2025-09-16, 16:33
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ok. Men det ändrar ändå inget i validiteten av mitt påstående - gå tillbaka och kolla.

Har inte sagt något om din validitet då den sann. Däremot försökte jag förklara för dig att antalet deserterade i jämförelse hade med största sannolikhet sett likadan ut om ryssen hade samma förmåga att desertera.

Det var min poäng med mitt inlägg. Inte att ryssen skjutit ihjäl flera hundra tusentals av sina egna för den delen heller. Men säkerligen har flera hundra tusen likviderats pga ryssens egna beteende och att en person där framme vid fronten inte har något val.

Logiskt, eller hur!

DU bort ta och lyssna på lite ryska fångar för att få en förståelse för vad de utsätts för. Rätt skrämmande om du frågar mig personligen. Nu ljuger nog de flesta fångar vid dessa intervjuer men att påstå att man blir beskjutna av sina egna tror jag defintivt inte man ljuger om, framför allt när så många påstår detta i sina intervjuer.

Edit: Man har även sett det i många filmklipp så det är validerat även det.
Senast redigerad av CanisMinor 2025-09-16 kl. 16:37.
Citera
2025-09-16, 16:44
Medlem
Citat:
Om du lyssnar på intervjun med israeliske Bennett : https://www.youtube.com/watch?v=qK9tLDeWBzs
så får du en djup utläggning av förhandlingar med Putin bakom kulisserna. Där framträder en helt annan bild. Han var kompromissvillig 2022. Bennett är inte den enda källan till det, du kan också i viss mån korrodera det med intervjuer med Ariestovich (som var med i Istanbul) och Arakhemia.

Om nu kompromissviljan har förändrats till att bli obefintlig, så är det troligen för att han har ett bra förhandlingsläge. I alla fall tillräckligt bra för att vara hård. Det är inte så att hans brinnande oljeraffinaderier gör att han får packa spadarna och golfbilarna och köra hem om ett halvår.

Du har ju inte fel om att det hade varit bra om ryssarna hade sett till att det blir så. Men det är inte en framgångsrik strategi att vänta på det, har det visat sig. Jag kan se en viss poäng i de initiala chocksanktionerna och resoluta vapenhjälp i starten av kriget. Det kunde ha varit så att det fått Ryssland att implodera.
Putin har ju även senare spelat kompromissvillig när det verkat opportunt att göra så, men det har undantagslöst visat sig vara tomma ord. Tror inte det var nån större skillnad 2022, ärligt talat.

Det är väl tvärtom så att det visat sig framgångsrikt att vänta/blöda ut ryssen, det är bara att det tagit längre tid än de flesta räknat med. Tiden är inte på Putins sida här, så med det perspektivet blir hans kort sämre och sämre för varje månad.
Citera
2025-09-16, 16:46
Medlem
Citat:
Jag fattar inte vad du menar. Kan du förtydliga?

Hur skall parlamentet annars kunna ändra konstitutionen?
Som den fungerar nu så tillåts inga val eftersom Ryssland invaderat landet.
Citera
2025-09-16, 16:48
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Har inte sagt något om din validitet då den sann. Däremot försökte jag förklara för dig att antalet deserterade i jämförelse hade med största sannolikhet sett likadan ut om ryssen hade samma förmåga att desertera.

Det var min poäng med mitt inlägg. Inte att ryssen skjutit ihjäl flera hundra tusentals av sina egna för den delen heller. Men säkerligen har flera hundra tusen likviderats pga ryssens egna beteende och att en person där framme vid fronten inte har något val.

Logiskt, eller hur!

DU bort ta och lyssna på lite ryska fångar för att få en förståelse för vad de utsätts för. Rätt skrämmande om du frågar mig personligen. Nu ljuger nog de flesta fångar vid dessa intervjuer men att påstå att man blir beskjutna av sina egna tror jag defintivt inte man ljuger om, framför allt när så många påstår detta i sina intervjuer.

Edit: Man har även sett det i många filmklipp så det är validerat även det.

Jamen jag håller nästan med dig, om vi byter samtalsämne. Det är känt att ryssarna har mycket hårdare soldatdisciplin.
Citera
2025-09-16, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Ryssarna är nog körda av 100 år av vanstyre... Men lite lend lease aom på 40-talet och.. Fan vet att dom kommer behöva det snart..

Ja, det är inte som att det ljusnar vid den ryska horisonten. Oerhört glädjande är det.
Citera
2025-09-16, 16:52
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckeliku123
Hur skall parlamentet annars kunna ändra konstitutionen?
Som den fungerar nu så tillåts inga val eftersom Ryssland invaderat landet.

Aha. Du har missförstått. Det råder undantagstillstånd i Ukraina, utlyst av parlamentet, det är det du menar med "invaderat landet". Men parlamentet kan återkalla detta. De kunde ju ha valt undantagstillstånd även under inbördeskriget 2014-2015. Det är inte så att det står i konstitutionen "om mer än 100 000 ryska bögar finns inom gränsen får vi inte hålla val".

Zelenskys parti har en koalition som har majoritet i radan.
Citera
2025-09-16, 16:53
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Länka gärna till den informationen.

Ryska försvarsministeriet anger + 600 Ukrainska flygplan nedskjuta. Ukraina har inte ens 150 operativa flygplan, trots vissa tillskott.

