Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-21, 09:52
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Ja, och?
Det är väl bara att tugga i sig för krigshetsare…

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Inte särskilt tydliga ..

”13. Ryssland ska återintegreras i den globala ekonomin:
• Sanktioner ska diskuteras och hävas stegvis och från fall till fall. ”😂

Trumps fredsplan är ute – ord för ord
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Arzrdn/ukraina-trumps-fredsplan-alla-28-punkter

Det betyder att t.ex. som SWIFT-återkoppling kan dras ut i flera år, eller att det inte ens finns någon garanterad tidsgräns över huvud taget… väldigt luddigt och de finns ingen som helst tydlighet. Betyder att väst behåller kontrollen!
Citera
2025-11-21, 10:00
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Varför ljuger du? Punkterna är ganska tydliga med storleken och på armén och lämnar även säkerhetsgarantier för Ukraina genom USA. Läs på!

Rakt av kommer inte detta b-s förslag inte att bli accepterat utav Ukraina. Syns det är ju Ukraina man håller till svars.., medans Ryssland har betydligt fler friheter.

Det jag förväntar är att Ukraina kommer ju (självklart) att ställa frågor, få klargöranden. Vidare så kanske man tex säger : 650.000 soldater..i fredstid. Bara som exempel..

Inte tror jag heller att Ryssland kommer att hålla detta avtal, utan man kommer att sträcka ut.., tänja på det.., helt enkelt för att se vad man slipper undan med.

Sedan finns det ju en punkt som jag ser att blir svår, nämligen val i Ukraina inom 100 dagar. Det mer troliga och realistiska vore ju ett halvår. Antar att man bara satt in den som ett sätt att försöka förödmjuka Zelensky. Att det ser ut att han närmast får sparken..
Citera
2025-11-21, 10:06
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Ukraina avslår fredsplanen som utarbetades av USA och Ryssland. Jag tror EU kommer tycka likadant, förutom lakejer Ungern och Slovakien.

https://wydarzenia.interia.pl/ukraina-rosja/news-ukraina-reaguje-na-plan-donalda-trumpa-mocne-slowa-ukrainski,nId,22456661

Trump föreslår att Polen blir huvudbasen för alla europeiska stridsflyg.

https://wydarzenia.interia.pl/ukraina-rosja/news-ujawniaja-plan-pokojowy-trumpa-dla-ukrainy-jeden-punkt-dotyc,nId,22456605

Tvekar starkt på att Kreml tillåter det. Slår vad att de kommer böla om att det är säkerhetshot mot Kralovec
Citera
2025-11-21, 10:06
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
falsk flag- attacker har ett syfte att framstå som ologiska. Du kan googla vad det är.
Är du dum på riktigt? Varför skulle man försena och sinka sina egna vapen transporter?
Citera
2025-11-21, 10:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Rakt av kommer inte detta b-s förslag inte att bli accepterat utav Ukraina. Syns det är ju Ukraina man håller till svars.., medans Ryssland har betydligt fler friheter.

Det jag förväntar är att Ukraina kommer ju (självklart) att ställa frågor, få klargöranden. Vidare så kanske man tex säger : 650.000 soldater..i fredstid. Bara som exempel..

Inte tror jag heller att Ryssland kommer att hålla detta avtal, utan man kommer att sträcka ut.., tänja på det.., helt enkelt för att se vad man slipper undan med.

Sedan finns det ju en punkt som jag ser att blir svår, nämligen val i Ukraina inom 100 dagar. Det mer troliga och realistiska vore ju ett halvår. Antar att man bara satt in den som ett sätt att försöka förödmjuka Zelensky. Att det ser ut att han närmast får sparken..
Man kan tycka att avtalet är dåligt men vad har Ukraina för val menar du?
Citera
2025-11-21, 10:11
Medlem
bartrams avatar
Angående "fredsförslaget": En viktig komponnent är att USA skall sluta stödja Ukraina militärt. Med stor säkerhet kommer detta inkludera vapen som Europa säljer/skänker till Ukraina och som innehåller amerikanska komponenter. Detta är en mardröm för både Ukraina och Europa!

Vi kommer snart att kriget över oss. Som ÖB skriver kommer Ryssland snart att testa Natos Artikel 5,kanske först i Baltiska staterna. Inte tusan kommer USA att då reagera när man nu slänger Ukraina under bussen!
Citera
2025-11-21, 10:11
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Är du dum på riktigt? Varför skulle man försena och sinka sina egna vapen transporter?

För att ett spår kan lagas på några timmar. Det finns en anledning till att järnvägstransporterna fortfarande rullar fint i Ryssland och Ukraina. Kontraintuitivt, jag trodde själv i starten av kriget att sabotageförband skulle omöjliggöra all järnvägstransport för ryssarna och fel fick jag där.
Citera
2025-11-21, 10:12
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det var bara en fråga. Jag läste den själv först i sin helhet idag.

