2023-06-15, 23:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Japp, det var det som var tanken ju, att visa exempel på hur resten av världen pratar men här i Sverige så hör du ingen ens nämna att Ukraina kan förlora detta krig. Här i Sverige så ser vi att varenda droppe Ukrainsk blod ska färga marken för det gynnar oss. Dvs vi är så hjärntvättade att vi skiter i alla som dör det där ska vi helst blunda för, men vi ska gärna se extrema och höga siffror på när vi pratar om ryska lik.

Som andra säger är det tvärtom. Vi vill helst se inga döda. Tyvärr vill både Ryssland och Ukraina fortfarande slåss, och då ger vi förstås vårt stöd till offret i kampen.

Ukraina slåss för sitt lands frihet; en mycket ädel sak. Det är inte så för Ryssland.

Och om du tycker media gör fel får du prata med dem. Du vet, det är inte så att Kristersson hela tiden talar om vad de skall tala och skriva om.

Det är synd att dina argument mest är meningslösa halmgubbar; liksom, ingen tror på det du påstår, och media kan mycket väl ibland ha samma uppfattning som du.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/VPLmkr/sa-paverkas-ryssland-om-du-slutar-ata-daim
Citera
2023-06-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Frankrikes president — det kan mycket väl finnas ett samband med Macrons ambitioner inför G7-mötet i Japan. En ledtråd:
"This war isn't just European," Macron said. "It's the opportunity to discuss, exchange and convince partners of this enlarged G7... India, Brazil, Indonesia and several other countries from the south, who have sometimes not exchanged as much with Ukraine."

He said Zelenskiy would explain the situation on the ground, while the G7 - the U.S., Japan, Germany, Britain, France, Italy and Canada - would stress the fundamentals of the international order and the importance of keeping to the United Nations charter.

"This allows Zelenskiy to express himself to powers of the world who at times are exposed to just one discourse. And I say that just a few weeks before a BRICS summit," Macron said, referring to the grouping of Brazil, Russia, India, China and South Africa.
Reuters: France's Macron: G7 is opportunity to convince Global South over Ukraine (2023-05-21)

Kan vara en uppföljning på det, men det ska bli spännande att följa vad som händer på BRICS-mötet. Det har f.ö. talats löst om att det skulle kunna flyttas till Ryssland för att Sydafrika ska få slippa göra sig omaket att arrestera Putin.

Hela uppståndelsen Macron och Brics har förresten sin upprinnelse i denna artikel från franska l'Opinion:

l'Opinion: Pourquoi Emmanuel Macron veut aller au sommet des Brics (2023-06-12)

Ja, det finns alltså dem som på fullaste allvar tror att Macron vill vara med för att ansöka om medlemskap, trots ex. detta uttalande från Juri Ushakov:
He added that "summits often have guests who are not directly involved in the work of BRICS." "I know that South Africa initially planned to invite literally most of the African states to the summit," the Kremlin aide said.
TASS: BRICS summit host country to decide on Macron’s invitation, says Kremlin aide (2023-06-14)
BRICS-mötet kommer bli spännande. Jag vet inte varför Macron vill vara med det finns ett antal hypoteser;

1) Medla någon sorts fred (vilket du påpekade)
2) Undergräva BRICS
3) Se till så att BRICS fortsätter skydda Davosliberala intressen.

Bloggaren Andrei Martyanov hävdar att det är sistnämnda men presenterar inga bevis. Det kan vara alla tre. Jag kan bara spekulera.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej helt fel. Vi skall krossa, förnedra, förödmjuka och håna Ryska Federationen så mycket vi kan hela tiden. Det är vår plikt.
Jag tror inte detta är särskilt proaktivt. Jag tror att förhandlingar är en bättre utväg till fred. Det tråkiga med dig är att du är seriös i tråden om mediakriget om mångkulturen men när det kommer till Ukraina är du exceptionellt emotionell.

Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Nej, vi bör inte undvika sanningen. Att du ens jämställer sanningshalten i ryska uttalanden med civiliserade länders dito, får mig att betvivla att du är ute efter en seriös debatt.
Det är inte relaterat till det jag skrev. Jag litar varken på den ryska eller ukrainska sidan och försöker bilda mig en egen uppfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Menar du att Ungern är det enda landet som vill ha Rysslands 'speciella operation' ska avslutas? Vilka andra länder vill att kriget ska fortsätta, enligt dig? Förutom Ryssland då.
Jag tror att många europeiska länder vill att kriget skall avslutas men Ungern är det land som är villiga att förhandla med Ryssland. Ja, Ungern och den franska oppositionen i form Le Pen, som här om dagen sade att Ryssland kunde få Krim om stridigheterna upphörde. Rätt eller fel kan diskuteras.
Senast redigerad av Edgerton 2023-06-15 kl. 23:18.
Citera
2023-06-15, 23:20
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror att det är de brigaderna som är där och gör jobbet, de vill väl revanschera sig från den lilla fadäsen i förra veckan, såg en intervju eller vad man ska kalla det med en av gossarna som torskade och han var inte helt nöjd med utfallet och hur det beskrevs i media och twitter, han bad dem återkomma senare om vad de ansåg om hans brigads kompetens när de fått visa vad de verkligen kan
Önskar dem lycka till nu!

Fel av mig att kalla t.ex. 47:e ny, förresten — det är en av nio brigader som fått ett tillskott med personal utbildad i Storbritannien, samt ny utrustning från västländer. Vilket många i tråden vet.
Citera
2023-06-15, 23:26
Medlem
lyktstolpes avatar
Mer o mer uppgifter om att UKR har korsat Dnieprofloden.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1669450633798189056?s=20
Citera
2023-06-15, 23:26
Medlem
bartrams avatar
Enligt SVD finns det 12 brigader , 60-70000 man som kan sättas in på 2-3 håll. Det som nu pågår sägs vara "forcerad spaning". Vad jag inte förstår är om denna forcerade spaning-förpostfäktning kan antas bemannas med folk från dessa brigader eller om det hämtas från annat hål?

Vad man heller inte nämner är hur flygunderstödet skall räcka till. UAF borde väl redan nu ha haft F16 på plats?

https://www.svd.se/a/0QO666/60-000-ukrainska-soldater-redo-i-nasta-fas-av-motoffensiven (betalvägg)
Citera
2023-06-15, 23:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag läser redan svensk och internationell press samt böcker, peer-reviews, statliga rapporter och lyssnar på podcasts. Jag hinner med att läsa "allt" på min fritid. Jag måste prioritera och jag prioriterar inte att följa kriget i Ukraina från en taktisk nivå. Jag följer kriget på en politisk och strategisk nivå. Hur den här offensiven går kommer vi få veta om en månad. Vi kan då göra en utvärdering.

Det är sant att Ryssland inte är ärliga men det gäller även Ukraina och västvärlden. I synnerhet media. Ett exempel är den här analysen av Wolfgang Hansson;

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/VPLmkr/sa-paverkas-ryssland-om-du-slutar-ata-daim

Han utelämnar IMF-estimaten om rysk ekonomi. Han förklarar inte att handeln mellan EU och Ryssland fortfarande ligger på drygt 50% av vad den var innan kriget började. Jag håller dock med om hans poäng;

Det är en viktig poäng. Till skillnad från vad användare i tråden försöker sprida är inte Ryssland politiskt, diplomatiskt eller ekonomiskt isolerat. Detta är något som Wolfgang Hansson på sitt sätt försöker förklara om än att han utelämnar vital fakta om hur import och exportströmmarna ser ut och att Ryssland går bättre (enligt IMF-data) än hur media beskriver det.

