2023-09-15, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Vad emotionella ni är. Ständigt med gråten i halsen.

Ukraina hade bara behövt avstå några smärre landområden i öst och gå med på att inte ansluta sig till Nato, så hade kriget inte hänt och hundratusentals människoliv sparats, landet hade inte legat i ruiner. Uppenbarligen är du likgiltig inför mänskligt lidande.

Ryssland hade kunnat avstå områden till Ukraina istället. "Här ta de här Oblastsen men gå inte med i NATO"
Citera
2023-09-15, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Vilka bevis finns det för det? Ryssland av idag är inte imperialistiskt.

Är det därför de invaderar sina grannar och annekterar dem? Vet du ens vad orden du skriver om betyder?
Citera
2023-09-15, 05:25
Medlem
Jack.Elams avatar
Det är fredag i dag och då det var ett tag sedan man hörde någonting om TikTokarmen så bjuder jag på detta klipp där en av dom heroiskt kämpar mot ett järnvägsspår.

https://twitter.com/UKikaski/status/1702476303289508175
Citat:
Kadyrovite spetsnaz stormtrooper airborne recon MIG pilots seen assaulting a railroad track.
Citera
2023-09-15, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Nu har han delat med sig.

USA har sanktioner mot Ryssland även mot Krim. Han följer dessa sanktioner. Därför har dom inte Starlink där.

Efterblivet försvar när han inser att han fått västs vrede emot sig. Ska Ukraina inte skicka in missiler då heller eftersom det är sanktioner mot området? Ska alla övervakningsorgasnisationer sluta övervaka Krim med signalspaning?
Citera
2023-09-15, 07:09
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag har gjort mig besväret att backtracka infoflödet. De inledande tweetsen som vid den tidpunkten inte kunde veta vilken damage som uppstått pratade om ett "batteri" (fast på engelska) blivit bekämpat men nämner inte omfattning i övrigt. Det går inte att konstatera om de twittrarna verkligen förstår militärspråkets innebörd eller ens menar ett fullt batteri = bataljon med många beståndsdelar eller ej men nästkommande twittrare var så klart snabba att räkna med bästa utfallet.

Då dagen kom och vi fick en satelitbild så är koncensus bland IMGINT folk som är relativt vettiga att det rör sig om en launcher (TEL) och okänt supportfordon som är totalavskriven och att de andra enheterna har lossat parkeringsbromsen och dragit.

https://x.com/JoniPyysalo/status/1702419443287040253?s=20

Detta är fortfarande VG.
Det visar på att Ukraina stärker sin förmåga att slå mot viktiga mål på distans.

Men det är långt från en fantasibild om att Krim nu står utan luftförsvar och att det är dukat bord för Ukraina tack vare en smäll eller två. Det är skitfel oavsett vad man vill att det ska vara.
Du verkar ha rätt i detta.
Bli nog lättare, när de nått kusten mot Azovska havet.
Senast redigerad av Knut-Anne 2023-09-15 kl. 07:11.
Citera
2023-09-15, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det är fredag i dag och då det var ett tag sedan man hörde någonting om TikTokarmen så bjuder jag på detta klipp där en av dom heroiskt kämpar mot ett järnvägsspår.

https://twitter.com/UKikaski/status/1702476303289508175

Haha, det är som en dålig sketch. Finns det någon som tycker det där ser äkta ut?
Citera
2023-09-15, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Efterblivet försvar när han inser att han fått västs vrede emot sig. Ska Ukraina inte skicka in missiler då heller eftersom det är sanktioner mot området? Ska alla övervakningsorgasnisationer sluta övervaka Krim med signalspaning?

Efterblivet svar.

Övervakning av Krim ska ske med militär utrustning förstås.

Starlink är ett civilt bolag inte en stridande part, som civilt bolag följde man sanktionerna.
Citera
2023-09-15, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Efterblivet svar.

Övervakning av Krim ska ske med militär utrustning förstås.

Starlink är ett civilt bolag inte en stridande part, som civilt bolag följde man sanktionerna.

Har annan kommunikation stängts ned över Ryssland? Är det så sanktioner fungerar eller är det skitsnack?
Citera
2023-09-15, 07:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Andriivka som igår sades vara befriat av Ukraina för att sedan dementeras verkar nu vara slutgiltigt bekräftat.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3761541-general-staff-ukrainian-forces-recapture-andriivka-in-donetsk-region.html
Citera
2023-09-15, 07:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
kanske tror dock det inte går och avfyra dom av misstag.
dock försökte ryska stridspiloter tydligen skjuta ner ett brittisk spanings plan tidigare.
https://www.youtube.com/watch?v=X4aVf2n6zDE
antagligen på eget bevåg. då hade vi haft världs krig så det kan gå mycket fort.

Jag tror inte en sån incident hade lett till världskrig. Inte ens till vedergällning. Det krävs en betydligt större sak än ett misstag i luften.
Citera
2023-09-15, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag tror inte en sån incident hade lett till världskrig. Inte ens till vedergällning. Det krävs en betydligt större sak än ett misstag i luften.
Kan va lugn för att om ryssland dödar 30 nato soldater så kommer det vedergällning
Citera
2023-09-15, 07:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Kan va lugn för att om ryssland dödar 30 nato soldater så kommer det vedergällning

Beror på omständigheterna, men om det sker pga en persons misstag så tvivlar jag starkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in