Läste på i en fråga. Erkänna ockuperat område som ryskt. Ex Krim.

CAATSA (Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act, 2017), blockerar presidenten från att häva sanktioner mot Ryssland utan kongressens godkännande. Lagar såsom…
Ex slår fast att USA inte får erkänna rysk annektering eller kräver sanktioner mot Ryssland så länge Ryssland ockuperar ukrainska områden, och förbjuder USA-myndigheter att göra affärer med Krim och andra områden som är ockuperade.

Den sista är intressant.

Men det går att komma förbi detta. Kongressen godkänner genom att stifta nya lagar.
Men….vi har att det är….
❌ mot partilinjen
❌ mot sanktioner
❌ mot NATO-allierade
❌ mot säkerhetsetablissemanget

…så kommer det att hända…

Något säger mig att det finns personer, både i fredsgruppen från USA men även Ryssland, som har koll på detta.

500% gruppen kommer applådera förslaget?
Citera
2025-11-21, 10:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Precis. Man måste benchmarka det mot ett annat scenarie.

Givetvis är detta ett slags förhandlingsutspel, gentemot Ukraina och Europa. Tiktok,tiktok. Vill ni dubbla på er nuvarande förlust men kanske få en bättre deal? Eller vill ni modifiera dealen lite?

Att dealen tas rakt av tror jag inte ens Trump föreställer sig.
Citera
2025-11-21, 10:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Man sitter ju inte på några bra val. Men ett sämre val, är bättre än ett uselt val som detta är. Man har inte "sockrat" förslaget för Ukraina. T.o.m att man lägger sig in i Ukrainas inre angelägenheter.., vilket är en "stor röd flagga" med tanke på Ukrainas framtid. Som skall vara sina egna val, utan yttre påverkan.

..och då vänder jag på det : Har Ryssland goda val, med tanke på hur mycket detta kriget kostar..och slutnotan ?
Citera
2025-11-21, 10:18
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Läste på i en fråga. Erkänna ockuperat område som ryskt. Ex Krim.

CAATSA (Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act, 2017), blockerar presidenten från att häva sanktioner mot Ryssland utan kongressens godkännande. Lagar såsom…
Ex slår fast att USA inte får erkänna rysk annektering eller kräver sanktioner mot Ryssland så länge Ryssland ockuperar ukrainska områden, och förbjuder USA-myndigheter att göra affärer med Krim och andra områden som är ockuperade.

Den sista är intressant.

Men det går att komma förbi detta. Kongressen godkänner genom att stifta nya lagar.
Men….vi har att det är….
❌ mot partilinjen
❌ mot sanktioner
❌ mot NATO-allierade
❌ mot säkerhetsetablissemanget

…så kommer det att hända…

Något säger mig att det finns personer, både i fredsgruppen från USA men även Ryssland, som har koll på detta.

500% gruppen kommer applådera förslaget?

Häva sanktioner kräver då kongressens medgivande.

Ur internationell lags perspektiv är det däremot irrelevant vad USA erkänner eller inte erkänner. Det räcker att Ukraina och Ryssland kommer överens om var nya gränsen går, så kommer det bli i enlighet med internationell lag. Det är inte så att USA (eller ens FN) är en nödvändig kontrollinstans. Det är bara diplomatisk signalering.
Citera
2025-11-21, 10:19
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ukraina avslår fredsplanen som utarbetades av USA och Ryssland. Jag tror EU kommer tycka likadant, förutom lakejer Ungern och Slovakien.

https://wydarzenia.interia.pl/ukraina-rosja/news-ukraina-reaguje-na-plan-donalda-trumpa-mocne-slowa-ukrainski,nId,22456661

Trump föreslår att Polen blir huvudbasen för alla europeiska stridsflyg.

https://wydarzenia.interia.pl/ukraina-rosja/news-ujawniaja-plan-pokojowy-trumpa-dla-ukrainy-jeden-punkt-dotyc,nId,22456605

Tvekar starkt på att Kreml tillåter det. Slår vad att de kommer böla om att det är säkerhetshot mot Kralovec

Trumpeten är dum i huvudet. Hela huvudet, inkl den lilla som ser ut som en svamp.

Allt stridsflyg i Polen?
Varför inte skriva in i Nato stadgarna att Ryssland är fienden för alltid…
Inte för att det inte i grunden är rätt, utan för att det är direkt olämpligt. Även om man anser att det är närmare till fronten.

Gissar att detta är ett sätt att blidka Polens motstånd till förslaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in