Västvärldens medier har kört en benhård propaganda sedan Rysslands intervention i Ukraina. Ibland har det handlat om vapen - att tex. Leopard 2 är oförstörbara. Det är nonsens. För att inte tala om dumheter så som att Ryssland "svälter ihjäl". Det är inte sant. Ryssland är en av världens största exportörer av mat - i synnerhet till Kina. De har gått så långt att media hävdar att Putin är döende i cancer eller till och med har dött och att det nu är hans dubbelgångare som leder Ryssland. Till slut var amerikanska MOD tvungna att sätta ned foten. Media lugnade sig ett par veckor innan de satte i gång igen med samma destruktiva och kontra-produktiva propaganda.

Under "War on Terror" var också propagandan massiv från framförallt media. Muslimer beskrevs implicit som terrorister samtidigt som amerikanska politiker hittade på att Saddam Hussein och talibanerna låg bakom 9/11 och den först nämnda hade massförstörelsevapen.

Många människor blev rädda och tämligen islamofobiska. I övrigt intelligenta människor tog propagandan som sanning och gav proaktiva lösningar givet problembeskrivningen. De förkastades som rasister och extremister. I slutändan misslyckades "War on Terror". Dels på grund av att krigen var byggda på lögner och dels fattades felaktiga beslut eftersom politiker, journalister och samhället i stort började tro på den egna propagandan. De saknade förmåga att lägga fram seriösa lösningar. Västvärldens eliter hade antagligen varit mer framgångsrika i MENA om de tonat ned propagandan i alla led. De skulle också ha använt sig av mer proaktiva strategier. Förljugenhet är ingen god strategi.

Kriget i Ukraina är tämligen simpelt. USA flyttade fram NATO från 1991 och framåt till den ryska gränsen. Ett Ukraina medlem i NATO var en röd linje och Ryssland beslutade sig för en intervention i Ukraina. USA svarade med sanktioner och att skicka vapen. Huruvida det handlade om att enbart blöda Ryssland kan diskuteras. Den huvudsakliga roten till kriget är att USA förnekar Ryssland en säkerhetszon av marionetter - varav Ukraina var en av dem. Man kan tycka vad man vill om detta men det är så relationer mellan stormakter fungerar - i alla fall inom den realistiska skolan inom ramen för statsvetenskaplig teori. Ryssland tillsammans med Kina redan innan kriget i Ukraina bestämt sig för att avskaffa den USA-leda liberala världsordningen. Det framgår tydligt i den här CSR-rapporten till amerikanska kongressen;

Wolfgang Hansson tror att Ryssland faller sönder ekonomiskt på sikt. Det stämmer inte. Någon tjomme i tråden, som tydligen inte läst sin egen källa, hänvisade till Dezan Shira & Associates - som de facto skriver att Rysslands handel går från väst till öst.

https://www.russia-briefing.com/news/china-russia-trade-breakdown-and-future-development-trends.html/

Ryssland har inte behov av vare sig EU eller USA på grund av att de har en industriell ekonomi, naturresurser, en kompetent utbildad befolkning samt att Ryssland etablerat nya handelsförbindelser och där med blir sanktionerna meningslösa annat än att det skapat en tillfällig ekonomisk nedgång. Något som förvisso Hansson hintar senare i sin artikel. Om man skall utarbeta en anti-rysk strategi och vinna kriget i Ukraina måste propagandan få ett slut. Pentagon påpekade i en rapport år 2018;

https://media.defense.gov/2018/Oct/05/2002048904/-1/-1/1/ASSESSING-AND-STRENGTHENING-THE-MANUFACTURING-AND-DEFENSE-INDUSTRIAL-BASE-AND-SUPPLY-CHAIN-RESILIENC Y.PDF

..att USA inte längre har en tillräckligt stor industri för att kriga ett högintensivt krig vilket inkluderar det här proxykriget. Det ser ut så eftersom USA (och EU) har outsourcat stora delar av sin industri. Industri som sedan har köpts upp eller konkurrerats ut av Kina. Ryssland däremot har sin industri intakt vilket rapporten förklarar och en massiv krigsmakt.

