En glädjande nyhet mitt i allt blodigt elände. Enligt den pro-ryska propagandamegafonen
Southfront har flera av SS Azovs befälhavare begett sig till byn Rabotino för att leda Azovbrigadens strid på plats. Detta blev möjligt efter att Turkiet i brott mot avtalet släppte dessa krigsförbrytare ur fångenskapen (Prokopenko, "Kalyna" Palamar m.fl.). Byn Rabotino ligger mitt i stormens öga på Zaporizjzja-fronten, en plats där AFU har lidit mycket stora förluster. Southfront är förvisso extremt pro-ryskt, men det finns nog ingen anledning att betvivla dessa uppgifter:
https://www.bitchute.com/video/5bX2gjRLLbWt/
SS Azov fyller uppenbarligen en liknande funktion för Kiev som Wagner gjorde för Kreml, nämligen som en "elit" av fanatiska stridspittar att sätta in där stora förluster är att vänta. En resurs av asocialt patrask man kan avvara utan stor politisk kostnad.
Vad jag vill komma till är att det finns goda chanser att krigsförbrytarna i SS Azov nu kommer att straffas för sina oerhörda förbrytelser mot civilbefolkningen i Mariupol. Rabotino ligger i flack och öppen terräng utan möjligheter att gömma sig bakom mänskliga sköldar som SS Azov gjorde i Azovstals kloaker. Det finns alltså goda chanser att ryska armén kommer att avnazifiera SS Azov för gott med en enkelbiljett till helvetets eld.
Azov-apan är nog därmed att betrakta som en utrotningshotad (men icke skyddsvärd) art.