Citat:
Ursprungligen postat av
Favoritgame
Fast det som kännetecknar Ryssland är att man först lägger beslag på olika territorier och därefter håller val där man får som man vill. Ungefär som i Ryssland där man inte tillåter någon opposition och Putin ständigt återväljs. Undrar varför??
Har du hört talas om uttrycket "hemmablind"?
Det innebär ungefär att man har svårt att se fel och brister hos sig själv eller i sitt eget hem, eller i sitt eget hemland.
Och exempel på "fel" i Sverige som du inte verkar kunna se, det är att Sverige har haft samma statschef i snart 50 år, och att Sverige även har haft väldigt få andra regeringspartier än Socialdemokraterna de senaste 80 åren.
Beror det på valfusk, korruption och motstånd mot oppositionella, eller beror det helt enkelt på att svenska folket är nöjda med att ha det så?
Det vet jag inte. Och jag vet ännu mindre om hur det är i Ryssland när det gäller folkets stöd för Putin, valfusk, korruption och motstånd mot oppositionella.
Jag kan tro på att Rysslands regering mördar oppositionella, men jag kan också tro på att Rysslands fiender, tex USA och Storbrittanien, ljuger och iscensätter att Rysslands regering mördar oppositionella.
Och man ska komma ihåg att Storbrittaniens fd premiärminister Tony Blair sa ungefär så här efter invasionen av Irak år 2003, efter att det stod klart att de inte hade hittat några massförstörelsevapen där:
"Jag är ledsen att vi invaderade Irak, men jag är inte ledsen att vi avsatte Saddam Hussein"
https://www.cnn.com/2015/10/25/europe/tony-blair-iraq-war/index.html
Han tyckte alltså att det är okej att med falska anklagelser invadera ett annat land för att avsätta dess regeringschef. Och om man tycker så, då har man nog inga problem heller med att ljuga om att Rysslands regering mördar oppositionella.
Och därför kan jag bara utgå ifrån vad jag vet att Ryssland och Ukraina gör. Och det jag vet att Ukrainas regering gör, det är att de krigar mot folket i Donbass och att de också hade krigat mot folket på Krim om inte Rysslands militär var där.
Och det tycker jag är fel av Ukrainas regering att göra, eftersom jag tycker att de människor som bor i ett större område, tex folket i Donbass och folket på Krim, skall få bestämma själva över det området som de bor i.