2023-07-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
Alla blev väl oskadliggjorda? 😂
Tyvärr blev inte alla oskadliggjorda, bara 25"% sägs det. Men Ukraina har ju bett om bättre botemedel från väst mot just dessa vapen som tydligen främst är avsedda att sänka hangarfartyg och inte ukrainska plantskolor och bostadshus. En överraskning , ja eller kanske inte, att ryssen använder dessa enligt experter.Snart kommer väl ryska torpeder farandes från skyn och stör vardagslunken i Ukraina också.
Kan lagren av militärt materiel börja sina för lille Putin mån tro.
Citera
2023-07-21, 20:30
Medlem
Folk på gatan i Moskva blir frågat om varför 122 länder i FN röstade emot Rysslands invasion av Ukraina.
Dom äldre stöder kriget fullt ut och att orsaken är avundsjuka, medan dom unga svarar att 122 länder röstade emot för att folk i dessa länder har huvudet på skaft och för att Ryssland invaderade ett annat land.
Det finns kanske en orsak till att Putin inte vågar en mobilisering i Moskva och St. Petersburg bland unga människor.
Citera
2023-07-21, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
De mesta sköts ner. Men att missa att nämna den kolossala mängden av blandat gods som skickades iväg mot Odessa är naturligtvis tjänstefel. Amatörernas afton. Tydligen krävs det att vi svenska licensbetalare måste bege oss ut mot YT för att få adekvat info av de stora centraleuropeiska public service kanaler som har en kvalité som SvT bara kan drömma om.

Jag är rätt sugen på att dra till Donbas. Några i min yttre ”vänskapskrets” (PRO-Ukraine) har sagt att dom kan sponsra men ingen verkar vilja göra det längre. Tanken har funnits i över 1 år. Vad ska jag göra där? Jo hjälpa Donbas borna med att bygga/laga mat/transport.. eller whatever jag kan hjälpa dom med. Har kontakt med ett par ryssar där, verkar inte gå någon nöd på dom faktiskt. Problemet nu är visum/husdjur/köpa rubel. Om jag får visum och får
över husdjuren utan problem är saken biff. Bara att säga upp och sälja allt man har här i swedistan och köpa guld och växla in det när man är där.

Edit: ja just det, glömde att skriva att jag vill rapportera därifrån. Det var syftet med inlägget från början men började tänka på andra saker och skrev därefter 😅
Senast redigerad av Odenplan69 2023-07-21 kl. 21:04. Anledning: Glömde
Citera
2023-07-21, 20:43
Medlem
Vlad Vrexler funderar kring Girkins arrest, sevärt. https://www.youtube.com/watch?v=PDRRAqKUKu4
Citera
2023-07-21, 20:54
Medlem
Enligt ett uttalande av general Tarnavskyi, förmedlat på "Ukrinform" och "Latest News" klockan 19:30 så avvancerar ukrainska styrkor i "Tavria direction".
Citera
2023-07-21, 20:55
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Vem vet, kan ju finnas ett annat Krim i Ryssland som han menar. För det ukrainska Krim kan det ju inte vara då det ju bara är ockuperat av ryssen och inte erkänt ryskt territorium. Finns ju de facto inget nytt erkänt ryskt territorium utanför Rysslands gamla gränser utan enbart ockuperat ukrainskt territorium, något som verkar sätta myror i huvudet på många proryssar och bidra till konstiga inlägg.
Ungefär så ja- De utgår ifrån en helt annan indoktrinerad världsbild, där ryssen skulle betyda något. De är inte verklighetsförankrade...
Citera
2023-07-21, 21:00
Medlem
Det är lätt att vara efterklok men Europa skulle ha slagit hårt från början. Experter inom området varnade för 10 år sedan.
Citera
2023-07-21, 21:05
Medlem
Drozds avatar
En glädjande nyhet mitt i allt blodigt elände. Enligt den pro-ryska propagandamegafonen Southfront har flera av SS Azovs befälhavare begett sig till byn Rabotino för att leda Azovbrigadens strid på plats. Detta blev möjligt efter att Turkiet i brott mot avtalet släppte dessa krigsförbrytare ur fångenskapen (Prokopenko, "Kalyna" Palamar m.fl.). Byn Rabotino ligger mitt i stormens öga på Zaporizjzja-fronten, en plats där AFU har lidit mycket stora förluster. Southfront är förvisso extremt pro-ryskt, men det finns nog ingen anledning att betvivla dessa uppgifter:
https://www.bitchute.com/video/5bX2gjRLLbWt/

SS Azov fyller uppenbarligen en liknande funktion för Kiev som Wagner gjorde för Kreml, nämligen som en "elit" av fanatiska stridspittar att sätta in där stora förluster är att vänta. En resurs av asocialt patrask man kan avvara utan stor politisk kostnad.

Vad jag vill komma till är att det finns goda chanser att krigsförbrytarna i SS Azov nu kommer att straffas för sina oerhörda förbrytelser mot civilbefolkningen i Mariupol. Rabotino ligger i flack och öppen terräng utan möjligheter att gömma sig bakom mänskliga sköldar som SS Azov gjorde i Azovstals kloaker. Det finns alltså goda chanser att ryska armén kommer att avnazifiera SS Azov för gott med en enkelbiljett till helvetets eld.

Azov-apan är nog därmed att betrakta som en utrotningshotad (men icke skyddsvärd) art.
Senast redigerad av Drozd 2023-07-21 kl. 21:09.
Citera
2023-07-21, 21:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag vet! I Syrien släppte regimen oljefatsbomber, som släpptes från helikoptrar på hög höjd. Effekten slog urskillningslöst. Det var kanske var slaktaren Dvornikov som lärde dem detta.

Jag menar om missilerna och moppedrönarna börjar sina, men man gärna vill fortsätta terrorisera civilbefolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tyvärr blev inte alla oskadliggjorda, bara 25"% sägs det. Men Ukraina har ju bett om bättre botemedel från väst mot just dessa vapen som tydligen främst är avsedda att sänka hangarfartyg och inte ukrainska plantskolor och bostadshus. En överraskning , ja eller kanske inte, att ryssen använder dessa enligt experter.Snart kommer väl ryska torpeder farandes från skyn och stör vardagslunken i Ukraina också.
Kan lagren av militärt materiel börja sina för lille Putin mån tro.

De har inte tillräckligt luftvärn för att skydda alla städer i Ukraina + fronttrupperna. Det har inget land i världen förutom möjligen det geografiskt lilla Israel. Nu skyddar de Kiev ganska bra men det finns ju många städer.
Citera
2023-07-21, 21:12
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Putin börjar tappa det, någon måste nog ta hand om honom snart innan vi får kärnvapenkrig. Här vill han ta tillbaka västra Polen!
https://twitter.com/AlexBondODUA/status/1682366081627828224

Får lite AI-vibbar av den videon...?
Citera
2023-07-21, 21:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leckerlele
Får lite AI-vibbar av den videon...?

Varför?
Citera
2023-07-21, 21:16
Medlem
Reimers avatar
Liten uppdatering från slaget om Bakhmut.

Citat:
Klishchiivka Update:
Ukrainian forces have made advances to the north west capturing a key defensive trench complex where heavy battles now take place.
Russian forces counterattacked to the south west regaining some previously lost positions.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1682465264787505157
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in