2023-06-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Ser inte alltför snabb ut den där rackaren! Borde gå att skjuta ned ganska enkelt tycker jag (men vad fan vet jag?)

Satan vilken spänd stämning det måste vara runt fronten nu, något som man själv förhoppningsvis aldrig behöver få uppleva.

Oddsen för nytt missilregn är nog ganska lågt ikväll/natt
Missilregn? Menar du att det är stor chans att ryssen ÅTER IGEN i ren DESPERATION kommer beskjuta civila byggnader 80 mil från fronten i natt? Ja, det är ju inte förvånande. Sedan att det är vansinnigt korkat och oprofessionellt är en annan sak, men det gäller inte Ryssland det eftersom att de fortfarande inte vet vad sådant betyder.
Citera
2023-06-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
En faktor utgör ju också konflikten mellan Prigozjins Wagner och Kadyrov's tjetjener. Kadyrov blev väldigt störd när Prigozjin tog bladet från munnen och började häckla "den byråkratiska eliten" och namngav särskilt Sjojgu och Gerasimov (och t.o.m. anspelade på Putin själv). Kadyrov ville slå ett slag för lojalitet eller i alla fall patriotism. Hans underhuggare utmanade Prigozjin på duell.
Putin lär ha varit i kontakt med Kadyrov. Men det finns inga tecken på att han har varit i kontakt med Prigozjin. Nu har dessutom Kadyrov fått några kinesiska stridsfordon av Putin.
-

Typiskt att skicka en underhuggare. Om det hade varit mellan dom två hade jag satsat på P som vinnare.
Citera
2023-06-08, 19:27
Moderator
-Info-s avatar
Norska NORSAR detekterade en explosion vid tidpunkten då dammen vid Nova Kachovka brast:

Citat:
NORSAR har analyserat seismiska signaler från regionala stationer i samband med kollapsen av dammen i Ukraina natten till tisdagen. Data från regionala seismiska stationer visar tydliga signaler tisdagen den 6 juni kl 2:54 lokal tid (01:54 norsk tid). Tid och plats sammanfaller med rapporter i media om kollapsen av Kakhovkadammen.

Signalerna indikerar att det är en explosion. Uppskattning av magnituden är mellan 1 och 2.

https://www.jordskjelv.no/meldinger/seismiske-signaler-er-registrert-fra-eksplosjon-ved-kakhovka-demningen-i-ukraina
Citat:
(FB) Nova Kahovka-dammen sprängd (2023-06-06)
Citera
2023-06-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ser man verkligen det?

Svårt att avgöra, ingen mening att ödsla tid på.

En tank är en tank, ett liv är ett liv.

Många verkar ha en romantisk bild av krig, önskedrömmar och förhoppningar om oövervinnerlighet osv.

Sommarens stridigheter kommer inte få andra krig eller enskilda slag att blekna, men man ska inte tro annat än att det kommer bli en väldigt blodig sommar och att mängder av människor på båda sidorna kommer lida helvetets alla kval.

Utöver det så kan vi få se nya, av ryssland skapade katastrofer likt den som skett efter ryssland valde att spränga Nova Kahovka-dammen.

Det kommer inte bli vackert, har man inte redan insett det så är det nog läge att göra det snart.
Citera
2023-06-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Norska NORSAR detekterade en explosion vid tidpunkten då dammen vid Nova Kachovka brast:
Bra INFO! Då vet de också om den skedde under vatten (om det var 2 på richter, så skulle det krävas en enorm laddning ovanför vattnet. Enorm på det viset att förstörelsen vore mycket mycket mer omfattande på omgivande strukturer).

Så nu får vi snart svaret på var laddningarna briserade då. Med andra ord UNDER vattnet. Vem gjorde vad frågar folk sig? Svaret är där
Citera
2023-06-08, 19:32
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Kan det ha att göra med att de videorna är från en övning i Kazakhstan och lika trovärdiga som vilken annan tik tok 7 sekunders postning.

Skall du visa utslaget pansar(inte med z), så gör det med EVALUERADE videos eller bilder från NU.
Ryska sådana med en 0,4 pixels matning och x80 fejk-sensor är inte tillhörande detta. Oavsett om man(du) vill tro på det eller inte.

Det krävs varken kunnighet eller expertis om fotografering för att förstå att det inte är 1994 års web-kameror som finns på fältet idag. Så när sådana bilder eller videos presenteras skrattar 98% utav världens folk medans de sorgliga 2 återstående procenten sitter antingen här och heilar Rysslands produktivitet eller lever på en avskärmad ö runt Borneo

Ja den ena videon jag tänker på är en där Tyska Bildt har tagit sina bilder ifrån som uppslag på sin egna hemsida

https://m.bild.de/bild-plus/politik/ausland/politik-ausland/erstmals-bei-offensive-gesichtet-jetzt-stossen-deutsche-leopard-panzer-vor-84253894.bildMobile.html

Är den EVALUERAD enligt din mening?

Du bedriver ju precis samma retorik som ryzzarna, som hävdar att allt är fake.
Blir lite svårt att ha en diskution med någon som kallar allt för fake oavsett vilken sida det kommer ifrån och sen lyser din irritation igenom i din text så kommer förmodligen inte få ut något som helst kunskapsutbyte av att fortsätta diskutera med dig.
Citera
2023-06-08, 19:33
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Kan det ha att göra med att de videorna är från en övning i Kazakhstan och lika trovärdiga som vilken annan tik tok 7 sekunders postning.

Skall du visa utslaget pansar(inte med z), så gör det med EVALUERADE videos eller bilder från NU.
Ryska sådana med en 0,4 pixels matning och x80 fejk-sensor är inte tillhörande detta. Oavsett om man(du) vill tro på det eller inte.

