2024-07-23, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Och hur många hundra civila passagerare strök med i detta terrorattentat?

Min gissning är inga. Eftersom det var en färja för militärt material. Militära mål är inte terror attentat.
Citera
2024-07-23, 21:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Finsk media gav dessa siffror:
55 procent av ukrainarna motsätter sig avträdande av territorium för fred, enligt Ukrainska Pravda.
32 procent skulle vara beredda att acceptera territoriella avträdelser om de innebar att uppnå fred och säkra självständighet så snabbt som möjligt.
Av dessa 32 procent, så var 73 % av dessa som är redo att lämna över territorium vill stänga gränsen samt annullera ryska visum.

Observera också att endast fem procent av dem som godtar territoriella avträdelser anser att Rysslands strävan efter "avnazifiering och demilitarisering" i Ukraina är berättigad.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010556706.html

En förändring har dock skett :

Antalet personer som går med på avträdande av territorium har ökat sedan 2023. Så sent som i december stödde endast 19 procent av ukrainarna avträdandet av territorium.

(din länk från Iltasanomat)

Och i sak förstår jag tankegången, det är slitsamt att se släktingar dö. Kan fortsätta med försenade vapenleveranser ifrån väst.., etc..allt detta sliter ju på, el-brist. Jag säger inte att det är rätt.., att ge Ryssland mark.., men jag begriper att befolkningen ja.., det är ju kroniskt h-lvete som man vill slippa. Putins h-lvete skall jag avsluta med.
Citera
2024-07-23, 21:52
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
En förändring har dock skett :

Antalet personer som går med på avträdande av territorium har ökat sedan 2023. Så sent som i december stödde endast 19 procent av ukrainarna avträdandet av territorium.

(din länk från Iltasanomat)

Och i sak förstår jag tankegången, det är slitsamt att se släktingar dö. Kan fortsätta med försenade vapenleveranser ifrån väst.., etc..allt detta sliter ju på, el-brist. Jag säger inte att det är rätt.., att ge Ryssland mark.., men jag begriper att befolkningen ja.., det är ju kroniskt h-lvete som man vill slippa. Putins h-lvete skall jag avsluta med.

Kunde inte ta med allt pga regel 1.02.
Ja, krig är ett helvete. Och denna helvete har putte fört till Ukraina.
Citera
2024-07-23, 21:59
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Det var mycket som träffades på det av Ryssland ockuperade Krim inatt I Ukrainas omfattande drönarattack.

Nu kommer det satellitbilder.

https://x.com/NOELreports/status/1815647225537601962

Hade höga förväntningar. Övertäffades med råge!

Bra jobbat Ukraina.
Nu kör vi vidare inatt!
Ukrainas flygplansdrönare är bättre än väntat. Behåll trycket. Med tanke på allt ryskt luftvärn som slogs ut inatt är det bara att köra. Öppet mål!
Lycka till.

Det kommer mera, mycket mera!
Morozovsk och flygbasen ligger i Ryssland, 150 km öster om Donbass. Försök samla ihop dig lite.
Citera
2024-07-23, 22:03
Medlem
Silfverryggs avatar
Nya tag för att få ryssen att känna sig som "hjältar".
Citat:
Kreml gillar inte den plats i samhället som Rysslands anfallskrig mot Ukraina har, och därför måste landets kulturpolitik ändras, enligt den ryska mediekanalen Dossier, som är oberoende av Kreml.
Publikationen erhöll ett internt dokument från den ryska presidentadministrationen, utarbetat av Sergei Novikov, chef för offentliga projekt. Enligt tidningen är den ryska regimen trött på den "undertryckta" betydelsen av kriget i Ukraina för ryssarna, liksom det faktum att människor inte är redo att vara hjältar utan föredrar det vanliga livet.
Enligt planerna ska minst hälften av de kulturprojekt som genomförs med statligt stöd mellan 2024 och 2025 uppfylla Kremls kriterier. Kravet är att främja traditionella värderingar och stödja ett anfallskrig. När det gäller filmerna innehåller Novikovs skiss "Marvel-typ" heroiska filmer om soldater som kämpade i Ukraina.
...
Vid sidan av filmindustrin finns det en önskan att stärka de traditionella värderingarna och andan i den "särskilda operationen i Ukraina" genom litteraturen. I sin rapport föreslår Novikov att man skickar författare till fronten för att känna av krigets verklighet och söka inspiration från det. Det finns också planer på att sponsra böcker om det fredliga livet i de ockuperade områdena i Ukraina, liksom om "befrielsen" av städerna.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/bb9873c4-c0e8-493e-924a-4d1d250b39bc
Citera
2024-07-23, 22:03
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det är aldrig i modern tid någon armé som klarat av att besegra gerillarörelser/partisaner. För en armé är det betydligt enklare att besegra en kompetent armé än att besegra beväpnade civila som angriper ur skuggorna.

