2024-01-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Är ingen flygmek men jag är tveksam på att det går att använda Meteor på sovjetiska plan. Men UK har ju Meteor såg jag och de har ju inte tvekat tidigare att ge lite tyngre grejer. Helsike vad man saknar Gripen nu alltså. Gripen kan ju använda Scalp, Taurus och Meteor och så hade F16 kunnat fokusera på att skjuta ner inkommande kryssningsmissiler. Tror de två planen hade kompletterat sig rätt så bra för UAF. Men vi får se om det kommer fram mer information om vad som sköt ner planet? Verkar ju inte vara ryssen själv iaf som det ryktades inledningsvis.

Är väl fortfarande möjligt?
Ingen har väl ännu pekat ut ett vapensystem kapabel till detta där leverans till Ukraina är bekräftad? Avfärdar det inte men även meteor känns som risky buisness med tanke på avståndet.

Ryska bloggare tex Fighterbomber känns ganska uppgiven där han uttalar sig om att de aldrig kommer få reda på vem som bär ansvaret. De som leder luftvapnet och planerar operationer är väl känt inom hans kretsar? Ivan som styr ryskt luftvärn går att hemlighålla eller göra sig av med.

En sak som kan ge en fingervisning är skadan på flygplanet. Fyrkantiga hål likt en sån skada BUK ger med sin 9N314M, känd från MH17-utredningen. Har dock inte hittat fragmenteringsmönster från andra robotar så där tar min utredning stopp
Citera
2024-01-15, 19:13
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Finns det inte ett scenarie där det blir som med stridsvagnarna? Dvs det är sällan det blir vagn mot vagn i det här kriget, även om det förekommer*, de flesta stridsvagnar slås ut av minor, ATGM, och annat. Utan det blir snarare system mot system, inklusive AWACS (A-50) och land-radar, eller F-16 mot S-300/S-400/annat. Och EW? Kan inte mycket om modernt flygkrig, och det känns som internet är fyllt av dynga.

* =
https://www.youtube.com/watch?v=-8_j41n0wqc
https://www.youtube.com/watch?v=8qpJUSAZroQ&t=171s

Om du med det menar att det hela är komplext så har du väldigt rätt i det.

Det är inte heller så att jag menar att det bara kommer gå upp flygplan mot flygplan.

För flygvapnet och det spetsiga stridsflyget finns det en flora av olika uppgifter och funktioner som ett stridsflygplan kan utföra. En gammal F16 är mer begränsad än en från ett senare block då överlevnadschansen är lägre så fort uppgiften är lite mer framskjuten.

En F16 med gammal mod kommer användas mer defensivt. Kanske i luftvärnsroll över eget territorier mot inkommande Shahed 238 (om de börjar användas i större utsträckning). D.v.s ingen jättepåverkan på kriget i stort även om det är positivt.

En F16 med nyare mod kan lösa uppdrag som bidrar till ett nytt läge rent generellt i hela den arena som vi kan kalla "luft". Exempelvis se till att A50 aldrig mer flyger uppdrag på framskjutna plaster.
(nej jag tror inte det var F16 som slog ut gårdagens A50. Det var bara ett exempel).
Citera
2024-01-15, 19:14
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Suchomimus analys

A-50 Confirmed Shot Down and IL-22M Damaged (Flight Pattern on Satellite Image + Cockpit Recording)
https://www.youtube.com/watch?v=l9DVHwSXi34

Warzone
https://www.thedrive.com/the-war-zone/claims-swirl-around-possible-shoot-down-of-russian-a-50-radar-jet
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2024-01-15 kl. 19:18.
Citera
2024-01-15, 19:15
Medlem
Citat:
Är ingen flygmek men jag är tveksam på att det går att använda Meteor på sovjetiska plan. Men UK har ju Meteor såg jag och de har ju inte tvekat tidigare att ge lite tyngre grejer. Helsike vad man saknar Gripen nu alltså. Gripen kan ju använda Scalp, Taurus och Meteor och så hade F16 kunnat fokusera på att skjuta ner inkommande kryssningsmissiler. Tror de två planen hade kompletterat sig rätt så bra för UAF. Men vi får se om det kommer fram mer information om vad som sköt ner planet? Verkar ju inte vara ryssen själv iaf som det ryktades inledningsvis.

