2026-05-15, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Men nu försöker du flytta målstolparna igen.

Det är inte alls svårt rent praktiskt. EU och medlemsländerna fattar bara beslut om att inte förnya de ekonomiska stödpaketen när de löper ut, och slutar skicka pengar direkt till den ukrainska statskassan. Svårare än så är det inte i teorin.

Att du sedan påstår att Ukraina klarar sig utan väst för att de bygger drönare visar att du inte förstår hur en krigsekonomi fungerar… Vem tror du betalar för komponenterna till drönarna? Vem betalar lönerna till de ukrainska soldaterna och myndigheterna varje månad? Det är EU-skattebetalarna som håller den ukrainska staten flytande.

Att du återigen måste byta samtalsämne till rysk olja och Nordkorea så fort vi pratar om våra pengar bevisar ju bara min poäng: Du vet mycket väl att utan västvärldens plånbok skulle den ukrainska armén inte överleva länge, oavsett hur duktiga de är på drönare.

Ska vi diskutera något som inte är sanningen idag, sitta och spekulera? Stödet till Ukraina fortsätter så diskutera istället hur det går vid fronten för ryssdräggen du håller på.
Citera
2026-05-15, 14:08
Medlem
Ukraina drev ut rysspacket ur Odradne i Kharkiv oblast.

⚔️🇺🇦 The 129th Separate Mechanized Brigade has liberated Odradne in the Kharkiv region.

russian forces were crushed near Odradne.

https://x.com/NAFOvoyager/status/2055157457043779809?s=20
Citera
2026-05-15, 14:46
Medlem
Citat:
Men nu försöker du flytta målstolparna igen.

Det är inte alls svårt rent praktiskt. EU och medlemsländerna fattar bara beslut om att inte förnya de ekonomiska stödpaketen när de löper ut, och slutar skicka pengar direkt till den ukrainska statskassan. Svårare än så är det inte i teorin.

Att du sedan påstår att Ukraina klarar sig utan väst för att de bygger drönare visar att du inte förstår hur en krigsekonomi fungerar… Vem tror du betalar för komponenterna till drönarna? Vem betalar lönerna till de ukrainska soldaterna och myndigheterna varje månad? Det är EU-skattebetalarna som håller den ukrainska staten flytande.

Att du återigen måste byta samtalsämne till rysk olja och Nordkorea så fort vi pratar om våra pengar bevisar ju bara min poäng: Du vet mycket väl att utan västvärldens plånbok skulle den ukrainska armén inte överleva länge, oavsett hur duktiga de är på drönare.
Att Ukraina får ekonomiskt stöd är inte konstigt, det är regel, inte undantag. USA finansierade Storbritannien och Sovjet under andra världskriget. Sydkorea överlevde tack vare amerikanskt stöd, Israel har fått miljarder per år i decennier, och Västeuropa byggdes upp med Marshallplanen.

Att föra ett existentiellt krig helt på egen kassa är historiskt sett extremt ovanligt.

Dessutom får ju andra sidan också stöd. Ryssland lutar sig på ammunition och soldater från Nordkorea, drönare från Iran och ekonomiskt andrum från Kina. Att du verkar kräva att just Ukraina ska klara sig självt är dock väldigt konstigt.
Citera
2026-05-15, 14:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ska vi diskutera något som inte är sanningen idag, sitta och spekulera? Stödet till Ukraina fortsätter så diskutera istället hur det går vid fronten för ryssdräggen du håller på.

Det märks att du har slut på sakargument när de omedelbart tar till personangrepp och kallar mig för ryssanhängare bara för att jag ställer sånt enkelt som kritiska frågor om militär logik.
Till och med Ukrainas egen militärledning och president Zelenskyj har ju gång på gång varit tydliga med att fronten skulle kollapsa utan ammunition och vapen från väst. Det är ju därför han far runt som en tätting i världen och ställer krav på att få mer.
Citera
2026-05-15, 15:03
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Det märks att du har slut på sakargument när de omedelbart tar till personangrepp och kallar mig för ryssanhängare bara för att jag ställer sånt enkelt som kritiska frågor om militär logik.
Till och med Ukrainas egen militärledning och president Zelenskyj har ju gång på gång varit tydliga med att fronten skulle kollapsa utan ammunition och vapen från väst. Det är ju därför han far runt som en tätting i världen och ställer krav på att få mer.
Men kryp ner i avloppet din rysshora.

https://www.dn.se/varlden/brutal-rysk-attack-mot-kiev-minst-24-doda/
Citera
2026-05-15, 15:14
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:

Han gör vad som krävs för att skydda sitt land. Vad är så konstigt med det? Vidare tycker jag att en bajskorv ska kallas för en bajskorv och inget annat.
Citera
2026-05-15, 15:17
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Åter till verkligheten Ukraina bombade oljeraffen i Ryazan. Allt går enligt plan för bunkerdvärgen Vladolf Putler vår tids nya Hitler. Det brinner fint i Mordor.

https://x.com/Tendar/status/2055195957885653334

Ryazan oil refinery, one of Russia’s largest with 17 million tons of annual processing capacity, is engulfed in flames after a massive overnight drone attack. Oil rain was reported, and air defense or EW activity reportedly hit a high-rise, causing dead and wounded

https://x.com/NOELreports/status/2055188146988478604?s=20
Härligt! Oljeregn över ryssen låter underbart. Hoppas på fler såna här lyckades attacker i helgen..,
Citera
2026-05-15, 15:18
Medlem
Citat:

Tråden handlar väl om hur kriget i Ukraina går inte några jävla spekulationer på ekonomi och hur det skulle gå om stödet till Ukraina drogs in. Åter igen hur går det vid fronten för rysspacket du vurmar för? Du svarade inte på frågan.
Citera
2026-05-15, 15:37
Avstängd
Citat:
Tråden handlar väl om hur kriget i Ukraina går inte några jävla spekulationer på ekonomi och hur det skulle gå om stödet till Ukraina drogs in. Åter igen hur går det vid fronten för rysspacket du vurmar för? Du svarade inte på frågan.

