2024-10-08, 19:34
  #466045
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Detta har antagligen redan postats, men iaf..

Sydkoreas försvarsminister varnar nu för att Nordkorea kan skicka trupper till Ukraina.

https://united24media.com/latest-news/north-korea-may-send-troops-to-occupied-ukraine-to-support-russia-says-south-korean-defense-minister -2860
outh Korean Defense Minister Kim Yong-hyun stated that North Korea is likely to send military personnel to temporarily occupied territories in Ukraine to support Russia's war effort.

As reported by Korea Times, he made this statement during an address to the parliament, commenting on media reports about the deaths of North Korean army officers near Russian-occupied Donetsk.
Vem är egentligen förvånad? Det är hög tid att väst slutar drömma om att undvika eskalering, när ondskans axelmakter redan eskalerar för fullt.

Ett svaghetstecken från rocketman och kommunistregimen i nordkorea. Kommunisterna har använt sina medborgare som slavarbetare i diverse länder för att få in hårdvaluta, t ex inte helt ovanligt att nordkoreaner arbetar inom byggbranschen i suspekta länder där kommunistregimen tar hela förtjänsten i beslag. Ett sorts diktatur-personaluthyrningsföretag med riktiga slavar. Rocketman expanderar nu verksamheten för att gälla inom militära "industrin". Handlar nog bara om en transaktion mellan de två skurkarna Putin och Kim där nordkoreanska diktatorn gjort någon deal som ligger något under spannet vad KGB-Putin betalar för ryska "frivilliga".
Citera
2024-10-08, 19:42
  #466046
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Detta har antagligen redan postats, men iaf..

Sydkoreas försvarsminister varnar nu för att Nordkorea kan skicka trupper till Ukraina.
Aha, nu fattar jag, ryssen bedriver altså proxykrig på vägnar av Kim.
Citera
2024-10-08, 19:48
  #466047
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Snart tar ryssarna även Hirnyk, verkar gå fort fram i det området nu.

Absolut! Om bara 90 år har ni tagit hela Ukraina.
Citera
2024-10-08, 19:51
  #466048
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Absolut! Om bara 90 år har ni tagit hela Ukraina.

Hur fort går det då för Ukraina att ta tillbaka före detta Ukraina?
Citera
2024-10-08, 19:53
  #466049
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Hur fort går det då för Ukraina att ta tillbaka före detta Ukraina?

Förmodligen fortare. På en vecka så tog Ukraina lika mycket mark i Ryssland som ni pissryssar lyckats med på ett år i Ukraina.
Citera
2024-10-08, 19:53
  #466050
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Jag hävdar precis motsatsen.. Sanktionerna har en enorm effekt. De förlänger kriget och skapar ett hat hos civilbefolkningen mot väst, och ökar acceptansen för mer krig och kanske även kärnvapen och ww3 bland befolkningen. Sanktionerna motverkar dock helt sitt syfte (att hjälpa Uktaina, och skapa fred).
Ukraina får miljarder från frysta ryska tillgångar
BRYSSEL 26 juli 2024
Den första överföringen av räntevinster på konfiskerade ryska tillgångar till Ukraina har genomförts.

EU-länderna enades i maj om att använda den så kallade oväntade och extraordinära avkastningen på den ryska centralbankens tillgångar i medlemsländerna som frystes efter landets fullskaliga invasion av Ukraina i stöd till Ukraina. I dag fredag gjordes den första överföringen till Ukraina på 1,5 miljarder euro, motsvarande ungefär 17,5 miljarder kronor. Pengarna ska gå till framför allt det ukrainska försvaret, men även delvis till återuppbyggnaden av landet.

– Det finns ingen bättre symbol eller användning för Kremls pengar än att göra Ukraina och hela Europa till en säkrare plats att leva på, sade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i ett uttalande.

Nästa utbetalning väntas ske under våren 2025.

Flera EU-länder, däribland Sverige, har krävt att hela summan, totalt uppskattad till 210 miljarder euro, av de beslagtagna ryska statstillgångarna ska ges till Ukraina.

Källa: europaportalen.se
Citera
2024-10-08, 20:00
  #466051
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Cirkus Z in action

Ett ryskt drägg vill hälsa på en drönare med en high-five (Darwin Awards)



RuZZian invader wanted to high-five the FPV drone of the 🇺🇦68th Mechanised Brigade at the last second of his life

An explosive result with an expected ending

Pokrovsk direction.


https://x.com/GloOouD/status/1843661350251397589
Citera
2024-10-08, 20:10
  #466052
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Ord står mot ord, om du inte blint bara litar på vad ena sidan i kriget påstår.


Jag köper att invasionen var/är ett övergrepp, resten av ditt påstående ser jag mer som hörsägen, propaganda. Samma påståenden kan man ju göra även mot hur Ukraina betett sig mot ryssar I donbass, donetsk etc, om man bara ska gå på anekdoter eller enskilda fall i ett krig.


jo just det... de äter barn också för det har nån "opartisk" källa från USA eller Ukraina påstått



Bilden är väldigt annorlunda om du frågar Ryssar som flytt övergrepp i dessa regioner. De anser att Ukraina var de som började diskriminera etniska ryssar I öst, förbjuda hemspråk, språket ochinförde apartheid liknande rasistiska regler och rättsskipning. Ukrainas beteende och hela grejen med USA, Nato (Biden familjen var ju där och prospektering, med burisma holding etc.), är naturligvis inget försvar på att Ryssland invaderar landet, men det är f-n inte så svart-vit som många här verkar tro.
I själva verket finns det inga bevis för att ryskspråkiga eller etniskt ryska invånare i östra Ukraina utsatts för förföljelse – än mindre folkmord – av de ukrainska myndigheterna. Detta har bekräftats i rapporter som publicerats av Europarådet, FN:s högkomissarie för mänskliga rättigheter och OSSE.
Citera
2024-10-08, 20:16
  #466053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Förmodligen fortare. På en vecka så tog Ukraina lika mycket mark i Ryssland som ni pissryssar lyckats med på ett år i Ukraina.

