Citat:
Ursprungligen postat av
CodexGigas
Det är ofattbart att Ukraina inte kan prestera bättre trots alla miljarder de har fått i form av vapen och utrustning, man undrar vart vapnen försvinner….
Det finns uppgifter från ögonvittnen om vapenleveranser som bara försvinner.
”Utvecklingen följer det värsta tänkbara scenariot. Pokrovsk kollapsar alldeles för snabbt – vi hade inte väntat oss det här, säger en annan officer till Ukrainska Pravda.
– Om Pokrovsk faller finns det ingen väg ut för enheterna i Myrnohrad. Det är i stort sett omöjligt att rotera trupper. Vi kan inte hämta de stupade. Männen arbetar på gränsen till sin förmåga, fullt medvetna om att inringningen kommer allt närmare.”
Slutet närmar sig för Ukraina.
Dom har klarat sig bra, om den ryska invasionen 2022 hade rullat in år 2014 hade nog hela Ukraina sviktat och gått över till Ryssland. Men 2014-2022 gjorde väst stora investeringar i utbildning och material som tydligen gick Putin helt förbi. Jag själv la absolut inte märke till det, man hörde om artilleri-dueller och MLRS utväxlingar till och från men jag brydde mig inte så mycket. När kriget började 2022 trodde tydligen Putin och flera i staben samma sak som jag, att det inte hade hänt så mycket. Dom beordrade hela VDV att gå in hux flux och orsakade den berömda VDV massakern när tusentals elitsoldater blev slaktade i dom enklaste fällorna. Dom parkerade 30 stridsvagnar framför en trafikkamera och blev smerchade. Dom fick första och sista stridsvagnen prickad av drönare eller RPG som i Grozny och blev sitting ducks. Värnpliktiga retirerade och blev inringade till höger och vänster. Cornucopia satt och fyllepostade om detta på Twitter i Föpol som rena julaftonen. Det tog nästan ett år innan Ryssland hade skärpt till sig och kom tillbaka till det moderna kriget. Nu har dom vässat sina knivar och kommer med 200km glidbomber, sin egen drönar arme Rubikon och ett system där dom betalar enorma summor för unga män som ställer upp som ev. kanonmat utan så mycket tvång som man skulle tro. Samtidigt har EU och USA kallnat betydligt, Tyskland stänger av hela sin ekonomi, Trump planerar att invadera puttefjutte landet Venezuela istället för att ta ett mega-landkrig i Europa. Vi i EU har tömt våra lager på fordon och granater och skickat det vidare, utan att bygga några stora fabriker som ersätter sakerna, pengarna till försvar har vi nämligen bränt på gröna satsningar och invandring. Mycket komiskt att det börjar bli känt att dom gröna och öppna gränser rörelserna troligtvis har finansierats av Kina och Ryssland, money well spent!

.Tyskland har lite häftiga drönare på gång men inget som är i närheten av tillräckligt, det mesta som kommer från Sverige och andra EU länder är visioner och satsningar som behöver 5-15 år för att bli verklighet, en papperstiger är vad EU har blivit. Min gissning är att Ukraina vacklar och brakar nästa år men jag kan ha fel.