2024-07-19, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Ja det måste vara en brist. Det låter otroligt om förklaringen är att dom klarar sig bättre än innan.
Alla tanks i dom hemliga förråden fanns visst inte.

Ja det skulle vara märkligt om Ukraina skulle börja få svårt att slå ut tanks helt plötsligt när det är så höga siffror för artilleri och fordon, och manskap.

Och om det nu vore så att ryssarna skickar fram lika många tanks som förr som nu inte Ukraina av någon anledning lyckas bomba så borde det väl också betyda lite mer framgång på slagfältet för ryssen?
Citera
2024-07-19, 11:21
Medlem
Snapcounts avatar
Se där..

Varsler mulig samtale mellom Volodymyr Zelenskyj og Donald Trump fredag

To kilder til CNN opplyser torsdag at den republikanske presidentkandidaten Donald Trump og Volodymyr Zelenskyj, Ukrainas president, angivelig skal ha en telefonsamtale i dag, fredag 19. juli.

Ifølge en av kildene har samtalen vært planlagt en stund, men at logistikken har vært vanskelig å legge opp, med to travle timeplaner. Nå antas det at samtalen vil finne sted i fredag.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2024/07/19/196016706/varsler-mulig-samtale-mellom-volodymyr-zelenskyj-og-donald-trump-fredag

Få se om något gott kan komma ut. Misstänker att Zelensky kommer att bjuda in Trump till Kiev, igen...
Citera
2024-07-19, 11:23
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag undrar om vi inte ska crowdfounda en massa hammare som vi kan skicka till Ryssarna i Ukraina. Det kan bli ett effektivt sätt för Ukraina att vinna.

https://x.com/bayraktar_1love/status/1814218627605807383

Det var då märkligt korkat även med ryska mått mätt. Ser ut som dom nyfikna (hammarlösa) håller sig för öronen för att spara hörseln om den detonerar.🤪
Citera
2024-07-19, 11:24
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Du verkar lika lättlurad som 500 000 - 600 000 döda ryssar som gått på Putins lögner. Verkar blivit tomt i Uralbergen enligt dagens statistik. Nu har snart Putin bara kvar att skicka ut levande kulfångare.
Det är bara att skrolla ner på sidan, så får man veta att det är proganda
Citera
2024-07-19, 11:26
Medlem
Jack.Elams avatar
Från turtletanks till igelkottar?

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1e6xpbq/i_think_its_safe_to_say_that_the_russian_army_has/
Citat:
I think it's safe to say that the russian army has gone full Mad Max

Rent tekniskt.. Cope cages har visat sig vara effektiva mot drönare. Man vill att den ska explodera en bit från pansaret om drönaren har stridsspetsen från en rocket-propelled grenade (RPG) Så lite Gunnebostängsel samt några timmar med svetsen kan vara en väl värd investering.

..Nu när jag klurar på det. Det började med pansar, shaped charges var svaret. Så det kom explosive reactive armor för att skydda pansaret, här har jag lite brister i min bildning, men efter det så kom det slots, tänk er järngallret man torkar av sig skorna på. Allt för att skydda sig mot shaped sharges. Eventuellt det sistnämnda var lite för dyrt och komplicerat så det ersattes med cope-cages.

..Jag vet inte, men jag klurar på om en cope-cage är snabbare att installera än nuvarande igelkotts.. ..Duvskydd? Dom finns färdiga att köpa, skyddar hus och avsatser från att fåglar landar där. Sparar en massa tid i stället för att svetsa fast alla dessa pinnar.

Å andra sidan, snickare som jag är så håller jag även ett öga på svetsteknologi för ni vet trä.. stål.. Men det finns enkla billiga och snabba system för att fästa bultar på stål med en svets. Är det vad jag ser här?

https://www.youtube.com/watch?v=Hx56_NLzeak
Citat:
Pro Spot Industrial PS-25 CD Stud Welding System
Citera
2024-07-19, 11:31
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Se där..

Varsler mulig samtale mellom Volodymyr Zelenskyj og Donald Trump fredag

To kilder til CNN opplyser torsdag at den republikanske presidentkandidaten Donald Trump og Volodymyr Zelenskyj, Ukrainas president, angivelig skal ha en telefonsamtale i dag, fredag 19. juli.

