Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Det där håller jag inte helt med om. Hade du sagt "en av de modigaste..." så hade jag hållit med. Men inte att han skulle vara den modigaste. Jag ser nog flera utmanare till den titeln, inte minst dubble Nobelpristagaren Winston Churchill (som förvisso inte var president utan premiärminister).
Det finns en stor skillnad även om jag förstår hur du tänker och vad du menar.
Zelensky, med sitt folk, har inte bara stått emot ett konstant bombardemang från sitt lömska "broderfolk" i snart 4 år (då har jag inte räknat med 2014).
Utöver bombardemang av landet, tortyr och mord på folket, bortförande av barn (framtida generation), kidnappningar, infiltration, diverse hybridattacker etc - så har även USAs president Trump med bihang till en början försökt förnedra och underminera Zelensky HELT offentligt i Vita Huset. Något som kunde ha varit psykologiskt förödande om det inte vore för att Europas ledare så starkt reagerade till Zelenskys försvar och slöt upp!
Inte nog med det, under 4 år (och säkerligen även längre än så) så har RU försökt eliminera Zelensky, försökt komma åt honom inifrån. Inte bara via mordförsök utan även via diverse påhittade desinformationskampanjer om tex korruption etc som RU falskeligen "publicerat" via olika kanaler..
Internet finns idag, det fanns inte då under WW2. Internet är en stor fördel för den "onda sidan" då den används som det viktigaste vapnet i arsenalen, både genom desinformation men också för att finna "nya soldater" eller förrädare eller femte kolonnare. Det är mycket tuffare idag att skydda och förena, helt enkelt. Dessutom i en tid då de yngre generationerna är så fredsskadade oh naiva och så globaliserade att de inte ens förstår att vår frihet, demokrati och trygghet också måste FÖRSVARAS när det behövs, även om det innebär ett fysiskt krig.
Det tryck Zelensky har stått emot på alla olika plan är inte jämförbart!
Vilken annan ledare har stått pall så här länge och under all denna typ av tryck?
Bara tänk hur Trump och äckel-Vance behandlade honom i Vita Huset inledningsvis (av trumpetens andra presidentperiod)... USAs president... Den viktigaste av all världens ledare.
Och ändå kom Zelensky ut från Vita Huset med 100% värdighet och hederlighet.
Trots den enorma sorg och besvikelse han måste ha känt just där och då.
DÄR förenades Europa som allra mest, tror jag!
Där insåg nog de flesta att han är exceptionell!
Churchill var en väldigt stor man. 100%. En typisk och äkta brittisk hjälte och ledare.
Zelensky har dock fått jobba under ett mycket större/svårare/allomfattande tryck
-och ändå står pall. Helt otroligt.
Storbritannien hade också (WW2) sin garanterade stormaktsroll dessutom, automatiskt allierade och automatiskt världsligt stöd, enorma resurser jämförelsevis.
Ukraina var däremot tvungna att kämpa så mycket mer även där.
Zelensky fick även se till att kompensera den bristen genom att ständigt, ständigt vara på benen för att samla Europas/Västs stöd och påminna om fortsatt stöd..
Det rysstrollen betalas av RU för att kalla det "tiggeri"..
De är så rädda för Z. Förståeligt.
Utöver det vill jag bara säga att jag tycker inte man egentligen ska ställa de modiga hjältarna mot varandra, utan snarare upphöja dom som faktiskt förtjänar det. Men det finns verkligen nivåer.
Zelensky är absolut den största vi har idag.
Utan tvekan.
(Ber om ursäkt om det blev lite svamligt och med upprepningar. Morgontrött.)