2023-10-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Innan du spinner vidare kan du väl förklara vilket svenskt vapensystem du menar?
Dillar om "svenska raketgevär". Vad är det för nåt?
Inte så att du bara är lättlurad?

Jag är ingen MÖP men vad fan kallas de där handhållna pansarbrytande rören som Bofors tillverkar.

"Tömoglöm" kallades de förr i alla fall.
Citera
2023-10-09, 22:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Ja. Det är två moraliskt korrupta länder.
Helt absurt att du beskyller Ukraina för att ha sålt vapen till Hamas.
Vem gör vapenaffärer med Hamas beskyddare Iran?
Citera
2023-10-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jisses trodde du på allvar att Ukraina skulle satsa allt på ett enda kort och en enda stor offensiv ?

Menar du att man gör en stor vår-motoffensiv i små portioner under en längre tidsperiod?
Citera
2023-10-09, 22:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, han har ju införlivat Azov i statsapparaten. Hela statsapparaten är full av kriminella. Zelensky har ansvaret för alltihop.

Men jag förstår ärligt inte hur Zelensky kan både vara nazist och jude (pga förintelsen etc), ha egendom och och flyktort i Israel - och samtidigt göra vinst på att låta Azov förskingra vapen från väst till ett anfall på staten Israel.

Dessutom jublar man i samma Iran som bistår Ryssland med drönare mm.

Det finns liksom inte nog med krumbukter för att jag ska acceptera det som trovärdigt.

För mig låter det som sinnessjukt dravel
Senast redigerad av Clay Allison 2023-10-09 kl. 22:24.
Citera
2023-10-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Jag är ingen MÖP men vad fan kallas de där handhållna pansarbrytande rören som Bofors tillverkar.

Du menar pansarskott eller AT4 som de kallas internationellt.
Det är ju direkt olämpligt att använda dessa mot flygfän. Riktar du vapnet uppåt kommer du själv bli utsatt för bakblåset, det vill du absolut inte. Sedan är pansarskott ej raketdrivet så skottet kommer dumpa/tappa höjd innan det når målet.
Du måste blanda ihop detta med något helt annat, helt orimligt att dessa används mot helikoptrar.

Ska försöka hitta klipp från Ukraina där en soldat försöker lobba in skott med AT-4, han fick ont, återkommer när jag hittar det.
Senast redigerad av sinmandt 2023-10-09 kl. 22:32.
Citera
2023-10-09, 22:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum

Vänta, fanns det inga filmklipp på detta? Sade du inte det? Nu spekulerar du bara?
Citera
2023-10-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men jag förstår ärligt inte hur Zelensky kan både vara nazist och jude (pga förintelsen etc), ha egendom och och flyktort i Israel - och samtidigt göra vinst på att låta Azov förskingra vapen från väst till ett anfall på staten Israel.

Dessutom jublar man i samma Iran som bistår Ryssland med drönare mm.

Det finns liksom inte nog med krumbukter för att jag ska acceptera det som trovärdigt.

För mig låter det som sinnessjukt dravel
Det är sinnessjukt dravel.
Vi andra kan väl hoppas på att Putin nu gått ett steg för långt, Israel är kända för att inte låta landsgränser hindra dem från att arrestera terrorister. Putin kommer inte sova säkert var han än flyr.
Citera
2023-10-09, 22:38
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det vore ju intressant om nk levererar 10 miljoner 155 istället för 152, som jag antar att ryssarna vill ha. Den källan hade något slags talfel så svår att lyssna på. Jag väntar med att tro någonting om siffran 10 miljoner tills det finns andra källor.

De kanske kan svarva ner dem så de passar?

Eller så är eldrören så pass slitna nu att 155 milimeters ammo passar perfekt!

Jag skulle dock inte vilja vara personal ombord på det ammunitionståget, Ukraina har förstklassig intel att tillgå och har tidigare inte haft några problem att genomföra sabotageaktioner långt in i mongollandet.
Citera
2023-10-09, 22:54
Medlem
Ahaaa, det nya narrativet är alltså att försöka kleta Hamas på Ukraina? Vad ni kämpar Vatniks. Har ni tagit paus som vikarierande fredsduvor nu när inte det narrativet hade någon framgång heller?

Otroligt låga förluster senaste dygnet för Ryssland. Omgruppering som pågår?Söndagspaus? Måste vara lägsta siffrorna jag har sett.
Citera
2023-10-09, 22:57
Medlem
Citat:
Det är välkänt att ryska separatister startade det hela, givetvis med Rysslands vetskap och stöd. De var inte nöjda med att man avsatte presidenten.
Han är rysk militär från Stavropol.
Citera
2023-10-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du menar pansarskott eller AT4 som de kallas internationellt.
Det är ju direkt olämpligt att använda dessa mot flygfän. Riktar du vapnet uppåt kommer du själv bli utsatt för bakblåset, det vill du absolut inte. Sedan är pansarskott ej raketdrivet så skottet kommer dumpa/tappa höjd innan det når målet.
Du måste blanda ihop detta med något helt annat, helt orimligt att dessa används mot helikoptrar.

Ska försöka hitta klipp från Ukraina där en soldat försöker lobba in skott med AT-4, han fick ont, återkommer när jag hittar det.

De klipp jag såg från Israel hade iranska/ryska manpads. Blir dock ej förvånad om pissRyZzen även skickat tagna grejer från Ukraina till Hamas.
Citera
2023-10-10, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
De kanske kan svarva ner dem så de passar?

Eller så är eldrören så pass slitna nu att 155 milimeters ammo passar perfekt!

Jag skulle dock inte vilja vara personal ombord på det ammunitionståget, Ukraina har förstklassig intel att tillgå och har tidigare inte haft några problem att genomföra sabotageaktioner långt in i mongollandet.
Och med tanke på att det är antika projektiler tillverkade i Mordkorea så är det nog stor risk att tåget flyger i luften redan innan ukrainarna ens siktat på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in