2023-06-25, 09:57
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Igår var de inte speciellt enade då flera ryska förband hoppade av och anslöt sig till Wagner.

De mötte ju heller knappt nåt motstånd från ryska trupper och kunde ta sig halvvägs till Moskva på en halv dag.

Nej uppenbart är den ryska krigsmakten ett korthus som kan falla när som helst.

Hela världen skrattar nu åt Putin och hans armé

Bara för UAF att gå in då ju

När händer det? Om 2 veckor?
Citera
2023-06-25, 09:59
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jo, men vi blev ju trollade av den här fantastiska väl genomövade planen för att flytta wagnergruppen "obemärkt" till vitryssland....
Det är ju inte ens outcome här? Såvitt jag förstår är det Prigozhin som får en fristad i Vitryssland – Wagnersoldaterna ska gå in i den reguljära ryska armén.
Citera
2023-06-25, 10:02
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen

Bättre att låta ryssarna ta hand om det själva.

Nu vet ju militären att det är ofarligt att starta en kupp. Bara att vänta på nästa uppror.

Ryssland är uppenbart en stat i upplösning.

Själva kan vi själva sitta på läktaren och skratta åt denna parodi.
Citera
2023-06-25, 10:02
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Vad kan vi så här i efterhand säga att den här cirkusen har kostat ryzz-orcherna då...?

• 7-8 flygplan/helikoptrar nedskjutna, ett par av vilka ska ha varit trupptransporter och innehållit ett okänt antal soldater.
  • Minst 20 tjänstgörande soldater dödade, besättningarna på flygfordonen ovan bla, men även några i regelrätta markstrider.
  • Hela RAFs logistikkedja (mat, bränsle, ammunition etc.) uppbruten och försenad i åtminstone 24h och antagligen även under resten av helgen. Mitt under Ukrainas pågående motoffensiv...
  • Uralmongolerna har sprängt och tänt eld på några av sina egna oljedepåer (släckningsförsök pågår fortfarande) för att de inte skulle falla i händerna på Wagner, och även saboterat några broar och vägar in mot Moskva.
  • Tusentals ryzka truppenheter blixtinkallades från träningskaserner, permissioner och även från delar av fronten för att de ansågs behövas till att kunna stoppa Wagner-kolonnen (som släpptes förbi och hejades på av många säkerhetskontroller...). Detta manskap har nu blandats in i inrikes stridigheter som statsmedia och myndigheter förnekat ens funnits och kommer vara förvirrade, antagligen hyfsat demoraliserade, och även om de omedelbart skickas tillbaka till sina posteringar försvaga dessa delar av frontlinjerna under en (lång) tid framöver.
  • Ryzzland har på bara en dag förlorat 25.000 tjänstgörande soldater, många av dem bland det bästa ifråga om militär träning och erfarenhet som nationen hade att tillgå. Vi får se om armén lyckas få tillbaks utrustningen och fordonen Wagner-styrkorna använde dock?
  • Många officerare, mobiks och andra inom RAF gick ut och stödde och/eller hjälpte Pirogzhin, öppet eller på annat sätt, och dessa löper nu väldigt stor risk att utsättas för repressalier från regimen eller Putin-trogna element bland de väpnade styrkorna. Samtidigt har Pirogen fullständigt övergett alla tiotusentals människor, mobiks och andra hoppfulla som trodde han skulle medföra en förändring.
    Detta tillsammans med de aktiva soldater och befäl som nu jagas av FSB för "förräderi mot fosterlandet" kommer göra ex-Wagnermanskap, och Progzhin i synnerhet, klart illa omtyckta och tacksamma mål för diverse hämndaktioner...
  • Det ryzka försvarsdepartementet och dess befälskedja kommer nu också att vara förvirrat, ineffektivt och sent på att reagera i åtminstone 1-2 veckor framöver medans ny ledning etableras, orienterar sig och rensar ut eller ersätter gamla delar av organisationen. Till detta tillkommer att träna och bekanta ersättare med åtaganden, rutiner och uppgifter.
    Det ska också tilläggas att ett antal människor inom det ryzka militära ledarskapet under helgen tagit "oplanerad semester" i Turkiet... Vi får se när eller om dessa återkommer?

Alltihop usla resultat för Ryzzland: Och allt detta utan att Ukraina behövt spendera en hryvnia eller skjutit ett endaste skott!
Länder skakas om och påverkas kraftigt på flera plan, även av misslyckade eller avblåsta kupper och revolutioner...

Man måste vara riktigt blåst om man inbillar sig att gårdagens cirkus är positiv för ryzzland...

Jag antar att wagnersoldaterna nu ska absorberas av den ryzzka armén, hur sugna är de på att tjänstgöra ihop med sina mentalt efterblivna kusiner. Tror inte att de absorberas som en hel enhet utan sprids ut över armén för att hindra ytterligare kuppförsök och då tar man potensen ur wagnergruppen.

Vad händer sen när kocken ramlar ut från ett fönster i Minsk?

Ukraina bör ta tillfället i akt och ösa på - vilket de verkar göra - i det makt och beslutsvakuum som uppstått.

Slava Ukraini!
Citera
2023-06-25, 10:03
Medlem
Sarumans avatar
Citat:

Varför skulle Ukraina invadera Ryssland? Det är ryssar som håller på att invadera andra länder – ingen annan. Det blir lite lättare att förstå om man tänker på ryssarna som kackerlackor – som ohyra som letar sig in i folks hem och parasiterar på dem som bor där.
Citera
2023-06-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är ju inte ens outcome här? Såvitt jag förstår är det Prigozhin som får en fristad i Vitryssland – Wagnersoldaterna ska gå in i den reguljära ryska armén.