Ifølge en av kildene har samtalen vært planlagt en stund, men at logistikken har vært vanskelig å legge opp, med to travle timeplaner. Nå antas det at samtalen vil finne sted i fredag.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2024/07/19/196016706/varsler-mulig-samtale-mellom-volodymyr-zelenskyj-og-donald-trump-fredag

Få se om något gott kan komma ut. Misstänker att Zelensky kommer att bjuda in Trump till Kiev, igen...
När han inte lyssnade med två öron återstår det att se om han gör det med ett.
Ändock är det ett klokt initiativ av Zelensky.
Citera
2024-07-19, 12:02
Avstängd
Russophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Östersjön är numer ett Natohav och därmed kan vi låsa in ryssen där, så det är ingen större mening att producera fartyg där. Murmansk är väl idag det enda stället där ryssen inte är inlåst då Svarta Havet numer inte är användbart för ryssen. Putins idiotkrig mot Ukraian får att fler förödande konsekvenser för Ryssland....

Hur då låsa i Ryssland?
De här gränserna har ju varit sedan 1945 efter WWW 2.

Den nya och då pånyttvakna Leningrads insjöflottan kommer att ha full kontroll med sina nya fartyg över allting från Sankt Petersburg Neva Flnska viken Lagoda Onega via Swir flodsystem ändan upp till vita havet och Murmansk.

Missil kapaciteten kommer att klara av hela Finland Estland och de nörd östra delarna av Norge samt då även då hela den Svenska Östersjöns kusten.
Citera
2024-07-19, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
https://x.com/i_Beth1/status/1809058071903416465?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR35j whSp7BYC1n6AMYQxnuSlMfLufqH7XXgPkwj-0jsl_Lr7Qj-utE fimU_aem_9HuHqLAIOmnStE2ShWUGtw

ZZelenskys fru har alltså gått och köpt en bugatti med skattepengarna ifrån EU och USA, skönt att höra att våra skattepengar går åt något vettigt istället för massa onödiga bomber som ska sprängas i ett krig som Ryssarna ändå vunnit.
Det där är debunkat för länge sen! Är du efter i huvet, jag förstår inte varför ni måste hålla på och runka i samma ljughistorier gång på gång.Det finns kanske 4 förklaringar till erat beteende:

1. Efterblivenhet, ni saknar förmåga att ta till er fakta. Troligast.
2. Psykisk sjukdom. I psykosspektrat. Mycket troligt.
3. Trådsabotage. För att reta upp normala användare. Troligt
4. Trådsabotage. För att desinformera. Minst troligt. Ni ökar rysshatet. Kontraproduktivt.
Senast redigerad av jonkebonke 2024-07-19 kl. 12:19.
Citera
2024-07-19, 12:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Ja, den ser ut som något som skulle dras med häst under antiken. Är det meningen att fienden ska skratta ihjäl sig eller?

Ja den ser rolig ut. Jag tror pinnarna skall göra att kamikazedrönare exploderar när de träffar pinnarna lite utanför plåtskalet.
Citera
2024-07-19, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russophobia
Hur då låsa i Ryssland?
De här gränserna har ju varit sedan 1945 efter WWW 2.

Den nya och då pånyttvakna Leningrads insjöflottan kommer att ha full kontroll med sina nya fartyg över allting från Sankt Petersburg Neva Flnska viken Lagoda Onega via Swir flodsystem ändan upp till vita havet och Murmansk.

Missil kapaciteten kommer att klara av hela Finland Estland och de nörd östra delarna av Norge samt då även då hela den Svenska Östersjöns kusten.

Den ryska missilkapaciteten har inte ens klarat av att betvinga den ukrainska försvarsmakten. Vi ser ju också hur bra den fungerar, de är tvingade att terrorbomba civila mål istället för att slå ut militära mål.
Det fungerade inte under blitzen, det fungerade inte i Vietnam och i Laos, det fungerade inte i Afghanistan. Det fungerar inte i Ukraina.
Men den ska alltså ändå klara av att betvinga hela skandinavien och Tyskland samt Baltikum och Polen?
Citera
2024-07-19, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Under 1000 ryssar men som vanligt nu en hög siffra för artilleri!

Och lågt antal tanks, som det varit under senare tid, det måste väl ändå tyda på att lagren/nytillverkningen börjar tryta?

Ja, det är min tolkning. Det kan nog finnas en del i lagren fortfarande men frågan är ju hur mycket av det som är i användbart skick.

Man skulle ju kunna tänka sig att ryzzarna sparar ihop de stridsvagnar de har för att göra någon större operation men det tycker jag inte verkar troligt. En större samling skulle upptäckas ganska snabbt och enkelt kunna skjutas bort. Även om man samlas långt inne på ryzzkt territorium så måste man vid något tillfälle fram till fronten och Ukraina har bra koll på vad som händer där.
Citera
2024-07-19, 12:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Under 1000 ryssar men som vanligt nu en hög siffra för artilleri!

Och lågt antal tanks, som det varit under senare tid, det måste väl ändå tyda på att lagren/nytillverkningen börjar tryta?

Även väldigt hög siffra för tankbilar och andra fordon. Säkerligen problem för ryssarna att få fram soppa till sina tanks låter det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in