Teorin som lanserats är väl att det är patriot som plockat ner a-50 planet och att det sedan är ryskluftvärn som skjutit mot il-22 i kaoset som inträffade efteråt.

Har inte s-300 den kapaciteten också? känns ju som man hellre tar risken med ett sånt system när man måste vara så nära fronten.

tror mer på s-300 än patriot som kandidat men vi får väl se om det kommer mer info som kan reda ut det.
Senast redigerad av painkiler 2024-01-15 kl. 19:26.
Citera
2024-01-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror alla flygplan har uppgraderats under tiden de varit i tjänst; inga är oförändrade från att de tillverkats. Plus att de uppgraderas ytterligare nu; antagligen för att ha helt kompatibla system. Det blir nog inte luftstrid som i Datorspel utan de skjuter sina meteor på flera mils håll.

Block 20 MLU. Likvärdiga med block 50/52.
Ukraina ville att de skulle uppgraderas med AN/APG-83 aesa radar. Tvivlar starkt på det.
Citera
2024-01-15, 19:20
Medlem
Man blir så glad när man läser att ryssar skjuter sina egna av misstag även om det kanske vore bättre om det var Ukraina som gjorde det. Oavsett lär det reta Putler.
Citera
2024-01-15, 19:23
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Block 20 MLU. Likvärdiga med block 50/52.
Ukraina ville att de skulle uppgraderas med AN/APG-83 aesa radar. Tvivlar starkt på det.

Jag har även läst rykten om att planen först ska till ett land för att ett företag där har fått i uppdrag att byta radar, men precis allt är rykten. Det är en legitim fråga att ställa sig om det ändå inte finns en dold strategi i väst att ge Ukraina precis lagom med utrustning för att kunna stå emot men inte krossa och driva ut Ryssen.
Citera
2024-01-15, 19:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Om du med det menar att det hela är komplext så har du väldigt rätt i det.

Det är inte heller så att jag menar att det bara kommer gå upp flygplan mot flygplan.

För flygvapnet och det spetsiga stridsflyget finns det en flora av olika uppgifter och funktioner som ett stridsflygplan kan utföra. En gammal F16 är mer begränsad än en från ett senare block då överlevnadschansen är lägre så fort uppgiften är lite mer framskjuten.

En F16 med gammal mod kommer användas mer defensivt. Kanske i luftvärnsroll över eget territorier mot inkommande Shahed 238 (om de börjar användas i större utsträckning). D.v.s ingen jättepåverkan på kriget i stort även om det är positivt.

En F16 med nyare mod kan lösa uppdrag som bidrar till ett nytt läge rent generellt i hela den arena som vi kan kalla "luft". Exempelvis se till att A50 aldrig mer flyger uppdrag på framskjutna plaster.
(nej jag tror inte det var F16 som slog ut gårdagens A50. Det var bara ett exempel).
Man vet ju ändå rätt så bra vilken prestanda dessa F16 kommer att ha. Motorn tex är ju bara uppgraderad en gång på F16 sen uppnådde förmodligen planet direkt sitt max. Har sett kommentarer från piloter som har flugit F16 med både den första och den uppgraderade motorn och det är ordentligt bättre drag "nu" (ca 30 år sen). När det gäller teknisk utrustning sen så kan man spekulera lite mer. Är väl radar och IRST som är ordentligt uppgraderade i senaste version av F!6 och dessa lär nog inte installeras till UAF nu direkt (känns osannolikt för mig iaf). Annars är det ju gamla beprövade Sidewinder och Amraam som kommer att användas. Dessa missilerna finns ju också i nya versioner så de gamla kommer väl skjutas upp först kan man tänka.
Citera
2024-01-15, 19:33
Medlem
Att Ryssland skulle skjuta ned sina egna stora A-50 och IL-22M förefaller otroligt. Även om det mot Krim och Kerch svävade ett antal Ukrainska drönare som sköts ned så kan enligt min mening inte man kunna göra så oerhörda misstag som att förväxla målen så grovt.

Jag tror inte heller Ukraina har Patriot i läge för att skjuta mycket långt, utan dom är ganska långt ifrån frontlinjen.

Jag tror istället att Ukraina väl utnyttjar sina gamla SU-24 och på något sätt kunna installera robotar som går långt. Man gör en snabb raid över osäkert område, avfyrar robotarna och försvinner snabbare än tanken.

