Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Det är eran dröm, exakt det ordet, dröm. Hur ska ni se till att det blir verklighet? Endast genom ett fredsavtal. Ännu mer nu när USA har dragit in allt sitt stöd.

Ryssland startade inte kriget. Det startade om något 2014. Jag tycker synd om dig som tror sig försvara Ukraina men allt du gör är att få mer ukrainare att dö.

Det är redan klarlagt i tråden att ryssarna startade kriget 2014 så jag förstår inte vitsen med att ljuga om detta.
Citera
2025-03-04, 17:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror det kan bli ett uppsving för Tysk vapenindustri. Mina källor är diffusa men det verkar som man satsar oerhört. Även svensk vapenidustri kan få fördelar, sedan skall vi inte glömma att Finland tillverkar mycket men lite i skymundan.

Danmark köper men tillverkar inte. Tydligen har dom ekonomi.

Det kommer att bli en boom utan dess like för vapenindustrin i Europa, plogbillarna ska nu smidas om till svärd.

Problemet vi har tror jag är att all avancerad utrustning är smockfull med amerikanska komponenter vilket gör att vi blir beroende av USA hur vi än vänder och vrider på oss, tror våran JAS är byggd så, mycket amerikanska komponenter som vi har licens på.
Citera
2025-03-04, 17:41
Medlem
Ukraina klarade sig ganska bra när Moskva-Mike stoppade vapenpaketen till Ukraina som ju Peking-Joe hade lovat Ukraina.

Nu går Europa in med stor hjälo både med vapen och pengar.

Folk I USA är nog ledsna över hur Trump har sänkt börsen i USA.

Zelenskyj är ganska taktisk, jag tror att rådgivare agerat, så han smörjer Trump på rätt sätt utan att be om ursäkt.

Jag tycker faktiskt Zelensky gjorde det bra som inte vek ned sig inför mobbarna i TV.
Citera
2025-03-04, 17:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vad tror du att han kommer ställa för krav inför eller under dessa förhandlingar? Det är ju det som är mest intressant.

Zelensky kan försöka gå Trump till mötes för att samtalen mellan de båda presidenterna ska kunna återupptas, men då kvarstår faktum: Trump tycks ha en bild av vad det innebär att "vilja ha fred" som skiljer sig rätt drastiskt från Zelenskys.

Jag tror nog att samma procedur kan komma att upprepas minst ett par gånger till, där Trump skickar hem Zelensky igen för att Z "fortfarande inte är redo för fredsförhandlingar" — d.v.s. Z har en fortsatt vision om att använda militära påtryckningar mot Ryssland.
Svårt att veta. Men jag har ju svårt att tänka mig att Z kan skicka ut för många vaga meddelanden och hålla på att schackra allt för mycket i de inledande förhandlingarna, utan att förlora trovärdighet. Och det är ju aldrig bra vid en förhandling.
Citera
2025-03-04, 17:42
Medlem
Jofs avatar
Zelenskyj har gått med ett ekonomiskt avtal med USA.
Taktiskt antagligen nödvändigt för att få militärt stöd.
Men vad innebär det för ett eventuellt fredsavtal?
Om det vet vi inget.
Citera
2025-03-04, 17:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vad är det för avtal? Att 🇺🇸 ska få tjäna pengar på fyndigheter! Lite absurt.
Men kanske smart av Ukraina att gå med på det. För att få mer vapen.
Men fredsavtal är det inte i närheten av.
Kohandel, däremot.

Binder upp 🇺🇸 till Ukraina.
Kanske smart.
Men är det vapen Ukraina ska få ut i utbyte? Jag tolkar det som att mineralavtalet är ett sätt för Trump att ta betalt retroaktivt för tidigare vapenpaket.

I nuläget verkar det ju helt jävla centralt för Trump att han inte vill ge Ukraina militär backning inför fredsförhandlingarna som är hans mål att få till stånd snarast möjligt. Det är ju för att Zelensky bett om militärt stöd, eller åtminstone USA i ryggen, som Trump går i taket.
Citera
2025-03-04, 17:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Zelenskyj har gått med ett ekonomiskt avtal med USA.
Taktiskt antagligen nödvändigt för att få militärt stöd.
Men vad innebär det för ett eventuellt fredsavtal?
Om det vet vi inget.
Men Trumps primära mål är att få igång en förhandling och få fram en fred. Annars tar USA sin hand ifrån Ukraina och låter Ukraina och Europa försöka lösa saken. Så har jag tolkat deras budskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det kommer att bli en boom utan dess like för vapenindustrin i Europa, plogbillarna ska nu smidas om till svärd.

