Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
BREAKING:
russian market and ruble are collapsing, RIGHT NOW!

https://x.com/The_Real_ITDUDE/status/1861386209127203102
Till och med ännu värre under dagen (106,75), jag har tidigare skrivit om att Elvira har gett upp, hon har inget mer att stödköpa med.

Russia: The ruble lost nearly 4% of value today. Central Bank head Nabiullina essentially gave up keeping the currency at an artificial peg through constant purchase of rubles with Russia-held foreign currency & other assets.
Serious uncertainty ahead for the Russian economy.

Pajasen och diktaturanhängaren Moretex skrev tidigare idag: ”Rysslands ekonomi är urstark”

https://x.com/igorsushko/status/1861451513908076563?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Citera
2024-11-26, 20:13
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Nej, definitivt inte sen Kreml förolämpade Trump med Ivankas nakenbilder. Trump med sitt ego tar inte sån skit. Visar iofs vilken nivå ryssen är på.
Menar du inte bilder på Melania? Bilder på Ivanka skulle man, iofs inte ha något emot.
Citera
2024-11-26, 20:15
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Menar du inte bilder på Melania? Bilder på Ivanka skulle man, iofs inte ha något emot.
My bad.
Citera
2024-11-26, 20:43
Medlem
Huj, vad det går bra för ryzzarna nu!

Med dagliga förluster (vinst för mänskligheten, dock) på ca 1500 skulle framryckningen ”bara” kosta fem ryzzar per meter.

5R/meter = 50 000 dödade (förbättrade) ryzzar per 10km.

Om man jämför med den gode H. Guderians framfart hösten 1941, när det sovjetiska motståndet redan var hårt, gick tyskarna ändå 10-20 km om dagen tills bensinen tog slut.

Hur många år tar det att ens komma till floden Dnjepr? Finns det tillräckligt med burjater, kalmucker, dagestanier och jordträlar från landsbygden eller måste Lilleputten nalla utav Moskvas och St. Petersburgs gozzar?
Citera
2024-11-26, 20:44
Medlem
Kräftgången fortsätter gällande OFZ. Prune har uppdaterat sin tråd sen senaste auktionsdag:
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3lbuh6fnx7c2j

Knappt någon vill köpa obligationer till fast ränta och man hoppades tidigare både från köpare och säljare att rörlig ränta skulle förändra situationen men man fortsätter att vägra erbjuda obligationer till rörlig ränta. Sunt!
Under förra onsdagens auktion placerades 37,5 miljarder rubel. Nu krävs det att man snittar 430 miljarder på de kvarvarande 5 auktionsdagarna. Man kommer nog missa målet för året med ca 2 biljoner rubel. Det motsvarar ca 5% av nästa års statsbudget och man budgeter alltså för större försäljning av obligationer nästa år. Hålen blir större och större i statsbudgeten.
Citera
2024-11-26, 20:47
Medlem
Smutzs avatar
Jag har en fundering kring Oreshnik-roboten Ryssland sulade in i Dnipro. Ni som kan sådant här bättre än jag får gärna förklara om jag tänker virrigt här. Såhär resonerar jag:

Man vill regelbundet testa sina grejer, särskilt om det är nyutvecklade. Delvis för att manskapet ska lära sig hantera dem men framförallt för att säkerställa att de faktiskt funkar som de ska.

Jag tänker att den här missilen nog skulle testas även om det rådde fred men att nu när det är krig vore det ju slösaktigt att bränna den på ett skjutfält i Sibirien. Lika bra att passa på att testa den i skarpt läge där man dessutom har aktivt luftvärn.

Så alla teorier om flerdimensiellt schack, eskalering och psykologisk spel kanske är en onödigt krånglig förklaring. Man kanske bara ville kolla att den funkade ordentligt, att vissa i väst blir kissnödiga var inte syftet utan bara en trevlig bonus.

Kan det vara så enkelt?
Citera
2024-11-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jag har en fundering kring Oreshnik-roboten Ryssland sulade in i Dnipro. Ni som kan sådant här bättre än jag får gärna förklara om jag tänker virrigt här. Såhär resonerar jag:

Man vill regelbundet testa sina grejer, särskilt om det är nyutvecklade. Delvis för att manskapet ska lära sig hantera dem men framförallt för att säkerställa att de faktiskt funkar som de ska.

Jag tänker att den här missilen nog skulle testas även om det rådde fred men att nu när det är krig vore det ju slösaktigt att bränna den på ett skjutfält i Sibirien. Lika bra att passa på att testa den i skarpt läge där man dessutom har aktivt luftvärn.

Så alla teorier om flerdimensiellt schack, eskalering och psykologisk spel kanske är en onödigt krånglig förklaring. Man kanske bara ville kolla att den funkade ordentligt, att vissa i väst blir kissnödiga var inte syftet utan bara en trevlig bonus.

Kan det vara så enkelt?

Nej, det är osannolikt. Det var ytterligare ett desperat och tomt ”hot” från Ryssland och nu börjar man få slut på möjligheter att vända skutan.

Kortet är synat, det var klöver tre. Putins ständiga bluffande som fungerat så bra är det ingen som tror på längre.

Var är Putin förresten?
Citera
2024-11-26, 21:02
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz

Kan det vara så enkelt?

Jag tror avsikten främst var att ingjuta mod i den egna befolkningen. Hur det än är så börjar nog en del ryssar darra lite på manschetten när det börjar smälla en bra bit in i landet. Dessutom drönare som lyckas attackera mål nära storstäderna.

Kreml ansåg det nog lämpligt att visa musklerna inför de egna, för Ukraina skrämde de då rakt inte.
Citera
2024-11-26, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Det påstås att han inte ser det. Det påstås här varje dag.

Och bevisas varje dag i Ukraina, och Kursk.
Citera
2024-11-26, 21:19
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Döda orcher i Kursk

☠️🔞 Ukrainian soldier inspects destroyed assault group of Russian paratroopers in Kursk region…

https://x.com/i/status/1861448405253263825
Men nu fick i alla fall deras föräldrar dödsbonusen utbetald. I en rubel som snart inte är värt någonting alls!
Citera
2024-11-26, 21:27
Medlem
Snapcounts avatar
US will ensure Ukraine has what it needs to 'fight through 2025', says Blinken

The G7 and its partners are "determined" that Ukraine has the money, munitions and forces to fight effectively in 2025 or negotiate for peace from a position of strength, US secretary of state Antony Blinken says.

The diplomat, speaking after meetings with G7 foreign ministers in Italy, said the US was continuing to surge security assistance to bolster Ukraine's defences in the east.

https://news.sky.com/story/ukraine-russia-war-putin-zelenskyy-missiles-latest-live-sky-news-12541713

Jo, det skulle vara bra om man fick finanser och vapen ordnade för Ukraina för 2025 innan Trump tar över. Bara det nu inte stannar vid snack..

När det är sagt med Trump.., han gjorde ju ett "powerplay" häromdagen med tull mot Mexico + andra. Då med hänvisning fentanyl och illegal invandring. Fanns inget "powerplay" angående Ukraina.., så kanske han inte har bestämt sig ?

(det sista i sig, tar jag som ett svagt positivt tecken)
Citera
2024-11-26, 21:30
Medlem
Det brinner i Salavat, Ryssland:

https://x.com/maks_nafo_fella/status/1861486200797732911?s=61

Finns även film, 1200 km från Ukraina.

https://x.com/maks_nafo_fella/status/1861483726082851096?s=61
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto