Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-02, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Någon som vet hur det blir med Moskvabörsen imorgon? Fortsatt stängt?

Stängd minst hela veckan har jag för mig. Tveksamt om det är någon mening att öppna nånsin igen dock.
Citera
2022-03-02, 19:43
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du tänker på Svoboda? Men de är pyttesmå och har väl aldrig ens varit nära regeringsmakten i Ukraina? Det finns små extremistpartier i Sverige också. Nu har det exempelvis talats en hel del i medierna i islamistpartiet Nyans.

Ja, bland annat Svoboda och de är mycket riktigt så små att allt snack om att de skulle "styra" något är just en överdrift. Däremot var de inte så små 2012 när de hade 10%, till skillnad från dagens 2%. Utöver dem har vi exempelvis Azovbataljonen och Högra sektorn som inte är politiska partier och inte finns representerade i det ukrainska parlamentet, men likväl är aktiva i Ukraina och onekligen befinner sig långt ute på den politiska högerkanten.
Citera
2022-03-02, 19:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ytterligare en övergiven rysk stridsvagn.
Var blev besättningen av?

https://m.youtube.com/watch?v=Y84soW_E2N8

Mekaniska problem, soppatorsk eller att besättningen helt enkelt gett sig o sökt asyl?

Bättre få lite mat, en kopp te o få ringa hem än att mörda civila o barn.
Senast redigerad av qwerty-66 2022-03-02 kl. 19:47.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Iran är inget arabland och blir inte bombat av någon. Du tänkte på Jemen.
Men även Argentina, Indien, Brasilien, Turkiet, Libanon, Malasia och Indonesien är allierade med Ryssland.
Vänligen googla vad en allians är.

De länderna du nämner är inte allierade med Ryssland. De har valt att inte införa sanktioner mot Puttler-Ryssland, det är en helt annan sak. En attack på Danmark är en attack på USA (enligt Nato-fördraget), Libanon kommer inte att gå i krig mot någon som attackerar Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
En miljard dollar för Putins huvud, han gör nog klokt i att hålla avstånd till sina undersåtar.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1499085205197447174?s=12

Det gick lite fort där va.

1.000.000 USD är en miljon och inte en miljard.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Vi är inte många i "byn" men jag och två av mina grannar har monterat upp solpaneler de senaste två åren och vi har alla beställt varsin elbil med. Förändring är på väg.
Jaja men. Både jag och grannen har solceller på väg. Int är det mycket men lite blir mycket tillslut. Grattis till elbilen du kommer inte ångra ditt beslut. Finbilen som rullar 200 mil om året är fortfarande vara fossil. Bara behöver inte det i bruksbilen som bara går till jobbet.
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Stängd minst hela veckan har jag för mig. Tveksamt om det är någon mening att öppna nånsin igen dock.

Synd, lär finnas läge att fynda framöver om svenska mäklare släpper på köpstoppet i ryska värdepapper.
Citera
2022-03-02, 19:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Jag är rädd för det också. Och ju längre det pågår desto mer kommer hatet växa, vilket kommer skapa problem i generationer framåt.

Se bara på mellanöstern och deras ändlösa konflikter. Sånt skit kan vi få inpå knuten bara för att idioten i Kreml har fått dille.

Liten brasklapp dock, då det allra redan övergått till att bära prägel av ett nötnings-krig.
Vi har aningen om hur pass uthålliga Ukraina är, men inte så värst mycket aning om hur länge Putin skulle kunna orka hålla på.
Putin i ett land som just nu äts upp inifrån ekonomiskt.

Putins retorik inför denna invasion tyder mest på att han tänkt sig kort period i krigsmått mätt.
En "militär specialoperation" är troligtvis i hans sinne en kort sak, i tid mätt.
Därmed är det även klart att han nog felkalkylerat Ukraina och omvärlden, och jag är häri mest rädd hur han kommer anpassa sig till det.

Något mellanöstern-läge kommer ej att växa fram tror jag. Det är mycket mer troligt att Putin längre fram kommer bli så djävla trängd att han eskalerar upp kriget med tyngre och tyngre vapen ända fram till taktiska kärnvapen.

Hur allt än blir, kommer detta inte sluta bra för Europa. Vi kommer behöva ta ännu tydligare ställning längre fram, oavsett hur det spårar.
Samt det kommer drabba oss, även oss i Sverige.
Ukrainarna är i Europamått mätt ganska klarsynta - Dom har redan innan invasionen begripit att en attack på dom är en attack på Europa.

Detta kommer till slut sätta Putins Ryssland bakom en ny järnridå där han bara har Kina som huvudpartner.
Citera
Medlem
area50s avatar
Skulle säga att det är 0% chans att Ryssarna nu bara skulle drar sig ur Kiev och många andra städer är omringade. Det riktiga motståndet är i princip slut :P Nu kan dom bara vänta tills UA:s soldater svälter och tillslut ger sig.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Tveksamt, man kan alltid hoppas.

Varför tror du Ikea kommer stå emot? Min tanke är att företag som säljer till konsumenter är väldigt måna om att skydda varumärke och väldigt sårbara för gräsrotsbojkotter. Att skydda en döende marknad (där man inte kan få in varor eller ut pengar) genom att utsätta sig för bojkottrisk där hjulen snurrar framstår som konstig business för mig.
Citera
2022-03-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Mekaniska problem, soppatorsk eller att besättningen helt enkelt gett sig o sökt asyl?

Bättre få lite mat, en kopp te o få ringa hem än att slåss mot ett broderfolk.

Undra hur många ggr USA har fått överge sina tanks i Irak t.ex?

Menar det är en större utmaning logistik sett än vad ryssarna måste styra med.
Citera
2022-03-02, 19:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na

Putin ville ju återskapa Sovjetunionen o de hade väl ingen börs då. Tillbaka till planekonomi....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in