Ryssland hinner inte med i svängarna. En stormakt som Ryssland har alltså under ett krig som varat i snart två år inte kunnat utplåna det ukrainska attackflyget.

Jag såg inte detta komma!
Citera
2024-01-15, 19:36
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det som hände enligt "Gorby" var att han inte var ok med inbördeskrig för att tvinga kvar de som ville lämna. En större man än Putin alltså.

Ja. Gorby gjorde en positiv skillnad. Och även Jeltsin.
Säger inte de var perfekta på något vis men de gjorde skillnad. I sin tid. Av sin tid.

Jag minns några Estländska flickor (runt 17 år gamla) tidigt 1990 tal i Stockholm...
de hade fått jobb i Stockholm som barnflickor.
Kunde knappt engelska men de lärde sig svenska ganska fort.
De skulle jobba här för att kunna skicka hem pengar till sina mammor-
och de grät rikligt med tårar medan de berättade. Det var blandat sorg och glädje..
De älskade Jeltsin just då.
Detta var första gången de hade kunnat lämna sitt land för att söka arbete och försörjning.
Till MAT och kläder. Deras mödrar kunde inte sätta tillräckligt med mat på bordet åt sina barn
och därför jobbade dessa flickor som BARNFLICKOR till familjer i Stockholm,
för att kunna hjälpa till med försörjningen...
Det säger en hel del.

Och nuvarande situation (RU-UA) har dessutom inte ens med det att göra,
jag menar Ukraina har sedan länge lämnat och blivit unisont erkända (även av Ryssland)
och Sovjetunionen har sedan länge varit endast ett minne blott..

Ändå försöker RU med Putin i spetsen bedriva denna typ av gammeldags imperialistiska attacker.

Det är omodernt helt enkelt.
Och det är inte Jeltsins fel eller Gorbys..
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Man vet ju ändå rätt så bra vilken prestanda dessa F16 kommer att ha. Motorn tex är ju bara uppgraderad en gång på F16 sen uppnådde förmodligen planet direkt sitt max. Har sett kommentarer från piloter som har flugit F16 med både den första och den uppgraderade motorn och det är ordentligt bättre drag "nu" (ca 30 år sen). När det gäller teknisk utrustning sen så kan man spekulera lite mer. Är väl radar och IRST som är ordentligt uppgraderade i senaste version av F!6 och dessa lär nog inte installeras till UAF nu direkt (känns osannolikt för mig iaf). Annars är det ju gamla beprövade Sidewinder och Amraam som kommer att användas. Dessa missilerna finns ju också i nya versioner så de gamla kommer väl skjutas upp först kan man tänka.

Används inte äldre typer av sidewinder i komplement till luftvärn och kan länkas i patriotsystemet ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Du skrev:

"Sovjet "föll" inte, Sovjet avvecklades av Boris Jeltsin. Han sålde ut landets tillgångar till oligarkerna, utandsskulden skenade och halva folket hamnade under fattigdomsgränsen. Efter att ha försatt landet i kaos skrev han under att avtal som avvecklade Sovjetunionen och utropade Ryssland som en egen stat."

Och min tanke blir att Sovjet redan var dränerat. Skyll inte på Boris eller Gorby.

Det är inte heller så smart att föra långa onödiga krig mot sina grannländer.
Afghanistan.. Vet du när det kriget avslutades och hur länge det hade pågått?
Vilka effekter på längre sikt hade det kriget egentligen?
Det dränerade både folket och den nationella ekonomin.

Det är ju sanslöst synd att man inte lär sig av tidigare misstag.
Att man inte vill genomgå en positiv utveckling som gagnar det egna folket och den nationella ekonomin.
Att man väljer frivilligt att utsätta sitt folk men även grannarnas folk för detta.
Det finns flera stormakter som varit i både Afghanistan, Irak och Libyen utan att lyckas särskilt väl, och utan att lära sig av misstagen. Mycket har ändå hänt sedan Sovjetunionens dagar, både med ryssarnas levnadsstandard och frågor som demokrati och yttrandefrihet. Även om det är långt kvar till vad vi är vana vid. Putins relativt hårda handskar är svårt att förstå. Istället för att fängsla folk som kritiserar är det bättre att gör som svenska politiker: skita totalt i vad folk tycker och komma med undanflykter. Mycket bättre, mer fridsamt, och väldigt demokratiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in