Problemet vi har tror jag är att all avancerad utrustning är smockfull med amerikanska komponenter vilket gör att vi blir beroende av USA hur vi än vänder och vrider på oss, tror våran JAS är byggd så, mycket amerikanska komponenter som vi har licens på.

Ja du har rätt men jag kan inte tänka mig att USA stoppar komponenter i Europeiska vapensystem, det skulle slå mot dom själva.
Sedan vad det gäller Ukraina är det alltid så att där det finns krig finns det vapen. Dom finner vägar.

Jag börjar bli osäker på om Trump klarar detta politiskt. Folk förlorar pengar på börsen, det är ren katastrof. Mina innehav är små, jag har bara tappat 7000 kr i USA-fonderna och ligger kvar, ursäkta lite off topic.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
https://deepstatemap.live/en#11/51.2687328/35.4006958

Stora framsteg i Kursk för Ryssarna, fickan krymper snabbt nu.

Ryssarna har även kommit tillräckligt nära den sista riktiga vägen in till Kursk, och arbetar på att klippa alla förnödenheter till legosoldaterna och elittrupperna som sitter fast inne i fickan.

Det är nog bara veckor kvar innan vi ser en totalkollaps i fickan, förutsatt att inte Zelensky drar lite mer cocain och skickar in fler soldater till döden.

NU om någonsin är det viktigt med fler soldater, nu kan alla Zlava Ukraniaa åka dit, jag syftar på alla tuffingar som mobbat folk här i tråden nu i tre år.

https://www.volunteeringukraine.com/en

Här har ni en länk.

Det finns inga legosoldater där.
Citera
2025-03-04, 17:48
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Vore det inte för att Ryssarna och Kineserna lyckades dupera USA till att rösta in Trumpdåren så hade varit klart. Ryssland är fallfärdigt. Men Putin är en smulare lömskare än så och lyckades snärja väljarna, få in Trump. En person som gärna sticker ner sina händer i Putins fickor för att sko sig.. ..En Orban, en Fico i mängden.

Det är ta mig tusan bara förfall och elände vad än Putin rör. Spelreglerna för mig synes vara klara. Putin och en handfull andra måste dö så att resten av världen slipper deras negativa inverkan.

John Stewart sammanfattar träffsäkert med frågan "Do you know how hard it is to delight a Russian?". Vi som haft med ryssar att göra och varit i kloaken ryssland vet att buttra och deprimerade ryssar aldrig blir glada i sin kloak.

x.com/kvistp/status/1896878460246843580
Citera
2025-03-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ukraina klarade sig ganska bra när Moskva-Mike stoppade vapenpaketen till Ukraina som ju Peking-Joe hade lovat Ukraina.

Nu går Europa in med stor hjälo både med vapen och pengar.

Folk I USA är nog ledsna över hur Trump har sänkt börsen i USA.

Zelenskyj är ganska taktisk, jag tror att rådgivare agerat, så han smörjer Trump på rätt sätt utan att be om ursäkt.

Jag tycker faktiskt Zelensky gjorde det bra som inte vek ned sig inför mobbarna i TV.

Ja, Zel gjorde det bra. Dessvärre skämde Trumpen, och hans bjäfsande lilla knähund till VP, ut sig rejält. Inför hela världens ögon. Deras agerande som värd för mötet var "un-American" och mobbing av fulaste sort. Den (åtminstone till utseendet försupne) journalist som ställde frågan om huruvida Zel äger en kostym (en fråga Trump inte protesterade mot och som hans VP öppet skrattade gott åt) borde portas från Vita husets frågestunder. Någon skademinimering behöver USA ta till för att återvinna förtroende.
Citera
2025-03-04, 17:50
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, vi får se hur det går...och jag skrev nog igår att Zelensky kommer bli tvungen att "ta en för laget".

Sedan finns det dock en sak till.., som inte har diskuterats än i tråden. Nämligen frågan : Kommer Usa att sälja HIMARS och patriots till Eu ?

Som sedan förs över till Ukraina ?

Försäljningen lär han inte kunna påverka men slutanvändarintygen kan säkerligen bli formulas på ett sådant sätt att det inte är till Ukrainas fördel eller ens Europas i förlängningen.

Frågan är dock om Trump förstår konsekvenserna ? Att Europa då storsatsar på egen utveckling och produktion och inte lär handla med USA mer eftersom USA lär ses som ett omoget opålitligt barn .

Vapenlobbyn är som sagt stark och redan Eisenhower varnade för riskerna med den lobbyn och de intressena och han var för övrigt varken en dumskalle eller en ängel https://youtu.be/FrEKgUCY8Mc?si=z7Et4s7GsLl_rk0Z
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in