Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-08, 21:48
Medlem
Klipp där Ryssar anfaller med 3st civila fordon. Går som väntat:
https://x.com/bayraktar_1love/status/1888292425598128207
Citera
2025-02-08, 22:00
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det ligger en stor raffanläggning 100 km öster om Petersburg: Kirishi.
Ett annat mycket stort 170 km öster om Kazan: Nizjnekamsk.
Ett tredje mycket stort i Samara, 900 km från markstridsområdet: Novokuibyshevsk.

Tre av Rysslands största, alla väster om Ural och jag tror inte något av dem stått i brand än.
Novokuibyshevsk i Samara har attackerats vid minst ett tillfälle.

Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
9 av 10 största raffar upp i rök. Enda kvar att få besök ligger i irkutsk.

Och så är baltiska staterna fria från ryssens elnät.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010955006.html

Hinner inte översätta just nu, så det får ni sköta själva idag.
Enligt United24 har Ukraina attackerat så många som nio av Rysslands tio största oljeraffinaderier.
...Och 17 % av ryska raffineringskapaciteten borta.
Citera
2025-02-08, 22:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Helt obegripligt att ryska staten svälter ut sina pensionärer när flashbacks mytomaner, pedofiler, psykfall och skithögar hävdar att ekonomin i ryssland är stark och går som tåget.

Det är ju inte enbart pensionärerna, utan även dagens arbetskraft..med deras döttrar och söner som blir blåsta. Medans Putin & co inte saknar någonting..

Har nog nämnt tidigare i tråden hur jag tog transsibiriska för 10+ år sedan. Hyggliga minnen (och sent på natten) med de ryssar jag blev att snacka med. Inte f-n fick jag känslan att de skulle ställa upp för detta krig. Man hade samma tankegångar som jag med hög skatt, bekymrar sig över sina barn.. etc..

Putin ser det också, i.o.m att bonusar som blir högre och högre, och tar in snubbar ifrån Nk.
Citera
2025-02-08, 22:36
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Enligt alla ryzka fanz är ju det ryska folket tåliga och uthärdar allt som diktaturen beordrar dom att uthärda....
Vilka jävla hjon.

Nog är det så.

Jag snubblade över nedanstående artikel nyss som jag tror kan vara intressant för Rysstrollen i tråden att läsa.

https://medium.com/@meohoh/twelve-reasons-why-russia-sucks-9ceb0feddcd6
Citat:
Twelve reasons why Russia sucks

[...]

Poverty

As a tourist, you would probably visit the “northern capital” of Russia — Saint Petersburg. Founded by Peter the Great, this former capital of the Russian Empire is indeed a sight to behold. Wandering among the gold-plated halls of famous art galleries, stone Griffins with golden wings, and marble Atlases that uphold the roof of the New Hermitage, one can get an impression of a truly European country with a proud history and strong economy to uphold this beauty.

Those who come to Moscow will also have a similar impression thanks to fascinating churches and galleries, the Moscow City district, and the amount of Bentleys, Lamborghinis, Ferraris, and Teslas revving on the streets.

I understand those who are fooled by these two cities, I really do. But here’s the truth — the rest of the Russian cities look like this.
Citera
2025-02-08, 22:39
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Putin ser det också, i.o.m att bonusar som blir högre och högre, och tar in snubbar ifrån Nk.

Fast A och O för diktaturer är inte att göra det bättre för befolkningen. Det är att klamra sig fast vid makten. Gärna med en stor dos propaganda som vi kan se från Kina och Ryssland i dag.

Det här medans länderna dessa diktatorer härjar i sjunker djupare ner i gyttjan.
Citera
2025-02-08, 22:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Fast A och O för diktaturer är inte att göra det bättre för befolkningen. Det är att klamra sig fast vid makten. Gärna med en stor dos propaganda som vi kan se från Kina och Ryssland i dag.

Det här medans länderna dessa diktatorer härjar i sjunker djupare ner i gyttjan.

Absolut, talade enbart om mina minimala interaktioner med det ryska folket. De var bra, fanns t.o.m stunder som det var riktigt bra..blev rent ut sagt imponerad. Ungdomar som plockar upp stjärnkikare mitt på torget.., istället för droger och annat skit.., lite polis..

Putin kommer att kasta väck, allt det som var bra med Ryssland. De kunde ha varit något bra, Putin dessvärre bestämde sig för att göra en "Hitler".
Senast redigerad av Snapcount 2025-02-08 kl. 23:06.
Citera
2025-02-08, 22:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Tyvärr blir det som vanligt att Ryssland sparkar skiten ur alla som invaderar dom och det är alltid facister och råskinn som angriper. Europa har ingen möjlighet att göra något själva utan är helt beroende av USA inom NATO och mycket annat. Vi har inte längre någon stormaktstatus som Ryssland, USA och Kina.

Inget säger ’stormaktsstatus’ så mycket som ett badkar svetsat på en motorcykel…
Citera
2025-02-08, 23:06
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
De som havererar tankemässigt är vår politiska elit. Se bara vilka vi har som tidigare Biden, nu Trump, Ursula von der Leyen, Boris Johnson, Keir Starmer, Annalena Baerbock, Olaf Scholz, Emmanuel Macron etc. En sådan uppsättning utvecklingstörda och dårar har Europa och USA aldrig skådat. Dessa trodde på fullaste allvar att Ryssland var lika vekt som på 90-talet och en konflikt med Ukraina med efterföljade sanktioner skulle välta och bryta upp Ryssland. Drömmen för USA vad att försvaga Ryssland samt för britterna och EU att förstöra Ukraina så man fritt kunde plundra landet innan man tog tag i resterna av Ryssland. Det ukrainska folket skiter väst i och det hör man tydligt nu då man spekulerar i mineraltillgångar, främst jordnära, för att få betalt för all "hjälp". Det här kriget provocerades fram av NATO och kräken för det är naturtillgångar man vill ha billigt ... annars hade Ukraina varit med i EU för länge sedan om väst brytt sig om folket och respekterat Ryssland. Det gick inte så bra för västs "fantastiska" planer.

