2023-06-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Är inte de av en tidigare generation som även har problem med Djupseende / avståndsbedömning även på nära håll ? Jag vet att de tidigare handhållna enheterna iaf kunde ge upphov till stor komik om man skulle hoppa över hinder eller passera diken .

Jo, precis detta "Skalman". Men det verkar som att många här missat detta när de vill påvisa att Ryssland OCKSÅ hade NV/TV på 80- talet.

Kyler man den inte så är den inget annat än en gröt för ögat som visar allt möjligt utom mål över distanser på 600 meter.

När man har "förstärkare" som dessa kopplade till en syftespunkt så krävs det mängder med energi för att hålla adaptivt mål "separerat". Detta gäller till och med på små enkla sikten på hjälm eller rail. Det är precis som att alla tror att det handlar om rödpunktsikte eller IR, men det gör det inte nej.
Thermo N eller LD är standard på stridsvagnar i väst sedan 86 och sedan dess har de utvecklats till att visa primär bild för både den mänskliga siktaren som systemet.

Exempel på detta är tex IRAK, där de ryska TNV siktena satt och väntade på bild på 500m medans koalitionen avfyrade välkomnandet från 2500 meter.

Så, ja, det finns olika typer utav NV, men inget av dem fungerar utan kylning. Varken i stridsvagnar eller på en m82. Detta är vad som saknas i den ryska "flottan" utav stridsvagnar och fjäderfän med bössor i hand
Citera
2023-06-08, 23:34
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nej det visade sig vara fake och det är en rysk kolonn som blir beskjuten av Ukraina. Stridsvagnen var en rysk t72a och drönaren som filmar är från ukraina och leder in artilleri elden.
Nej, det rör sig om två olika uppgifter. Det är en stillbild som är fake den är inte från videon.

Men skit samma. Det kommer att bli förluster.
Det är ofrånkomligt. Det är bara att hoppas att det inte är förgäves.
Citera
2023-06-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja men som jag uppfattat det är det fortfarande ganska små styrkor som förs fram. Rapporterna om ukrainska förlorade Leopard 2 (2 st,) samt stridsfordon (4) st är ju långt ifrån fronten och kanske Ryssland träffade med långskjutande artilleri styrt av drönare.

Så det är inte så att den bepansrade näven stångat sig blodigt ännu.

Jag tror inte på försvarslinjer, det skall vara rörlig krigföring enligt israelisk modell, men vi får se. Jag "tror" att Ukraina kommer med mycket trupp, jag "inbillar" mig att man har mer män och stridsvagnar än Ryssland som nog är lite passiva. Men jag är ingen militär analytiker och kan ha fel.

Nej, fortifikationer och befästa försvarslinjer stoppar sällan motståndaren. Däremot drar de ner den anfallande parten eftersom det tar tid att tränga igenom. Men det är sällan en befäst linje stoppar motståndaren mer varaktigt.
Citera
2023-06-08, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Såhär 16 månader efter krigsutbrottet är det kanske dags att reflektera över den värdelösa ryzka armén, varför trodde så många att dom var så mycket bättre och proffsigare än vad dom är?
Hela deras image och fruktan byggde på fantasier från andra världskriget och fåniga parader på "segerdagen"
Har ett större korthus någonsin ramlat ihop?

Varför? Det är naturligtvis komplext, men i grunden är det ju att blev en global maktfaktor efter WWII samt kärnvapnen. Och ganska länge höll de ju, såvitt man visste, hyfsat jämna steg med Väst vad gällde vapenutveckling. Jag skulle inte säga att deras image byggde på fria fantasier; i början och under ett antal år var det någorlunda korrekt. Men med tiden kom bilden att finnas kvar medan verkligheten successivt kom att avvika allt mer från bilden.
Citera
2023-06-08, 23:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Såhär 16 månader efter krigsutbrottet är det kanske dags att reflektera över den värdelösa ryzka armén, varför trodde så många att dom var så mycket bättre och proffsigare än vad dom är?
Hela deras image och fruktan byggde på fantasier från andra världskriget och fåniga parader på "segerdagen"
Har ett större korthus någonsin ramlat ihop?

Ryssland har helt enkelt lyckats med sin propaganda om hur bra de är. De lyckades lura sig själva också. En annan sak är kvantiteten, och det har vi ju sett hur de får fram nya stridsfordon hela tiden trots enorma förluster. Sovjets gamla lager var en styrka.

Sedan finns ju lobbying också. Militärer och vapenindustrin i väst har ju haft en egennytta i att framhålla hur stark Rysslands militär är; det ger högre försvarsbudget.
Citera
2023-06-09, 00:02
Medlem
Hopps sjougu får panik nu och offrar enorma mängder ryssjävlar för att försvara Bakhmut👌
Citera
2023-06-09, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
I Moskva grips personer som misstänks stödja den ryska frivilliga legionen som attackerar Belgorod regionen. Ironiskt nog verkar dessa vara högerextrema och har nazi souvenirer:

https://t.me/bazabazon/18419

Så Ryssland som startade krig med Ukraina för att ”avnazifiera” dem hittar nu helt plötsligt egna nazister i sin egen huvudstad. Kanske skulle man ha påbörjat avnazifieringen där istället?