Ja, det är lite oklart vad den sk planen var, men om gruppering till vitryssland har de pratat om, men "listen" är då att Ukraina inte vet vilken sida wagner står på...

Men du har rätt, inte ens det verkar ju bli av
Citera
2023-06-25, 10:05
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Har du nån länk till hans uttalande?

Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Källan är flera videos postade i fredags – det var upprinnelsen till marschen mot Moskva.

Enligt twitterkontot wartranslated så tror jag det handlade om en video som var mer än 30 min lång. Wartranslated och några andra konton bröt ner den videon och började posta snuttar med översättning.

Jag vet inte om jag har fått ordningen rätt, men här är några länkar.

https://twitter.com/wartranslated/status/1672177488535977984
Citat:
Prigozhin released today a new interview going over the current state of affairs as well as looking back at the events preceding the start of the "SMO". In this first bit, he explains that the Donbas was plundered by Russians since 2014 and the 2022 war began for reasons very different from those advertised to the public.

https://twitter.com/wartranslated/status/1672186669762596865
Citat:
In continuation of his interview, Prigozhin lists two reasons for the start of the SMO: a) personal ambitions of Shoygu and b) the desire of Russia's ruling clan, who were not satisfied with the Donbas, to appoint Medvedchuk as the president of Ukraine and divide its assets between each other for plundering. According to Prigozhin, denazification and demilitarisation make no sense since Azov wouldn't be exchanged for Medvedchuk otherwise.

https://twitter.com/wartranslated/status/1672193945604947968
Citat:
Prigozhin says that by the time Wagner arrived in Ukraine in March of 2022, it was already impossible to be talking about any victory as the forces were simply not enough, but the military leadership was demanding advances, even of 50-100 meters per day, and the dead were not counted.

https://twitter.com/wartranslated/status/1672203268796055554
Citat:
Prigozhin says again that Rusian lines in Zaporizhzhia and Kherson are falling, and it is only a matter of time until moves similar to Kherson and Kharkiv regroupings take place. Local Russian commanders are forced to provide false reports on their positions so as to not antagonise the high command.
Citera
2023-06-25, 10:10
Avslutad
Citat:
Bättre att låta ryssarna ta hand om det själva.

Nu vet ju militären att det är ofarligt att starta en kupp. Bara att vänta på nästa uppror.

Ryssland är uppenbart en stat i upplösning.

Själva kan vi själva sitta på läktaren och skratta åt denna parodi.

Det som Putin spelar upp nu inför öppen ridå är ju faktiskt ren lyteskomik. Alla skrattar åt honom och hans uppenbart impotenta armé.

Nästa kupp lär väl inte dröja så länge, haha
Citera
2023-06-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Inte direkt konstigt att Lukasjenko vill få Prigozjin och Wagner utanför sinn dörr.

https://twitter.com/i/status/1672636919992254469

Ja inom kort kommer en liknande "familjebild" tas i Minsk:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Mussolini_e_Petacci_a_Piazzale_Loreto%2C_1945.jpg

Prigge kanske efterträder Luka inom kort win win för putte och Prigge, Luka kommer inom kort att få akuta hälsoproblem.
Citera
2023-06-25, 10:12
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Enligt twitterkontot wartranslated så tror jag det handlade om en video som var mer än 30 min lång. Wartranslated och några andra konton bröt ner den videon och började posta snuttar med översättning.

Jag vet inte om jag har fått ordningen rätt, men här är några länkar.

https://twitter.com/wartranslated/status/1672177488535977984

https://twitter.com/wartranslated/status/1672186669762596865

https://twitter.com/wartranslated/status/1672193945604947968

https://twitter.com/wartranslated/status/1672203268796055554
Det är svårt att se hur Putin och de andra krigsförbrytarna i den ryska diktaturen ska kunna leva med att Prigozhin lever vidare efter dessa ord. Hade jag varit Prigozhin så hade jag sett till att ha en ordentlig livvaktsstyrka under resten av mitt liv.
Citera
2023-06-25, 10:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Prigge kanske efterträder Luka inom kort win win för putte och Prigge, Luka kommer inom kort att få akuta hälsoproblem.

Eller så tar Lukashenko över Ryssland enligt det bilaterala avtal som finns mellan Vitryssland och Ryssland. Lukashenko sitter bättre till än Putin just nu.
Citera
2023-06-25, 10:16
Medlem
Citat:
Påtal om att ha fel, hur känns det att vara på förlorarens sida?

https://t.me/ukr_leaks_eng/3665

The Ukrainian General Staff did not confirm the words of Deputy Defense Minister Anna Malyar

The day before, she said that the AFU launched an offensive in several directions at the same time and there is already "progress" in the direction of Orekhovo-Vasilyevka, Artemovsk, Bogdanovka, Yagodnoye, Kleschievka and Kurdyumovka.

However, the latest report of the General Staff does not say a word about this. But it is said that the Armed Forces of the Russian Federation were advancing in the area of Belogorovka, Avdiivka, Severny and Maryinka.

Ryssland står mer enat än någonsin förr.

Ny punch line för Lavrovs nya stand up.

Om de är mer enade en någonsin förr visa bara på vilken katastrof det måste varit innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in