Jag skulle bra gärna vilja veta vad som pågår i din hjärna. Gång efter annan så är du ute och snurrar i det blå och kommer med dom helt fantastiskt felaktiga slutsatserna. Inte bara det, du är faktaresistent och visar tendenser på att ljuga mer eller mindre hela tiden. Låt mig gissa du är en Ryss?

Får jag i så fall föreslå nedanstående artikel för dig?

https://medium.com/@meohoh/twelve-reasons-why-russia-sucks-9ceb0feddcd6
Citera
2025-02-08, 23:12
Medlem
TheBusters avatar
https://x.com/NOELreports/status/1888343232624689482

Ukrainian UAVs are already flying into Russian territory. Several regions have declared UAV danger.
Citera
2025-02-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Tyvärr är det ju så att när det kommer till Nato så är det Bara Danmark Finland Estland Lettland Litauen och Polen jag litar på

Norge är en brittisk kappvändare och britterna behagar USA. Fransmännen är skvatt galna och Tyskland är så undertryckt och kuvat och vana vid att förlita sig på andra ( samt skylla egna brister på andra ) Resten av Nato är antingen för litet eller för långt bort . Delar av Nato inta namn nämnda är femtekolonnare.

Citat:
På 1200-talet slogs Sverige och Novgorod där sen på 1500-talet slog vi med Ryssland där. Vad fan gjorde vi där och vad var Finland? Det har varit många strider om Karelen och Sovjet med senare Ryssland var det utvecklade landet som kunde hålla det. Det finns många delar av värlen som borde återlämnas och då inte minsta av väst. Dom som bor i Karelen får det inte bättre under Finland och framför allt inte nu då finnarna kämpar med sin ekonomi och måste bygga försvar mot Ryssland. Lägg till att eventuella boende som omflyttades från Karelen nu är döda och det finns inga krav kvar om vi nu inte ska hålla på i generationer och 1000 år. Dom som bor där nu är ryssar som du vill förflytta eller döda.

I Ukraina är det annorlunda, det är gamla ryska och ryskspåkliga områden som "Ukraina" inte har något med att göra med egentligen utan det gav bort av Sovjet. Ryska territorium och ett ryskt folk. Kievregimen kunde fått ha kvar det enligt 90-talets avtal men dom vill ha mer och allt och Ryssland skulle enbart hålla käften, det gick ju inte för man måste ju ha kraft bakom sig.
Varför ljuger du, ursprungligen var språket i Donbas ukrainska, ryssarna flyttade dit och trängde undan det ukrainska språket.
Och nu är ukrainska ett förbjudet språket där.
Fan ta ryssarna som utplånar andra folkgrupper.
Citera
2025-02-08, 23:54
Medlem
Enligt youtubern "Anna from Ukraina" så fortsätter Ukrainska styrkor framryckningen i Kursk region. Det verkar som man utnyttjar en lucka som uppstod när Ryssland skulle avlösa uttröttade styrkor men Ukraina hade underrättelser och visste att luckan skulle uppstå.

Nu tror jag inte Ukrainas avsikt egentligen är att erövra mark utan avsikten är att demilitarisera rysshelvetet och föra kriget till Ryzzland.

En annan nyhet är att den Mi-8 helikopter som skulle hämta upp en SU-25 pilot misslyckades med detta uppdrag.

Han får själv förflytta sig i smällkalla vintern, måtte Yetsin (Snömannen) ta honom innan han når någon utbombad lägenhet. Smuts skall ha smuts. De som startade kriget skall straffas.
Citera
2025-02-08, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Precis som i Ukraina (rysktalande) så finns det i Finland svensktalande. Så om det finska Finland börjar förbjuda det svenska språket, börjar bomba de svensktalande, bestraffa de svensktalande så att de inte kan få sina pengar från bankerna i området, sina löner och pensioner...
Hur tror ni att Sverige och svenskarna skulle reagera. Skulle de överhuvudet märka det? Eller skulle de som har flyttat från Finland (de är många) kräva att Sverige skulle göra nåt.
Om Sverige gör nåt åt det - skulle de då vara angripare, hemska människor som skall hånas?
Det är ju så här det ser ut i Ukraina. Majoriteten av Donbass är till största delen rysktalande. Och de ville hålla sin president som blev vald till det av hela landets röster.
Plötsligt skedde en kupp och regeringen och presidenten blev fängslade och det tillsattes någon på presidentposten och de andra ministerposterna.
Är det rätt? Det fanns ju inget val? Så...är Ukraina en demokrati eller inte?

Förr i världen skulle de

De rysktalande i östra Ukraina blev anfallna av trupp invaderandes från Ryssland ledd av den ryske ultran Igor Girkin. Ukraina började då försvara de rysktalande i Donbas.
Jag utgår ifrån att Finland skulle försvara de svensktalande i Finland om trupp invaderandes från Sverige anföll dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in