OK, intressant. Varför tar de inte bara tillbaka allt då? Är det för att hålla spänningen vid liv?
Citera
2024-10-08, 20:17
  #466054
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
Ukraina får miljarder från frysta ryska tillgångar
BRYSSEL 26 juli 2024
Den första överföringen av räntevinster på konfiskerade ryska tillgångar till Ukraina har genomförts.

EU-länderna enades i maj om att använda den så kallade oväntade och extraordinära avkastningen på den ryska centralbankens tillgångar i medlemsländerna som frystes efter landets fullskaliga invasion av Ukraina i stöd till Ukraina. I dag fredag gjordes den första överföringen till Ukraina på 1,5 miljarder euro, motsvarande ungefär 17,5 miljarder kronor. Pengarna ska gå till framför allt det ukrainska försvaret, men även delvis till återuppbyggnaden av landet.

– Det finns ingen bättre symbol eller användning för Kremls pengar än att göra Ukraina och hela Europa till en säkrare plats att leva på, sade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i ett uttalande.

Nästa utbetalning väntas ske under våren 2025.

Flera EU-länder, däribland Sverige, har krävt att hela summan, totalt uppskattad till 210 miljarder euro, av de beslagtagna ryska statstillgångarna ska ges till Ukraina.

Källa: europaportalen.se

Och gissa landet som försöker (som vanligt) sätta käppar i hjulet.
Ett gemensamt EU-stödpaket på 50 miljarder US-dollar till Ukraina. Paketet handlar om ett lån som skulle återbetalas med hjälp av intäkterna från frysta medel som finns på Rysslands centralbanks västerländska bankkonton. USA skulle stå för 20 miljarder dollar, enligt nyhetsbyrån Reuters. Washingtons villkor för stödet har varit att EU måste göra förändringar i sina sanktioner mot Ryssland.
...
- Vi anser att frågan om att utvidga sanktionerna mot Ryssland bör lösas efter det amerikanska valet. Vi får se i vilken riktning den tillträdande amerikanska administrationen går i den här frågan, sade Ungerns finansminister Mihaly Varga vid en presskonferens på tisdagen.
...
Ungern är för närvarande ordförandeland i Europeiska unionens råd. Premiärminister Viktor Orbáns regering har tidigare skjutit upp EU:s bistånd till Ukraina samtidigt som den promenerat (finska ordet kaveerannut,min anm) med Rysslands president Vladimir Putin.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e1564df6-d4a0-42c0-99de-b91510a46d10
Citera
2024-10-08, 20:17
  #466055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
Ukraina får miljarder från frysta ryska tillgångar
BRYSSEL 26 juli 2024
Den första överföringen av räntevinster på konfiskerade ryska tillgångar till Ukraina har genomförts.

EU-länderna enades i maj om att använda den så kallade oväntade och extraordinära avkastningen på den ryska centralbankens tillgångar i medlemsländerna som frystes efter landets fullskaliga invasion av Ukraina i stöd till Ukraina. I dag fredag gjordes den första överföringen till Ukraina på 1,5 miljarder euro, motsvarande ungefär 17,5 miljarder kronor. Pengarna ska gå till framför allt det ukrainska försvaret, men även delvis till återuppbyggnaden av landet.

– Det finns ingen bättre symbol eller användning för Kremls pengar än att göra Ukraina och hela Europa till en säkrare plats att leva på, sade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i ett uttalande.

Nästa utbetalning väntas ske under våren 2025.

Flera EU-länder, däribland Sverige, har krävt att hela summan, totalt uppskattad till 210 miljarder euro, av de beslagtagna ryska statstillgångarna ska ges till Ukraina.

Källa: europaportalen.se
Tyvärr för er handlar detta till 90% om att EU trycker egna pengar, visserligen klassat som ett "lån" och backat utifrån räntor på de här frysta ryska bankmedlen, men i praktiken är det EU som står för det allra mesta. Redan detta upplägg är lagligt sett riktigt tveksamt, bankerna i Västeuropa och Tyskland gillar det inte (eftersom det skadar bankväsendets trovärdighet på sikt) och Ryssland kan enkelt slå tillbaka genom att konfiskera västliga tillgångar och tillgodohavanden i Ryssland, vilket man nog också kommer att gra med hänvisning till att EU nu har skjutit första skottet.

Den ursprungliga idén var att EU skulle konfiskera de frysta ryska tillgångarna rakt av och sedan skänka pengarna till Ukraina eller själva använda dem för att tillverka vapen osv, men denna "Nu rånar vi det ryska Fort Knox"-strategi körde in i oöverstigliga rättsliga svårigheter trots att USA tryckte på. Ingen mindre än Christine Lagarde, chef för ECB, sade i princip till EU-kommissionen: "Forget it!" om detta rån-upplägg, så man blev tvungna att välja en annan väg. Som sagt, den verkliga mängden ryska tillgångar som byter ägare i det nu aktuella upplägget är relativt liten, däremot har EU-länderna tummat på viktiga principer inom finansrätten, och länder med mycket tillgångar som står utanför Västlägret (just det, BRICS och deras kompisar) har säkerligen dragit öronen åt sig.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2024-10-08 kl. 20:33.
Citera
2024-10-08, 20:36
  #466056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
OK, intressant. Varför tar de inte bara tillbaka allt då? Är det för att hålla spänningen vid liv?

Varför tar då inte ryssarna allt om det går så bra för dem? Jävla mongo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in