Citat:
Ursprungligen postat av
Skywiper
Denna intervju med Orban är riktigt bra där han beskriver hur Ungern ser på situationen. Mycket intressant och sevärt samt en garanterad uppfriskande hög intellektuell nivå jämfört med somliga "skribenter" på, ja...
För övrigt så gick Orban förra året ut officiellt och lovade svenskarna att vi är välkomna till Ungern när Sverige inte går att bo i längre på grund av invandrarrelaterad gängbrottslighet. Gäller endast dom riktiga svenskarna, tydligen.
https://twitter.com/i/status/1696643892253466712
Jag har ju vid tidigare tillfälle yttrat mig om vad jag tycker om Orbans förmåga till krigsanalys, men jag kan tillägga att för dem som finner det obegripligt varför Orban trots ungrarnas historia med ryssen, ändå har så svårt att ta avstånd från Putin, så är det för mycket att Orban är ideologiskt driven.
Till skillnad från Putin opportunistiska flirtande med ideologier, så har Orban sedan rätt länge ansett sig vara förkämpe för den kristna civilisationen där huvudfienden är en global ordning som med George Soros i spetsen påverkar länder till civilisationsnedbrytande mångkulturalism och transgenderism m.m.
I denna världsåtskådning skall Putin och Ryssland utgöra någon form av multi-polär motvikt, och därför handlar det inte så mycket om Ukraina utan att Ryssland kan behålla sin funktion som motvikt.
Det får man ju tycka vad man vill om, men jag uppfattar åtminstone Orban som mer ideologiskt driven än Putin, som enbart omfamnar ortodoxa kyrkan då det är spirituell maktfaktor i Ryssland, men lika gärna hade omfamnat mångkulturalism om detta istället hade varit stark maktfaktor.
Jag har en del ungerska bekanta som jag besökte flitigt för ett par år sedan, och varje gång det var nyheter på den ungerska satellit-kanalen så förstod jag att det med jämna mellanrum pumpades in ett koncentrat om alltsköns dåligt om just mångkulturalism i västvärlden.
Mångkulturalismens negativa effekter har verkligen inte rapporterats på ett bra och balanserat sätt i västvärlden, men Ungersk TV är att jämnställa med en inverterad variant på sterorider, där allt negativt dammsögs upp och kraftigt överdrevs.
De flesta i världen som delar Orbans ideologiska profil har vaknat upp och insett att bara för att de har gemensam fiende med Ryssland, är Ryssland sannerligen inte någon vän att lita på för det.
Men Orban kör fortfarande på, då han och en del av befolkningen som köpt TV-propagandan ser Ryssland som allierad där.