Innan kriget hade Ukraina ca 125 operativa stridsflyg.

Källa The Military Balance
Citera
2025-09-16, 16:57
Medlem
Citat:
Om du lyssnar på intervjun med israeliske Bennett : https://www.youtube.com/watch?v=qK9tLDeWBzs
så får du en djup utläggning av förhandlingar med Putin bakom kulisserna. Där framträder en helt annan bild. Han var kompromissvillig 2022. Bennett är inte den enda källan till det, du kan också i viss mån korrodera det med intervjuer med Ariestovich (som var med i Istanbul) och Arakhemia.

Om nu kompromissviljan har förändrats till att bli obefintlig, så är det troligen för att han har ett bra förhandlingsläge. I alla fall tillräckligt bra för att vara hård. Det är inte så att hans brinnande oljeraffinaderier gör att han får packa spadarna och golfbilarna och köra hem om ett halvår.

Du har ju inte fel om att det hade varit bra om ryssarna hade sett till att det blir så. Men det är inte en framgångsrik strategi att vänta på det, har det visat sig. Jag kan se en viss poäng i de initiala chocksanktionerna och resoluta vapenhjälp i starten av kriget. Det kunde ha varit så att det fått Ryssland att implodera.

Det är du som överdriver kompromissviljan, det var ju uppenbart nu efteråt att Putin mest snackade och redan hade spikat planerna på att attackera Ukraina och inte hade några som helst avsikter att avsluta något krig. Likadant idag, han bara glider undan. Finns ingen tanke på att avsluta något krig.
Citera
2025-09-16, 17:12
Medlem
Livshotande sjukdomar sprids i ryska skyttegravar
Kroniskt sjuka soldater i den ryska armén är indelade i separata enheter och måste bära armbindlar som visar vad som är fel med dem:

https://nyheder.tv2.dk/udland/2025-09-15-livstruende-sygdomme-spreder-sig-i-de-russiske-skyttegrave
Citera
2025-09-16, 17:25
Medlem
Dumdrygs avatar
Ny kommer det nya uppgifter att huset i Polen med inrasat tak inte träffades av en rysk drönare utan av en polsk robot.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nya-uppgifter-alas-hus-traffat-av-polsk-robot-inte-rysk-dronare

Vi var många som undrade hur det kunde bli så stora skador av en nedfallen drönare.

"Det kan ha varit en jaktrobot från ett polskt F16-stridsflygplan som slog ner i taket på Alas Wesolowskas hus förra veckan under försöken att skjuta ner de ryska drönare som kränkte luftrummet. Enligt källor till tidningen Rzeczpospolita var roboten som avfyrades defekt."
Citera
2025-09-16, 17:31
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är du som överdriver kompromissviljan, det var ju uppenbart nu efteråt att Putin mest snackade och redan hade spikat planerna på att attackera Ukraina och inte hade några som helst avsikter att avsluta något krig. Likadant idag, han bara glider undan. Finns ingen tanke på att avsluta något krig.

Tycker du inte att det skorrar lite att tro att kriget går megadåligt och ryssarna håller på att förlora även om det inte tydligt syns på kartan, men Putin vill inte kompromissa på minsta vis?

Då måste man abonnera på "last resort"-teorierna för hjärntvättade. Antingen:
1) Putin är en psykotisk dvärg som bara vill ha blod och krig och lajvar Hitler.
2) Putin måste kriga för det ögonblick han slutar så kommer alla vända sig mot honom.

Man måste förstå att det är ett tankefängelse. Det är teorier som inte kan falsifieras enkelt och blir till en snuttefilt när andra tankar är hotade.
Citera
2025-09-16, 17:36
Medlem
Citat:
Tycker du inte att det skorrar lite att tro att kriget går megadåligt och ryssarna håller på att förlora även om det inte tydligt syns på kartan, men Putin vill inte kompromissa på minsta vis?

Då måste man abonnera på "last resort"-teorierna för hjärntvättade. Antingen:
1) Putin är en psykotisk dvärg som bara vill ha blod och krig och lajvar Hitler.
2) Putin måste kriga för det ögonblick han slutar så kommer alla vända sig mot honom.

Man måste förstå att det är ett tankefängelse. Det är teorier som inte kan falsifieras enkelt och blir till en snuttefilt när andra tankar är hotade.

Jag är med förvånad över att moskoviterna vägrar att ge upp, trots att kriget utvecklats till de nivåer om rådde under första och andra världskriget, med hundratusentals döda / sårade på kort tid. Närmare tusen om dagen.

Den allmänna förklaringen verkar väl vara att Putin kalkylerar med att moskvastaten har mer folk att offra än vad Ukraina har och därigenom vinna kriget. Det är ju uppenbart att Putin inte bryr sig om hur många människor som kommer att få sina liv förstörda. Det enda som räknas är att vinna kriget.

Sedan tror jag också att han kallt kalkylerar med att om det blir fred, där moskvastaten får avstå vad de offrat hundratusentals människor för att försöka erövra så kommer direkt frågorna till en förlorare. Jag tror att en förlorare i moskvastaten inte kan räkna med att överleva, dvs i praktiken så väljer Putin mellan sitt eget liv och alla andras.
Valet är för hans del ganska självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in