2024-09-29, 10:08
Medlem
NYT rapporterar:

But in their assessment, U.S. intelligence agencies express doubt that, even if the Ukrainians were permitted to use the long-range missiles, they would have enough of them to alter the course of the conflict in a fundamental way.

At Mr. Biden’s direction, the U.S. military could provide more ATACMS to the Ukrainians. But officials say the U.S. military itself has a limited supply of the missiles and needs to keep a reserve for its own potential military needs.

USA har slut på vapen att skänka, då deras egna reserver börjar ta slut.

England har samma problem enligt andra rapporter.

https://archive.ph/lgTD9

Är det nu Ukraina blir kastad åt sidan som en använd kondom?
Precis som alla andra länder väst har förstört och "hjälpt" genom åren, för att sedan bara lämna länderna åt deras öde.

https://www.economist.com/leaders/2024/09/26/the-war-is-going-badly-ukraine-and-its-allies-must-change-course

Allt detta medans idioterna som styr vårat land går med i NATO, som håller på att implodera inifrån.

Demilitariseringen av NATO och Ukraina går bra för Ryssland. Vi lider.

Här har ni en mycket bra substack om kriget:

https://simplicius76.substack.com/p/israels-short-lived-glory-celebrated?publication_id=1351274&post_id=14947253 8&isFreemail=true&r=ikl85&triedRedirect=true
Senast redigerad av St0ny 2024-09-29 kl. 10:12.
Citera
2024-09-29, 10:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Hela världen måste inse att västs hegemoni är över. Dags att lämna över taktpinnen till framtiden. Och den är inte den vite mannens.

Expressen skriver att Ukrainas armé är på flykt och att Ukrainas befolkning har minskat från 48 miljoner till under 30. 10 miljoner har flyttat västerut. Vart övriga åtta miljoner har tagit vägen inses lätt när man ser de milsvida gravfälten. Europa och Usa är besegrade.

Aha, det är du.

Var skriver Expressen att ’Ukrainas armé är på flykt’?

Antar att du syftar på denna artikel:

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/allt-fler-soldater-flyr-sover-i-skyttegrav/

I den står emellertid inget om att någon armé är på flykt.
Citera
2024-09-29, 10:17
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Hela världen måste inse att västs hegemoni är över. Dags att lämna över taktpinnen till framtiden. Och den är inte den vite mannens.

Expressen skriver att Ukrainas armé är på flykt och att Ukrainas befolkning har minskat från 48 miljoner till under 30. 10 miljoner har flyttat västerut. Vart övriga åtta miljoner har tagit vägen inses lätt när man ser de milsvida gravfälten. Europa och Usa är besegrade.
Du, om du anser att det är tufft för väst så är det nog bättre att du riktar din oro mot öst. Ryssland har galaktiska befolkningsbekymmer där befolkningen skulle behöva fördubblas för att upprätthålla landet. Ekonomin är i total katastrof och står inför en veritabel kollaps. Svält och fattigdom är ett faktum för merparten av den ryska befolkningen de kommande 30-40 åren - minst. Kina har andra bekymmer. Exportmarknaden har avstannat, utländska företag förlägger sin tillverkning i andra länder dels av politiska anledningar men, framförallt då lönerna har stigit och det nu inte längre är lika lönsamt. Bostadsmarknaden är en gigantisk tickande bomb med miljontals osålda bostäder. Den för kina så avgörande tillväxten är nere på katastrofala 0,7 %. Du får nog tänka om.
Citera
2024-09-29, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Du, om du anser att det är tufft för väst så är det nog bättre att du riktar din oro mot öst. Ryssland har galaktiska befolkningsbekymmer där befolkningen skulle behöva fördubblas för att upprätthålla landet. Ekonomin är i total katastrof och står inför en veritabel kollaps. Svält och fattigdom är ett faktum för merparten av den ryska befolkningen de kommande 30-40 åren - minst. Kina har andra bekymmer. Exportmarknaden har avstannat, utländska företag förlägger sin tillverkning i andra länder dels av politiska anledningar men, framförallt då lönerna har stigit och det nu inte längre är lika lönsamt. Bostadsmarknaden är en gigantisk tickande bomb med miljontals osålda bostäder. Den för kina så avgörande tillväxten är nere på katastrofala 0,7 %. Du får nog tänka om.

Europa och Usa kan inte tillverka något. Allra minst intelligenta attackdrönare.
Citera
2024-09-29, 10:32
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det om Biden har stått i media ganska ofta

Jag har inte sett Biden påstå något om systemen. Han har inte kunskapen och skulle inte heller stå och prata om det i v f.

