Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-02, 15:42
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Kadyrov befinner sig på sjukhus sedan julen.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ramzan-kadyrov-aterupplivades-foll-ihop-pa-julafton/

Igår såg jag rykten på Telegram om att han ska ha dött, men jag tvivlar på detta.

Han har ju varit dödssjuk sen angreppet 22, var han med om dom idiotiska skyttegravarna i Röda skogen tro?
Besviken på Vlad verkade han hur som helst vara sina sista år.
Citera
2026-01-02, 15:44
Medlem
Äntligen har ryssarna släppt filmen som bevisar bombningen av av ett av Putins många palats., nu behöver ingen tvivla längre…

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mbgrbjcbnk2n
Citera
2026-01-02, 16:03
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej. Kan du komma på nån enda anledning till att det händer förutom att Putin är ond?

Om du är Putin och har en stor lust att döda babyer och kattungar, varför väljer du ett zoo?

Lika troligt som när USA bombade Sofia under Kosovokriget eller kinesiska ambassaden - under ett kort krig som varade i några få månader. Ibland går det sjukt fel. Och då är ändå USA en mer avancerad krigsmakt.
Så är det.
Men när det går "sjukt fel" dagligen så kanske det är ett systematiskt/medvetet fel.
Eller vad tror du?
Citera
2026-01-02, 16:06
Medlem
Citat:
Nej. Kan du komma på nån enda anledning till att det händer förutom att Putin är ond?

Om du är Putin och har en stor lust att döda babyer och kattungar, varför väljer du ett zoo?

Lika troligt som när USA bombade Sofia under Kosovokriget eller kinesiska ambassaden - under ett kort krig som varade i några få månader. Ibland går det sjukt fel. Och då är ändå USA en mer avancerad krigsmakt.
Åter IGEN,

Vad har USA och deras bombningar för relevans till trådens rubrik och huvudämne som är:

Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
2026-01-02, 16:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så är det.
Men när det går "sjukt fel" dagligen så kanske det är ett systematiskt/medvetet fel.
Eller vad tror du?

Det systematiska felet är att invadera länder, och inte vara så starka att det går att göra slut på kriget. Jag tror ärligt talat att ryssarna speciellt de första året gjorde så gott de kunde för att minimera civila förluster inom ramen för att ändå nå sina militära mål. Med varierande framgång! Lågvattenmärken kan ha varit Bucha och helt säkert i Mariupol.

Jämför krig i andra länders ratio mellan civila och döda. Detta krig är bland de "bästa". Även om du jämför bombningarna som Ryssland gör med Natos rena bombkampanj i Kosovo om du kollar på "döda per bomb". Ryssarna gjorde ändå fel som invaderade utifrån mitt sätt att se det, men som stat beter de sig inte unikt. Relativisera och lär!
Citera
2026-01-02, 16:18
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Åter IGEN,

Vad har USA och deras bombningar för relevans till trådens rubrik och huvudämne som är:

Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

För att vi ska kunna tolka aktuella händelser. Hur ska man förstå krig om man inte tittar på andra krig? Hur många gånger har vi inte hört om att Putin är som Hitler eller att vi vet att ryssarna inte följer avtal? Eller Genevekonventionen - hur brukar den följas? Lycka till att prata om det utan att nämna andra krig.
Citera
2026-01-02, 16:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det systematiska felet är att invadera länder, och inte vara så starka att det går att göra slut på kriget. Jag tror ärligt talat att ryssarna speciellt de första året gjorde så gott de kunde för att minimera civila förluster inom ramen för att ändå nå sina militära mål. Med varierande framgång! Lågvattenmärken kan ha varit Bucha och helt säkert i Mariupol.
Det systematiska består i att den ryska armén inte värderar människoliv. Inte sina egna och absolut inte fiendens. Gång på gång drabbas civila ukrainare av dessa "misstag".
Det har avslöjats upprepade gånger att ryska befäl har beordrat krigsbrott. Du vill tro att det är "otur" och inte systematiskt. Det är bara att lyssna på statlig rysk TV för att höra deras syn på civila som drabbas.

Citat:
Jämför krig i andra länders ratio mellan civila och döda. Detta krig är bland de "bästa". Även om du jämför bombningarna som Ryssland gör med Natos rena bombkampanj i Kosovo om du kollar på "döda per bomb". Ryssarna gjorde ändå fel som invaderade utifrån mitt sätt att se det, men som stat beter de sig inte unikt. Relativisera och lär!
Vilka andra länder har invaderat ett grannland för att sno deras territorium efter andra världskriget? Ett land som de bara några år tidigare har skrivit avtal med om att respektera deras gränser.
Citera
2026-01-02, 16:39
Medlem
Snarkarns avatar
+0.75 % av Ukraina ockuperat under 2025. Hur går blixtkriget?
Citera
2026-01-02, 16:43
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det är en gradvis finslipning, där alla parter steg för steg backar från maximalist-krav och erkänner realiteter. Dessutom kan ledarna i olika länder se hur deras undersåtar och allierade reagerar.

T ex trodde en massa användare i denna tråd att Ukraina skulle slåss till 1991 års gräns var återupprättad, och sedan skulle fredssamtal hållas. Nu verkar de ha accepterat detta, snarare än kräva Zelenskys avgång.
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vilka krav har Putin backat ifrån och vad är din källa angående det?

När jag ändå har dig på "tråden". Du svarade aldrig på detta.
Vilka krav anser du att Putin har backat från i de s.k. "fredsförhandlingarna"?
Citera
2026-01-02, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Äntligen har ryssarna släppt filmen som bevisar bombningen av av ett av Putins många palats., nu behöver ingen tvivla längre…

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mbgrbjcbnk2n
Haha, ju mer jag glor desto roligare blir den!
Citera
2026-01-02, 17:31
Medlem
Lawlines avatar
rySSka förluster 2025 418,170. Minst 209,085 döda under 2025 i ett krig de redan har förlorat. Och rySStrollen sitter bara och hejar på, skicka mer folk till döden i Ukraina. Själv så spyr de bara ut LÖGNER och vill att andra ska offra sig.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/4075658-russian-army-losses-in-war-against-ukraine-in-2025-exceed-418000-soldiers.html
Citera
2026-01-02, 17:36
Medlem
psychicsailors avatar
Istället för att tagga mig med en massa skit nu, föreslår jag att ni istället redovisar er tankegång istället så vi kan jämföra.

I värsta fall tror jag att ni "tagg-glada" (Auric undantagen) tänker så här:
Ryssland började och de hade ingen casus belli.
Alltså ska vi stödja Ukraina tills Ryssland har förlorat.
Ukraina = presidenten i Kyiv
Så länge "Ukraina" vill slåss, så ska vi skicka minst lika mycket som vi gör nu och antagligen mer.
Av olika anledningar är det värt risken att Ryssland använder kärnvapen.
Kriget går bra för Ukraina så vi ska bara ha tålamod.

Missar jag något?

Och vad är slutsatsen av det om det kommer en bomb mer eller mindre som dödar civila? Oklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in