Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Tycker du inte att det skorrar lite att tro att kriget går megadåligt och ryssarna håller på att förlora även om det inte tydligt syns på kartan, men Putin vill inte kompromissa på minsta vis?
Då måste man abonnera på "last resort"-teorierna för hjärntvättade. Antingen:
1) Putin är en psykotisk dvärg som bara vill ha blod och krig och lajvar Hitler.
2) Putin måste kriga för det ögonblick han slutar så kommer alla vända sig mot honom.
Man måste förstå att det är ett tankefängelse. Det är teorier som inte kan falsifieras enkelt och blir till en snuttefilt när andra tankar är hotade.
Jag är med förvånad över att moskoviterna vägrar att ge upp, trots att kriget utvecklats till de nivåer om rådde under första och andra världskriget, med hundratusentals döda / sårade på kort tid. Närmare tusen om dagen.
Den allmänna förklaringen verkar väl vara att Putin kalkylerar med att moskvastaten har mer folk att offra än vad Ukraina har och därigenom vinna kriget. Det är ju uppenbart att Putin inte bryr sig om hur många människor som kommer att få sina liv förstörda. Det enda som räknas är att vinna kriget.
Sedan tror jag också att han kallt kalkylerar med att om det blir fred, där moskvastaten får avstå vad de offrat hundratusentals människor för att försöka erövra så kommer direkt frågorna till en förlorare. Jag tror att en förlorare i moskvastaten inte kan räkna med att överleva, dvs i praktiken så väljer Putin mellan sitt eget liv och alla andras.
Valet är för hans del ganska självklart.