Tyskarna misslyckades bekämpa partisaner i ett dussin länder, Sovjet och USA torskade i Afghanistan, USA även i Vietnam, Storbritannien lyckades aldrig besegra IRA, Syrien har inte fått kontroll på kurderna, Israel har aldrig rått på PLO/Hamas, Sudans armé fick stryk av separatisterna, Etiopien fick ge upp Eritrea etc. Det är oerhört svårt för en reguljär armé att slåss mot beväpnade grupper som saknar arméstruktur och beväpning motsvarande arméns. Lättaste sättet att göra det är övervåld (dvs, oftast rena massakrer på folk) och det vållar andra problem som särskilt inte demokratier har lust att hantera.

Så det är inget fundamentalt fel att USA inte besegrade talibanerna. De slog lätt den afghanska armén, men när det visade sig att folket föredrog talibaner före demokrati så gick det inte längre.

Ryssland knäckte tjetjenerna just genom att använda övervåld, det lönade sig. Åtminstone på kort sikt. Om det håller i längden lär visa sig.
Nu kommer vi helt OT, men jag måste påpeka att du blandar ihop saker. Gerillarörelser besegras ju inte på det sättet att de kapitulerar. Gerilla betecknar f ö ett speciellt sätt att föra krig på. Men visst finns det exempel på fall där de besegras, t ex de röda khmererna i Kambodja som tvingades ge upp kampen mot det militärt överlägsna Vietnam, även om det tog ett antal år.

Den ryska armén är för liten för att mäkta med att ockupera hela Ukraina. Till det skulle krävas minst en dubbelt så stor styrka. Mest sannolikt nöjer Kreml sig med att hålla de fyra oblast varifrån man kan nöta ner den ukrainska armen. Vi ska komma ihåg att det uttalade målet var att avmilitarisera Ukraina.
Citera
2024-07-23, 22:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Kunde inte ta med allt pga regel 1.02.
Ja, krig är ett helvete. Och denna helvete har putte fört till Ukraina.

Jo. Personligen syns jag även det är ett misstag ifrån Tyskland att börja skära ner på biståndet. För det närmar sig "vippe-punkten".., då när saker börjar gå mer i Ukrainas favör i längden.

Det skickar en oroväckande signal, när man i sak börjar släppa den ryska björnen som man snart har i brygga..., börjar slappa av.

Andra länder kan börja ta efter.

Det närmaste året kan Ukraina vända på detta, inte vinna kriget än.., men få en början på det. Ytterst olyckligt när man börjar snåla..igen..
Citera
2024-07-23, 22:07
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Nu kommer vi helt OT, men jag måste påpeka att du blandar ihop saker. Gerillarörelser besegras ju inte på det sättet att de kapitulerar. Gerilla betecknar f ö ett speciellt sätt att föra krig på. Men visst finns det exempel på fall där de besegras, t ex de röda khmererna i Kambodja som tvingades ge upp kampen mot det militärt överlägsna Vietnam, även om det tog ett antal år.