I Sverige skulle det bli två flugor i en smäll eftersom våra nassar, av någon outgrundlig anledning, även går ryssens ärenden.
Citera
2023-06-09, 00:46
Medlem
Drozds avatar
Jag såg nyligen en militärhöjdare (överste eller general) på extremt pro-ukrainska Sky News som jämförde styrkeförhållandena Ukraina vs Ryssland med om Mexiko krigat mot USA. Men ok, nu får ju Ukraina fullt stöd av Nato, så jämförelsen kanske haltar lite?
Citera
2023-06-09, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag såg nyligen en militärhöjdare (överste eller general) på extremt pro-ukrainska Sky News som jämförde styrkeförhållandena Ukraina vs Ryssland med om Mexiko krigat mot USA. Men ok, nu får ju Ukraina fullt stöd av Nato, så jämförelsen kanske haltar lite?
Vem var denna "general" till stolpskott? Pancho Villa den 7:e?

Sluta för helvete någon gång! Det är så patetiskt att till och med rödhakarna flyr.

INGEN bryr sig ett skit om vad Pancho Villa's skulle göra OM han nu fick leva igen. Vi har tillräckligt många zoo som det är så mer boskap behövs inte för att befästa skillnaden mellan en mexican som står för Ukrainas frihet med Rysslands hjälp eller en som försöker fly vänskapen i Arizona. För helvete....det är ju lyteskomik på extrem nivå!

Vad i helvete har Mexico att göra med Ukraina?? Och ja, tro mig, INGEN i mexico bryr sig ett skit om Ryssland eller deras erbjudande om att komma in i brics-värmen genom att fördöma Ukraina.

Mexico rullar på fint tack vare hjälp från USA, men lycka till att ordna till det Ryssland. Precis lika lyckat som i Venezuela, Cuba och Sudan? Överallt där Ryssland "hjälper till" är det fin fint.....

Tro fan att Ukraina vill ha bort cancern fortast möjligt! Annars kanske de blir ett nytt Serbien. Förlorat, gnyende och bara ett evigt gnagande från morgon till kväll om INGENTING.

Tro inte att Mexico skulle ge fem ruttna ören för Ryssland! De hade pissat dem i nacken och bett dem PRATA MED RIKTIGA ORD OCH BOKSTÄVER om något.

Ryssar......ja se dessa oförståndigt korkade idioter som inte har den minsta vetskap eller förstånd om sin omgivning. Synd är det om stackarna som det sades redan för 800 år sedan
Senast redigerad av ThorulfBortbyting 2023-06-09 kl. 01:46.
Citera
2023-06-09, 02:01
Medlem
Citat:
Jämförelsen haltar på två ben som inte finns. En idiot som skulle göra den jämförelsen och ännu mindre en "general". Fan, till och med våran reguljära polis kör skiten ur dem när de BER om våran hjälp!

Lägg av med tjatet om Mexico VS USA för det finns inte och kommer aldrig finnas. Samarbetet är skapat i texas jord och utan det skulle Mexico inte finnas till pågrund utav sin EGNA falerade samhällsfunktion.
Men INGET av det har FORTFARANDE att göra med Ryssland och ännu mindre kriget i Ukraina.

Fakta = Mexico pissar ryssar i nacken om de kommer för nära. Utav både historiska som nutida orskaker.
Den som inte vet det vet heller inte ett skit om varken Mexico, Ryssland, USA eller Ukraina
Citera
2023-06-09, 02:26
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Du svarade mig genom att fokusera på min utomordentligt vackra svenska? Ville du säga någonting annat än just det? Vad hade du att säga om Mexicos inblandning i Ukraina? Det var ju just det som du satt och spottade ur dig här, så stå nu upp för dina ord och syfte istället för att smöra för mig ok.

Vad är sammanhanget som knyter an Mexico med Ukraina? En fd general som sitter och dagdrömmer om en eventuell attack mot colorado? Som jag sade - LÄGG AV och skit ut vad det var du ville säga istället

Men chilla lite... Generalen jämförde de militära styrkeförhållandena på det sätt jag just beskrev, inget annat. Du förstår nog själv vad andemeningen är av det han påstod. Mexiko har ingen chans mot USA, oavsett om Kina skulle förse dem med vapen. Det var bara en analogi för att klargöra läget.
Citera
2023-06-09, 02:32
Medlem
Citat:
Men chilla lite... Generalen jämförde de militära styrkeförhållandena på det sätt jag just beskrev, inget annat. Du förstår nog själv vad andemeningen är av det han påstod. Mexiko har ingen chans mot USA, oavsett om Kina skulle förse dem med vapen. Det var bara en analogi för att klargöra läget.

Så klart att jag förstår andemeningen med det ja. Framförallt eftersom att jag har mexico en timme bort och dessutom vet att där inte finns några kinesiska vapen där. Allt enligt 31304 "of choice", så jag frågar dig igen - VAD HAR DETTA ATT GÖRA MED UKRAINA; RYSSLAND ELLER KRIGET ATT GÖRA?

Jag "chillar" inte eftersom att jag anser att du sitter och drar skit ur röven som du inte vet ett skit om och på köpet i helt åt helvete fel tråd. Vill du diskutera den bilaterala politiken mellan USA och Mexico så kan du PM'a mig istället. Men här hör den inte hemma hur mycket du än önskar att den vore ett vapen för användning att påvisa Ukrainas negativitet. Mexico skiter i Ukraina och Ukraina skiter i Mexico! Simpelt visst....och därför ser du ÄNNU inga mexicanska trupper i Ukraina. Skulle det börja hetta till så kommer de fortare än fan, men inte för det syftet du TROR det vara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in