Så tillbaka till min ursprungliga fråga.
Var får du insikten till att USA måste programmera missilerna?
Citera
2024-09-29, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Aha, det är du.

Var skriver Expressen att ’Ukrainas armé är på flykt’?

Antar att du syftar på denna artikel:

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/allt-fler-soldater-flyr-sover-i-skyttegrav/

I den står emellertid inget om att någon armé är på flykt.
Läser du hela texten så står det att 60 000 ukrainska soldater har flytt och desererat.
Citera
2024-09-29, 10:46
Medlem
Då kommer verkligheten ikapp när det gäller nattens omfattande drönarattack som Ukraina genomförde inatt.

UPPDATERAS: Stor rysk ammunitionsdepå samt en flygbas bombad i natt
skriven av Lars Wilderang 2024-09-29 09:56

"En stor ryska ammunitionsdepå i Volvgograd Oblast bombades i natt, samt flygbasen vid Jejsk i ryska Krasnodar Kraj, men några av Putins nya röda linjer verkar inte ha kränkts trots det."

https://cornucopia.se/2024/09/uppdateras-stor-rysk-ammunitionsdepa-samt-en-flygbas-bombad-i-natt/

Det ryska försvarsdepartementets: "Allt sköts ner" var som oftast en grov lögn
och det plötsligt uppdykande av en mängd och intensitet av inlägg denna tråd fick sin förklaring. En ny rysk katastrof har inträffat och skall döljas.
Jo,jo
Bra jobbat Ukraina! Fortsätt så.
Senast redigerad av Antistalk 2024-09-29 kl. 11:14.
Citera
2024-09-29, 10:50
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Jag har inte sett Biden påstå något om systemen. Han har inte kunskapen och skulle inte heller stå och prata om det i v f.

Så tillbaka till min ursprungliga fråga.
Var får du insikten till att USA måste programmera missilerna?

Jag har inte syftat till att jag kan det tekniska. Jag la ut det som en dialog. Jag sa även att jag hört att det kräver en del av usa för att nyttja detta vapensystem. Detta läste jag i media. Det jag dock vet är att Biden tvekar pga av risk för eskalation. Även brittiska Storm får inte användas pga av alla amerikanska komponenter.

Men varför tror du man inte ger fritt spelrum isf ?
Citera
2024-09-29, 10:55
Medlem
Det står att det är en strategiskt viktig stad som håller på att falla.

Ukrainsk ”fästning” på väg att falla: ”Evakuera nu”

https://www.aftonbladet.se/a/kwQ8pB
Citera
2024-09-29, 11:02
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag har inte syftat till att jag kan det tekniska. Jag la ut det som en dialog. Jag sa även att jag hört att det kräver en del av usa för att nyttja detta vapensystem. Detta läste jag i media. Det jag dock vet är att Biden tvekar pga av risk för eskalation. Även brittiska Storm får inte användas pga av alla amerikanska komponenter.

Men varför tror du man inte ger fritt spelrum isf ?

Rädsla för eskalering, 5 veckor innan valet.
Trump skulle vinna på att kunna peka på Harris och någon form av händelse som skulle väcka avsky.
Ev skulle Putin nyttja läget på något sätt.

Man kokar grodan och det vore dumt att förstöra receptet 5 i 12.

Men efter den 5 november kan vi nog förvänta oss båda det ena och det andra.
Oavsett vem som vinner.
Citera
2024-09-29, 11:03
Medlem
ariberts avatar
Nu börjar tidningar som Expressen rapporterar om katastrofala nederlag för den Ukraina väpnade styrkan över hela frontlinjen.
60k Ukro nazister har på kort tid desserterar från slagfältet.
Medelåldern på de Ukrainska väpnade styrkorna är nu 47 år mot tidigare 42 år.

I Kursk regionen är stämningen desperat och Ukro nazi är drivna på bild flykt ur regionen.
Den fullständiga kapitulation för Ukro är oundviklig och rycker allt närmare.
Citera
2024-09-29, 11:05
Avstängd
Tjetjenien är ett litet land med begränsad befolkning.

Någon som har grepp om hur många tjetjenier som dött i ukrainakriget?

Många eller få? Mer en fråga om - accepterar Kadyrov att hans mannar skall
riskeras i typ frontens köttkvarn eller skall de kriga mer skyddat o mindre
riskfyllt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in