett vad han gör.
Det finns inga imperialistiska planer att erövra Ukraina. Allt handlar om NATO. Putin var mycket tydligt i december när han ställde krav på USA att sluta utvidga NATO österut. Amerikanska idioter trodde att han bluffar. Svaret kom nu, Putin erkände självständighet på DNR och LNR. Nu kommer ryska trupper placeras där.
Citera
2022-02-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Och Sverige sitter på sidlinjen som vanligt och kommer bara få ta emot mer. Mer kuk, mer höga priser.
Är ett väldigt väldigt litet pris att betala för att bromsa Rysslands framfart och undvika krig.
Bättre att vara civiliserad och lösa det politiskt än offra en massa människor till en maktgalen ledare som stjäl ifrån folket med sina polare, kolla vilka som fick alla byggavtal till os i Sotji för att nämna än sak.
Varför argumentera för ett så dysfunktionellt system?
Citera
2022-02-23, 14:14
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Det finns inga imperialistiska planer att erövra Ukraina. Allt handlar om NATO. Putin var mycket tydligt i december när han ställde krav på USA att sluta utvidga NATO österut. Amerikanska idioter trodde att han bluffar. Svaret kom nu, Putin erkände självständighet på DNR och LNR. Nu kommer ryska trupper placeras där.
Självständighet under rysk administration är ju ingen vidare självständighet.
Citera
2022-02-23, 14:15
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Imperialism verkar vara ett okänt ord för dig då du har missuppfattat det helt.
Citera
2022-02-23, 14:15
Medlem
HomoHitlers avatar
Citat:

För hemskt när ett land vill bestämma själva vad de skall göra....
Citera
2022-02-23, 14:16
Medlem
Citat:
På vilket sätt är han körd? Västvärlden har ju snarare rullat ut röda mattan för honom. Det är bara för honom att plocka Ukraina nu.

Putin har bara fått sin första varning i nuläget. Han bör fundera över hur snabbt alla världens länder enats om att Ryssland är enda boven i detta drama.

Världen är trött efter två års pandemi och vill ha det bättre nu. Man vill inte ha världskrig och blir förbannade av att en storhetsvansinnig galning (som dillar om Moder Ryssland och Lenin m m) i en avkrok av världen nu hotar återgången till ett normaliserat liv. Den slående likheten med Hitlers agerande och argument har heller inte undgått någon. Alltså tar världen itu med detta problem nu eller inväntar att token med flit eller av misstag startar WW3 framöver. Tror den ilska Putin väckt innebär att kraft nu skapats för att kväva problemet i tid så världen äntligen kan pusta ut sen.

Förhoppningsvis kan Ukraina räddas. Det är en kamp emot tiden nu och alla länder behöver vara tydliga mot Putin.
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det finns ett stort förakt i hela Östeuropa och Ukraina mot allt ryskt sedan Sovjetunionens tid. Detta är djupt rotat och det är många som vill ta till vapen för att försvara Ukraina.

Det är lätt att stå och säga så innan man ser grannen ligga bortsprängd i 10 delar.

Vad är "omfattande" enligt dig? Ukraina skulle kunna hålla ut i max en vecka i absolut bästa fall.
Citera
Avslutad
Citat:
Ja, det är tragiskt. USA lyckades igen att starta nytt krig mellan grannstater, nu är det i Europas centrum. Målet var att stoppa NordStream -2 och tvinga tyskar att köpa dyr amerikansk gas. Européerna får betala enorma summor nu för el och gas. Vad händer med Tysklands ekonomi i snar framtid?

Svammel. USA har inte startat något krig. Det är Putin som inte kan tillåta Ukraina välja sitt egna öde som en självständig stat. Förstår man ryssarna? Till en del. Förstår man Ukraina? Absolut.

USA har inget att vinna på ett nytt krig i Europa. Förutom dessa problem i öst har man fullkontroll. Blickarna är vända mot Kina och Asien.
Citera
2022-02-23, 14:20
Medlem
dannbaggens avatar
Ryssland inför redan nu panik-åtgärder för att lugna marknaden för sina statsobligationer. Räntan på dessa har formligen exploderat sedan igår.

Man försöker hävda att man har "tillräckligt med pengar".
Och inför nödlagar som innebär att bankerna får ränkna sina tillgångar enligt växelkurs 18/2, dvs innan rubeln störtdök. Detta för att förhindra att flera stora banker tvingas i konkurs. Räknat på dagens kurser och räntor så hade de räknats som isolventa.

https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-news-02-23-22/index.html

Sanktionerna tar stenhårt.
Citera
2022-02-23, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast det som kännetecknar Ryssland är att man först lägger beslag på olika territorier och därefter håller val där man får som man vill. Ungefär som i Ryssland där man inte tillåter någon opposition och Putin ständigt återväljs. Undrar varför??

Har du hört talas om uttrycket "hemmablind"?
Det innebär ungefär att man har svårt att se fel och brister hos sig själv eller i sitt eget hem, eller i sitt eget hemland.
Och exempel på "fel" i Sverige som du inte verkar kunna se, det är att Sverige har haft samma statschef i snart 50 år, och att Sverige även har haft väldigt få andra regeringspartier än Socialdemokraterna de senaste 80 åren.
Beror det på valfusk, korruption och motstånd mot oppositionella, eller beror det helt enkelt på att svenska folket är nöjda med att ha det så?

Det vet jag inte. Och jag vet ännu mindre om hur det är i Ryssland när det gäller folkets stöd för Putin, valfusk, korruption och motstånd mot oppositionella.
Jag kan tro på att Rysslands regering mördar oppositionella, men jag kan också tro på att Rysslands fiender, tex USA och Storbrittanien, ljuger och iscensätter att Rysslands regering mördar oppositionella.

Och man ska komma ihåg att Storbrittaniens fd premiärminister Tony Blair sa ungefär så här efter invasionen av Irak år 2003, efter att det stod klart att de inte hade hittat några massförstörelsevapen där:

"Jag är ledsen att vi invaderade Irak, men jag är inte ledsen att vi avsatte Saddam Hussein"
https://www.cnn.com/2015/10/25/europe/tony-blair-iraq-war/index.html

Han tyckte alltså att det är okej att med falska anklagelser invadera ett annat land för att avsätta dess regeringschef. Och om man tycker så, då har man nog inga problem heller med att ljuga om att Rysslands regering mördar oppositionella.

Och därför kan jag bara utgå ifrån vad jag vet att Ryssland och Ukraina gör. Och det jag vet att Ukrainas regering gör, det är att de krigar mot folket i Donbass och att de också hade krigat mot folket på Krim om inte Rysslands militär var där.
Och det tycker jag är fel av Ukrainas regering att göra, eftersom jag tycker att de människor som bor i ett större område, tex folket i Donbass och folket på Krim, skall få bestämma själva över det området som de bor i.
Senast redigerad av eoku 2022-02-23 kl. 14:32.
Citera
2022-02-23, 14:22
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Det är lätt att stå och säga så innan man ser grannen ligga bortsprängd i 10 delar.

Vad är "omfattande" enligt dig? Ukraina skulle kunna hålla ut i max en vecka i absolut bästa fall.

Georgien och Afghanistan höll ut länge, Ukraina är betydligt starkare än vad dessa länder var.
Att spränga Ukraina i tio delar lär inte höja Putins anseende och gör bara att Ukraina får än mer uppbackning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in