Skall västvärlden segra måste politiska prioriteringar göras. Politikerna måste kommunicera detta med väljarna. Vidare måste politikerna fatta goda beslut. De måste bygga upp samhället på ett fungerande sätt. Som det ser ut idag går det åt fel håll. Västvärlden misslyckande inom en rad områden gynnar Ryssland och Kina.

En sådan enkel sak som att införa standardiserade prov i skolan skall inte kunna blockeras av fackförbund, akademiker, friskolor och lärare som är rädda att förlora sitt maktkapital eller i friskolornas fall - pengar. I Kina är tex. lärarförbundens makt inskränkta - av goda anledningar. Det är bland annat därför Kina leder i alla kategorier i PISA. Strategisk industri måste också tas hem - vilket USA har försökt göra utan framgång. Vidare måste vi göra upp med destruktiva liberala ideologer och inskränka medias massiva inflytande över policy, dagordningen och diskussionen. Försvaret måste byggas upp. Det måste finnas verklig meritokrati i alla delar av samhället. Det som är tabu idag bör inte längre vara tabu och det som norm idag bör vara tabu. Så besegrar man Ryssland och Kina.

Vi borde sluta leverera medicin till Ryssland. Mmm, det är inhumant, ryssarna vill slakta ukrainarna, det är också inhumant, dörren svänger på båda hållen liksom. Det är dags att ta handen helt och hållet från ryssen, kan ni inte vara rumsrena så vill vi inte ha med er att göra, inte svårare än så. Jag skulle till och med kunna förskjuta ett barn på de premisserna. Det är dags att möta musiken.
Citera
2023-06-15, 23:29
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och tydligen förväntar sig ryssarna mer elände

https://twitter.com/WarFrontline/status/1669429095149580288
Något liknande utspelade sig för kanske... en vecka sedan? Minns verkligen inte exakt. Eller om det var i början på denna vecka. Har för mig att det var då ukrainarna knep Makarivka för första gången och det började gå rykten om att ryssarna börjat flytta sina reserver.
Citera
2023-06-15, 23:42
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi borde sluta leverera medicin till Ryssland. Mmm, det är inhumant, ryssarna vill slakta ukrainarna, det är också inhumant, dörren svänger på båda hållen liksom. Det är dags att ta handen helt och hållet från ryssen, kan ni inte vara rumsrena så vill vi inte ha med er att göra, inte svårare än så. Jag skulle till och med kunna förskjuta ett barn på de premisserna. Det är dags att möta musiken.

Vi behöver även införa sanktioner mot de som agerar mellanhänder i syfte att kringgå sanktioner. Samt blockera all handel med utsäde / agrar utrustning .
Citera
2023-06-15, 23:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Här lagar vi en Bradley för de i tråden som inte trodde på det (Jag ligger under den och skruvar lite så jag syns inte).
https://twitter.com/RALee85/status/1669381431372525570
Citera
2023-06-15, 23:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Relaterat ( sign. Soup Kabuki Youtube) skrev en liten berättelse angående exakt hur ´fri´ folket i det ryskockuperade Donbas egentligen är
...

Sedan kriget började har det kommit många berättelser därifrån som beskriver hur de blev kuppade av typer från Ryssland och hur unga män måste bo i källaren eller på vinden. Gå ut kan de inte, för då blir de skickade till fronten.

Ryssarna är så fast i sin offerkofta att de inte alls kan skapa ett bra samhälle. Det enda de får är offentlig konsumtion i form av parader och kosmonauter, precis som i många andra totalitära stater.

Ryska gubbar blir bara 66 år. Kubas blir 76 och Kinas 74, tror jag. Något är jävligt fel i Ryssland.
Citera
2023-06-16, 00:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Här lagar vi en Bradley för de i tråden som inte trodde på det (Jag ligger under den och skruvar lite så jag syns inte).
https://twitter.com/RALee85/status/1669381431372525570

Är det finska flaggan på den?
Citera
2023-06-16, 00:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Fler kommentarer om JAS till Ukraina.
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1669402518802055169
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto