Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-31, 14:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Om ryssarna fortsätter med nuvarande fart, kommer det ta 92 år innan de nåt Kiev. Så de där fantastiska landvinningarna de gjort enligt rysstrollen i tråden, är minimala!

Fast Ryssland har ingen som helst avsikt att inta Kiev. Inte heller övriga Ukraina. Förutom då Donbas.
Det har Putin förklarat många gånger.
Citera
2024-12-31, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Fast Ryssland har ingen som helst avsikt att inta Kiev. Inte heller övriga Ukraina. Förutom då Donbas.
När har han förklarat det? Jag har hört att han avser avnazifiera ukraina samt avmilitärisera landet, jag har också sett när putler utrop några av oblasten som icke tillhörande ukraina längre,men vad är nu idag målet med kriget menar du? Är ukraina avnazifierat idag? Är de oblasten utom kontroll från ukraina? Är ukraina avmilitäriserat?
Citera
2024-12-31, 15:06
Medlem
Silfverryggs avatar
Lite nya lagar i neo-stalinistiska fascistoida diktaturen.
Bara några dagar före nyår undertecknade Rysslands president Vladimir Putin mer än 50 lagar, varav många innebär utpressning mot ryska civila och andra Putinkritiker. Det rapporterar nätmediet Meduza.
[...]
Att registrera sig som utländsk agent är ett sätt för de ryska myndigheterna att straffa dissidenter och till exempel fria medier. Till att börja med krävdes det att man kompletterade listan med inkomster från utlandet, som naturligtvis kunde fabriceras om det behövdes. Från och med 2022 krävs inte längre utländsk inkomst, det räcker för att en person ska vara "under utländskt inflytande", rapporterar Meduza. I praktiken kan därför vem som helst föras upp på en lista. Listan innebär en enorm byråkrati och risk att hamna i fängelse.
[...]
I framtiden kan alla organisationer vars verksamhet är förbjuden i Ryssland strykas från förteckningen över terroristorganisationer i Ryssland. På så sätt kan till exempel talibanerna, som tog makten i Afghanistan, strykas från listan.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/35f312be-c930-49bb-a697-aa1c2a3e7859

Har för mig att det fanns nån stalinist i tråden som gnällde om språklagarna i Ukraina. Det kommer säkert nåt hycklande dubbelmoral från nämnda skribenten om detta:
Barn till invandrare i Ryssland kan börja skolan först efter att ha klarat ett prov i ryska språkkunskaper.
Citera
2024-12-31, 15:15
Medlem
Silfverryggs avatar
Jakten börjar på brottslingen. Få se var denna ryska fitta blir avlivad.
Irina Filkina, 52, fick sitt liv slocknad klockan 11.15 den 5 mars 2022 på Yablunska-gatan i Butsha när ryska soldater urskillningslöst började skjuta civila i deras närhet.
[...]
Ukrainska utredare har nu namngett en rysk befälhavare som misstänks ha gett order om att döda. Saken rapporterades av Butshas stadsförvaltning, enligt Meduza. Den misstänkte är Artiom Tarajev, 29, befälhavare för Rysslands 234:e luftburna regemente. Regementet tillhör Pskovs 76:e luftburna gardesdivision, som anses vara en elitstyrka i Ryssland. Tarajev anklagas för att ha beordrat sina män att skjuta alla synliga civila i korsningen mellan gatorna Yablunska och Vodoprovidna den dagen.
------
Ukrainas militära underrättelsetjänst säger att den kunde skjuta ner en rysk helikopter för första gången med missiler som avfyrades från en marin drönare. Enligt den militära underrättelsetjänsten ägde slaget rum utanför halvön Tarhankut på Krims västkust. Den militära underrättelsetjänsten släppte en video på en och en halv minut för att stödja påståendet. Det sägs att det är första gången i historien som en sådan attack har varit framgångsrik.
Drönaren? En Magura V-5 som ska ha skjutit en R-73 SeaDragon mot helikoptern.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010891403.html
Citera
2024-12-31, 15:16
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lelysgodo223
Citat:
Ukraina producerar nu 96 % av de drönare som behövs för frontlinjen, säger premiärminister Denys Shmyhal. Under ett regeringsmöte uppgav Shmyhal att Ukrainas försvarsindustrikapacitet har sexdubblats, med över 800 statliga och privata företag inblandade
Lägg därtill att två typer av missiler (Eller var det tre?) har gått in i serieproduktion denna månad. Så vad som saknas nu skulle jag tro är mer markdrönare, (För minläggning och rent allmänt skjuta orcher)
Putins egocentriska anfall på Ukraina förvarades b.la. med avmilitariseringen liksom att hindra Natos utvidgning.

Allt går enl, snillrika Putins plan ty det är väl inte så att lögnmotiven var avsedda att dölja det riktigt fula trynet som var i komma i historieböckerna jämte Stalin
Senast redigerad av Taggad 2024-12-31 kl. 15:20.
Citera
2024-12-31, 15:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Och Kherson och Zaporizhzhia?

Eller har han gett upp dessa två oblast?

Han fick ju ge upp Kharkiv tidigare. Ser inte bra ut om även Kherson och Zaporizhzhia ska ges upp.
Citera
2024-12-31, 15:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Enligt Putin var det ett misstag att släppa de sovjetiska satellitstaterna fria, de fungerade som en stabiliserande zon mot västvärlden. Nu har de inlemmas med Nato, och därmed har de gamla fienderna öst och väst ställts öga mot öga. Visst kan man förstå resonemanget?

Citat: Enligt Putin var det ett misstag att släppa de sovjetiska satellitstaterna fria,"

Kan du styrka det påståendet?