Nu försöker du byta ämnet igen….
Du missar ju helt att det var du själv som drog igång det här sidospåret. Du påstod nyss att Ukraina visst skulle klara sig utan hjälp från väst för att de är så starka militärt. När jag då förklarar varför det inte stämmer rent materiellt, så anklagar du mig för att spekulera..?. Du kan inte först kasta ur dig ett felaktigt påstående och sedan förbjuda mig att svara på det.
Om du är så säker på din sak, att Ukraina lätt skulle klara sig på egen hand, så borde du ju logiskt sett tycka att det vore en jättebra idé att testa det genom att omvärlden drar in allt stöd, alla pengar träning och alla vapenleveranser i morgon. Men det tycker du såklart inte, eftersom du innerst inne också vet att fronten skulle kollapsa utan den hjälpen.
Citera
2026-05-15, 15:47
Medlem
Citat:
Nu försöker du byta ämnet igen….
Du missar ju helt att det var du själv som drog igång det här sidospåret. Du påstod nyss att Ukraina visst skulle klara sig utan hjälp från väst för att de är så starka militärt. När jag då förklarar varför det inte stämmer rent materiellt, så anklagar du mig för att spekulera..?. Du kan inte först kasta ur dig ett felaktigt påstående och sedan förbjuda mig att svara på det.
Om du är så säker på din sak, att Ukraina lätt skulle klara sig på egen hand, så borde du ju logiskt sett tycka att det vore en jättebra idé att testa det genom att omvärlden drar in allt stöd, alla pengar träning och alla vapenleveranser i morgon. Men det tycker du såklart inte, eftersom du innerst inne också vet att fronten skulle kollapsa utan den hjälpen.

Fortfarande rena spekulationer, ja jag tror att Ukraina skulle klara sig själv ett land som bli invaderat av ett våldtäktsland som Ryssland har inget annat val än att slåss för inget land vill tillhöra kloaken Ryssland. Fronten skulle inte kollapsa om allt stöd drogs in, detta har ni rysstroll hävdat i flera år nu.

Fronten skulle kollapsa varje år nu enligt er vatniks, när Ukraina knappt fick någon ammunition för artilleriet skulle den kollapsa och dett var innan drönare tog över och vad hände fronten kollapsade inte.

Testa det att dra in stödet ja visst lycka till med det din Vatnik. Bästa är ändå att du som Vatnik får stå och betala för hela kalaset måste svida.

Åter igen hur går det vid fronten för rysspacket? Du vet det som tråden handlar om hur kriget i Ukraina går.
Senast redigerad av pettersson72 2026-05-15 kl. 15:55.
Citera
2026-05-15, 16:00
Medlem
Citat:
Och om Ukrainas armé verkligen är så stark, borde de ha haft förmågan att hålla försvarslinjerna innan städer som Bachmut och Mariupol befriades och hamna i ryska händer.
Citat:
De är bara så här starka på grund av Natos enorma hjälp med avancerade vapen, miljarder i ekonomiskt stöd och rullande underrättelser och träning.
Citat:
Ja om så är fallet kan vi ju sluta finansiera dom och testa å se om dom kan stå på egna ben.
Citat:
Varför inte testa att stoppa finansieringen till Ukraina om de nu är så rika och framgångsrika
Citat:
Vem betalar lönerna till de ukrainska soldaterna och myndigheterna varje månad? Det är EU-skattebetalarna som håller den ukrainska staten flytande.

Vad är syftet med dina förvirrade inlägg?.

Varför skulle vi testa att dra in allt bidrag? Alla vet att de inte ”kan stå på egna ben”

Det är väl självklart att Ukraina skulle bli överkörda av den fascistiska regimen i Ryssland om de inte fick ekonomiskt och materiellt stöd av fler än 50 länder. De har dock inte fått något stöd av Nato… ännu.

Det är väl ingen hemlighet att den demokratiska världen stöttar Ukraina så att de kan försvara sig och de demokratiska länderna mot imperialisterna och fascisterna i diktaturregimen Ryssland?

Vad vill du ha sagt? Att Rysslands tredagarskrig är det största militära fiaskot i världshistorien?
Citera
2026-05-15, 16:03
Medlem
Ukraina bekräftar:
Ukrainsk militär attackerade ett ryskt amfibieflygplan Be-200 och en Ka-27 helikopter – SBS
Iryna Levytska
Journalist för nyhetsflödet "Oboronki"
"Natten den 15 maj attackerade den ukrainska militären ett antal ryska mål, inklusive ett amfibieflygplan Be-200 Altair, en Ka-27-helikopter, luftvärnssystemen Tor-M2 och Pantsir-S1, samt ett torrlastfartyg med ammunition. Detta rapporterades av de obemannade systemstyrkorna i Ukrainas väpnade styrkor."
Mer att läsa i länken:
https://oboronka.mezha.ua/sbs-zayavili-pro-urazhennya-be-200-i-ka-27-311300/
Den ryska militära katastrofen ökar allteftersom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in