Den ryska armén är för liten för att mäkta med att ockupera hela Ukraina. Till det skulle krävas minst en dubbelt så stor styrka. Mest sannolikt nöjer Kreml sig med att hålla de fyra oblast varifrån man kan nöta ner den ukrainska armen. Vi ska komma ihåg att det uttalade målet var att avmilitarisera Ukraina.

Atesh och liknande grupper kommer göra ockupanternas och deras kollaboratörers liv till ett helvete oavsett hur det går. Det kommer kosta ryssen mer än det smakar att härja i de ockuperade områden.
Citera
2024-07-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Washington Post har gjort en sammanställning av olika opinionsundersökningar som visar att Harris ligger 1,5% efter Trump.

Men då ska man tänka på att Trump varit igång och synlig under hela våren. Harris har hållit sig i bakgrunden av Biden. När hon kommer igång och kampanjar i september kan det här komma att ändras rejält.

För Ukrainas del kan det vara existentiellt att Harris vinner. För Ryssland är det samtidigt oerhört viktigt att Trump vinner.

https://time.com/7001741/kamala-harris-trump-election-polls/

Håller med dig om att det är viktigt för Ukraina att Harris vinner. Det ger mer stöd till Ukraina och jag har hela tiden en känsla av att tiden talar för Ukraina fast många här inte tror det. Ryssland bränner ut sina resurser det kommer att märkas till slut hur enorma förlusterna är i manpower. Det innebär också att Putin svek sitt eget land när man kallt beräknade en kortvarig militär expedition samt åtföljande förhandlingar. Men hur det går i presidentvalet är lite tidigt ännu att uttala sig om. Vi vet mer i september.
Citera
2024-07-23, 22:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Minns inte var jag läste det.
Men putins stora utmaning och anledning till att han aldrig nådde toppskiktet inom KGB, var att han hade planer och ideer men kunde inte visualisera eller förstå vad det skulle få för effekter eller konsekvenser.
Om det är en efterkonstruktion eller inte så stämmer det väl in på det vi ser med invasionen av Ukraina.
En Putin som har en vision och plan där han inte funderat länge än att hota med kärnvapen om det blir problem
Planen går inte som tänkt eller så är det...
Man står nu handfallen och går tillbaka till ryska taktiken. Artilleri och köttkvarn.

Ja det stämmer med min psuedo-psykologiska analys! (Jag arbetar som psykolog så säg inget till min arbetsgivare...... )

Tack för att du "bumpade" mitt långa och nördiga inlägg, men jag tror fler tycker våra (du och jag) tankar är intressanta om de ser dem eftersom det är hundratals "flams-inägg" som gör att djupare inlägg drunknar i Moskovitiska propaganda-inlägg .
Citera
2024-07-23, 22:28
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Är det dig obekant att stora delar av dessa områden bomarderades av Kievregimen under flera år före invasionen. Julia Timoshenko menade t o m att man skulle atombomba befolkningen.

Upp till bevis när det gäller lintotten Tymoshenkos yttrande, "professorn". För Ukraina har inga kärnvapen sedan dessa överlämnades till ryssen enligt ett avtal (Budapest memorandum gällande Ukraina) där några länder var garanter att ryssen låter bli att angripa Ukraina. En av dessa var ryssen. Två andra länder var visst jänkarna och britterna.
Om du inte visste det, så fanns det två till memorandum från Budapest; en för blekryssen och en för Kazakstan.

Vad du i ett tidigare inlägg skrev, så jobbar du som lärare. För dina studenters skull hoppas jag att du inte lär ut historia.

Dessutom hade Donbass inte blivit bombad om det inte hade varit för FSB-översten girkins och ryssens inblandning redan 2014. Detta säger till och med girkin själv. Så all skit faller fortfarande på maffians högborg kreml.
Citera
2024-07-23, 22:31
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Och hur många hundra civila passagerare strök med i detta terrorattentat?

Det var ett legitimt militärt mål som fraktade militära förnödenheter. Man kan ju alltid hoppas att det strök men ett hundratal ryska soldater men det vars som sagt ingen passagerarfärja.

Det är ryssarna som är terrorister och mördar civila i industriell skala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in