Citat:
Ursprungligen postat av
Peter77
Jag är rädd för det också. Och ju längre det pågår desto mer kommer hatet växa, vilket kommer skapa problem i generationer framåt.
Se bara på mellanöstern och deras ändlösa konflikter. Sånt skit kan vi få inpå knuten bara för att idioten i Kreml har fått dille.
Liten brasklapp dock, då det allra redan övergått till att bära prägel av ett nötnings-krig.
Vi har aningen om hur pass uthålliga Ukraina är, men inte så värst mycket aning om hur länge Putin skulle kunna orka hålla på.
Putin i ett land som just nu äts upp inifrån ekonomiskt.
Putins retorik inför denna invasion tyder mest på att han tänkt sig kort period i krigsmått mätt.
En "militär specialoperation" är troligtvis i hans sinne en kort sak, i tid mätt.
Därmed är det även klart att han nog felkalkylerat Ukraina och omvärlden, och jag är häri mest rädd hur han kommer anpassa sig till det.
Något mellanöstern-läge kommer ej att växa fram tror jag. Det är mycket mer troligt att Putin längre fram kommer bli så djävla trängd att han eskalerar upp kriget med tyngre och tyngre vapen ända fram till taktiska kärnvapen.
Hur allt än blir, kommer detta inte sluta bra för Europa. Vi kommer behöva ta ännu tydligare ställning längre fram, oavsett hur det spårar.
Samt det kommer drabba oss, även oss i Sverige.
Ukrainarna är i Europamått mätt ganska klarsynta - Dom har redan innan invasionen begripit att en attack på dom är en attack på Europa.
Detta kommer till slut sätta Putins Ryssland bakom en ny järnridå där han bara har Kina som huvudpartner.