Putin har uttryckt att Sovjetunionens upplösning var 1900-talets största geopolitiska katastrof, men det är ju något helt annat. Så vänligen, styrk det påståendet.
Citera
2024-12-31, 15:38
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Putins egocentriska anfall på Ukraina förvarades b.la. med avmilitariseringen liksom att hindra Natos utvidgning.

Allt går enl, snillrika Putins plan ty det är väl inte så att lögnmotiven var avsedda att dölja det riktigt fula trynet som var i komma i historieböckerna jämte Stalin

Jag läste en intressant artikel om Neptune för någon månad sedan. Redan innan kriget så var det mycket falskspel och jävelskap från Rysslands sida som gjorde att ingenting hände. Vill minnas att Ukrainas dåvarande försvarsminister blev mutad för att sabotera projektet och senare flyttade till Ryssland.

Ukraina hade även problem med stora statliga bolag med gammalt Sovjettänk och korruption inom försvarsindustrin, inte mycket hände där. Nu börjar jag läsa om hur dom här bolagen/institutionerna börjar få det rätta tänket.

Som avmilitariseringen räknat så ser det här ut att bli ett katastrofprojekt för Putin.
Citera
2024-12-31, 15:44
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Citat: Enligt Putin var det ett misstag att släppa de sovjetiska satellitstaterna fria,"

Kan du styrka det påståendet?

Putin har uttryckt att Sovjetunionens upplösning var 1900-talets största geopolitiska katastrof, men det är ju något helt annat. Så vänligen, styrk det påståendet.

Hittade detta:
Redan i slutet av 1999 hade Putin börjat framställas som en beslutsam krigsledare när han på allvar började slå ner på den inre Tjetjenska republiken Ryssland med deras drömmar om självständighet.
[...]
En bok med titeln Ot pervogo litsa – razgovory s Vladimirom Putinym (Ur första person – Samtal med Vladimir Putin) dök också upp.
[...]
När Putin inledde det andra kriget i Tjetjenien 1999 var västvärlden redan förfärad över Rysslands brutala våldsanvändning, brott mot mänskliga rättigheter och bombningen av Groznyj till grus. Ramaskriet uttrycktes verbalt eller genom att erbjuda Putin möten på lägre nivå, men de nuvarande ekonomiska sanktionerna var ännu inte riktade mot Ryssland vid den tidpunkten. Putin själv var dock redan så irriterad över detta att han säger att han ställde in sina utlandsresor våren 2000 för att han inte tyckte att väst hade rätt att kritisera hans militära agerande i den inre ryska republiken.
[...]
- Jag var säker på att om vi inte stoppade de extremistiska krafterna nu, skulle ett nytt Jugoslavien hota hela Rysslands territorium, Jugoslaviseringen av Ryssland.
[...]
Om Sovjetunionen: Vem hade kunnat föreställa sig att det skulle falla sönder av sig självt? Jag kunde inte ha sett det ens i min värsta mardröm. Alla mina ideal och mål rasade samman.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010932308.html

Mer än så kan jag tyvärr inte citera, men det finns en hel del guldkorn i texten om putte.
Citera
2024-12-31, 15:55
Medlem
❗️❗️For the first time in the world, a 🇷🇺Russian Mi-8 helicopter was destroyed using a 🇺🇦Ukrainian Magura V5 sea drone

Today, during a battle in the Black Sea near Cape Tarkhankut in temporarily occupied Crimea, a Russian Mi-8 helicopter was destroyed using R-73 “SeeDragon” missiles.

https://x.com/front_ukrainian/status/1873992514283188423?t=DJ4_lmyw7M8pyEn7o5fN-w&s=19

❗️Russian aviation bloggers write that the crew of the 🇷🇺Mi-8 helicopter shot down today died
Citera
2024-12-31, 16:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Hittade detta:
Redan i slutet av 1999 hade Putin börjat framställas som en beslutsam krigsledare när han på allvar började slå ner på den inre Tjetjenska republiken Ryssland med deras drömmar om självständighet.
[...]
En bok med titeln Ot pervogo litsa – razgovory s Vladimirom Putinym (Ur första person – Samtal med Vladimir Putin) dök också upp.
[...]
När Putin inledde det andra kriget i Tjetjenien 1999 var västvärlden redan förfärad över Rysslands brutala våldsanvändning, brott mot mänskliga rättigheter och bombningen av Groznyj till grus. Ramaskriet uttrycktes verbalt eller genom att erbjuda Putin möten på lägre nivå, men de nuvarande ekonomiska sanktionerna var ännu inte riktade mot Ryssland vid den tidpunkten. Putin själv var dock redan så irriterad över detta att han säger att han ställde in sina utlandsresor våren 2000 för att han inte tyckte att väst hade rätt att kritisera hans militära agerande i den inre ryska republiken.
[...]
- Jag var säker på att om vi inte stoppade de extremistiska krafterna nu, skulle ett nytt Jugoslavien hota hela Rysslands territorium, Jugoslaviseringen av Ryssland.
[...]
Om Sovjetunionen: Vem hade kunnat föreställa sig att det skulle falla sönder av sig självt? Jag kunde inte ha sett det ens i min värsta mardröm. Alla mina ideal och mål rasade samman.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010932308.html

Mer än så kan jag tyvärr inte citera, men det finns en hel del guldkorn i texten om putte.

Jo men Tjetjenien är en ju en rysk delrepublik. AbsolutVodka12:s påstående ser jag som helt befängt då det inkluderar fria oberoende länder som ex vis, Polen, Ungern, dåvarande Tjeckoslovakien.
Citera
2024-12-31, 16:38
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Anledningen till det är ju att en ockupation av Kiev är helt orealistiskt, det inser till och med de ryska odjuren, inte att de inte vill ockupera Kiev. Så det är lite tramsigt att sprida det där narrativet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in