Citat:
Ursprungligen postat av
brutefish
usa är ett roffar-land och det är som sagt inget nytt.
problemet med trump är hans grandiosa självbild vilket gör att han tror att han kan säga och göra precis som han vill och komma undan med det. alla som har koll på trump vet att han alltid har betett sig så här, det är absolut inget nytt.
att bete sig på ett sådant sätt fungerar ganska obrytt när du gör business, det är inget som berör gemene man på samma sätt. man kan komma undan lättare med gangsterfasoner.
men när man är potus så kommer man nagelfaras på ett helt annat sätt.
Visst, som VD för ett börsföretag hade han kommit undan med det (dessutom hade det ju inte sänts live i TV) - och Trump tänker på många sätt fortfarande som en VD i rollen som president.
Jag minns något jag läste för länge sen om en konfrontation mellan en äldre tung affärsman och en yngre börskomet i maktkmap om kontrollen över företag och en massa pengar; den yngre mannen hade inte lyckats få fram de pengar han behövde, stora lån skulle betalas eller sättas om. Det var under någon slags intern stämma med många andra närvarande men inte medd något podium eller så.. Det kan ha varit Hans Cavalli-Björkman och "spekulationskungen" Erik Penser, men jag minns inte säkert.
I alla fall, spänningen hängde i luften cch den äldre finansmannen som såg sin chans hade mord i blick och behandlade den yngre som om han signalerade att "nu ska du stickas ner, här på fläcken: jag ska ha mitt skålpund kött av dig". Det var, som det återberättades, rena Dallas. Tyvärr minns jag inte hur det slutade.
I politiken är detta agerande mindre vanligt.