Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Jag har också sett Putin som en kylig strateg. Han kunde hålla de mer hårdföra nationalisterna stången som krävde ett fullskaligt ingripande redan 2014 med hänvisning till R2P.
Jag tror dock inte alls att det handlar om några nostalgiska imperiedrömmar utan frustration över att han inte kom någon vart med sina trevande gentemot väst. Som när Macron i ett telefonsamtal 2022 förklarade för Putin att han struntade i folket i Donbass. Merkel erkände ju senare att Minskavtalet skrevs på för att ge Ukraina utrymme för att bygga upp sin militär.
Lägg till detta USA s blanka avvisande av förhandlingar om ett nytt ömsesidigt säkerhetsavtal. Läser man Kremls förslag så ser man inga orimligheter. Men I våra media framställs det som om Ryssland vill återuppbygga warzawapakten. Redan 2009 försökte Kreml ta upp den diskussionen. .
Nej, jag håller med om allt det du skriver. Putins frustration berodde främst på att NATO expanderade på bekostnad av Rysslands säkerhetsintressen i strid med både USAs löften till Gorbatjov 1990 och Istanbuldeklarationen 1999.
Samtidigt visar Putins essä att han ser Novorussia och Krim som ryska som inte borde varit delar av sovjetrepubliken Ukraina.
Han ser nu chansen att återevrövra dessa delar, göra Azovsjön till Rysslands Mare Nostrum och samtidigt säkra en nordlig transportväg till Krim och Sevastopol. Kanske närde han även drömmen att återövra Odessa ett tag men nöjde sig med Cherson så vattentillförseln via Dnepr till Krim är säkrad.