Det krävs varken kunnighet eller expertis om fotografering för att förstå att det inte är 1994 års web-kameror som finns på fältet idag. Så när sådana bilder eller videos presenteras skrattar 98% utav världens folk medans de sorgliga 2 återstående procenten sitter antingen här och heilar Rysslands produktivitet eller lever på en avskärmad ö runt Borneo

Låt dessa imbecilla småbarn för all del hålla på och hitta mer eller mindre otydliga, tydliga eller rena fejkbilder om de nu vill lägga ner tid och kraft på det. Eller om de emellanåt lyckas hitta något bekräftat, so what?
Finns inte en militär med åtminstone någorlunda grundläggande utbildning som inte inser att Ukraina har och kommer att förlora både manskap och materiel.

Västutrustning kommer bli förstörd, ibland av att ryssen faktiskt glimrar till, ibland av slumpen, ibland klanterier. Det fattar alla utom rysstroll så de sitter och klappar händerna över en handfull stridsvagnar och stridsfordon när ryssen själva förlorar lika mycket i snitt per dag än vad UAF gör på en månad.

Låt dem hållas, de små infantila liven vara saliga i sin tro att någon enstaka stridsvagn skulle ha någon som helst betydelse för krigets utgång.

Edit. Vad som däremot är en katastrof för Ukrainarna är att de faktiskt verkar bry sig om sina medmänniskor till skillnad ifrån ryssar. Och de såren kommer ta minst ett sekel att läka.
Senast redigerad av Djupfrys 2023-06-08 kl. 19:40.
Citera
2023-06-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
En faktor utgör ju också konflikten mellan Prigozjins Wagner och Kadyrov's tjetjener. Kadyrov blev väldigt störd när Prigozjin tog bladet från munnen och började häckla "den byråkratiska eliten" och namngav särskilt Sjojgu och Gerasimov (och t.o.m. anspelade på Putin själv). Kadyrov ville slå ett slag för lojalitet eller i alla fall patriotism. Hans underhuggare utmanade Prigozjin på duell.
Putin lär ha varit i kontakt med Kadyrov. Men det finns inga tecken på att han har varit i kontakt med Prigozjin. Nu har dessutom Kadyrov fått några kinesiska stridsfordon av Putin.
-

Lite åt det hållet lär det vara iaf. Tveksam till att putler själv sköter liknande korrespondens men jag ser det som en tydlig vink från kreml.

Tror inte att putler och prigozhin har nån direkt kontakt öht.

Man kan bara gissa om var de kinesiska fordonen kommer ifrån, mitt bet är att det är från nån av de tidigare sovjet-staterna som står Kina nära. Kanske med hjälp av putler.
Citera
2023-06-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Ja den ena videon jag tänker på är en där Tyska Bildt har tagit sina bilder ifrån som uppslag på sin egna hemsida

https://m.bild.de/bild-plus/politik/ausland/politik-ausland/erstmals-bei-offensive-gesichtet-jetzt-stossen-deutsche-leopard-panzer-vor-84253894.bildMobile.html

Är den EVALUERAD enligt din mening?

Du bedriver ju precis samma retorik som ryzzarna, som hävdar att allt är fake.
Blir lite svårt att ha en diskution med någon som kallar allt för fake oavsett vilken sida det kommer ifrån och sen lyser din irritation igenom i din text så kommer förmodligen inte få ut något som helst kunskapsutbyte av att fortsätta diskutera med dig.

Först så struntar jag i varifrån bilderna/videon kommer om den på något sätt är manipulerad.
Detta helt oavsett vilken media som ÅTERPOSTAR eller använder den för en artikel. Och helt oavsett var den kommer ifrån också.
Jag är heller inte det minsta irriterad nej, men däremot är jag såklart trött på folk som inte förstår skillnaden mellan en pixlar och sensorer. Trots det använder de dem dagligen, även du förmodar jag, men ändå ser "de" inget som helst konstigt att dagliga bilder från uteslutande den ryska sidan presenteras i skick som får en hasselblad från 69' att framstå som morgondagens referens.
Vad jag sade var att det inte spelar någon roll om bilderna kommer från Ivan på telegram, der speigel eller Bildt om de är felaktiga.
Jag söker inte min information via social media eller tidskrifter heller, så det faller sig naturligt att jag blir lite trött när jag ser videos som är åratal gamla surras upp utav proryskt skit. När det händer från ukrainskt håll så sker det utav någon stackars twittrare eller annan icke betydande clickbaitande snorunge. Men när det presenteras från ryskt håll så kommer det ju för helvete från MOD eller direkt från diverse MIL-INF. Där har du skillnaden på magnituden utav lögnerna och desperationen
Senast redigerad av ThorulfBortbyting 2023-06-08 kl. 20:06.
Citera
2023-06-08, 19:43
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt militärtalespersonen Serhyi Cherevatyi har Ukraina fortsatt sina offensiver runt Bakhmut och avancerat ytterligare 1,6 kilometer på vissa ställen på flankerna.

Min slutsats är att Ryssarna verkar helt körda.

Ukraina har planerat detta på ett skickligt sätt.

Informationen finns på "Ukrinform" avdelning "Latest news"

Välkommen! Ukraina kommer inte igenom första ställningarna https://www.youtube.com/watch?v=WwUMQvizAAk
Citera
2023-06-08, 19:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt militärtalespersonen Serhyi Cherevatyi har Ukraina fortsatt sina offensiver runt Bakhmut och avancerat ytterligare 1,6 kilometer på vissa ställen på flankerna.
Min slutsats är att Ryssarna verkar helt körda.Ukraina har planerat detta på ett skickligt sätt.
Informationen finns på "Ukrinform" avdelning "Latest news"

Bakhmut är inte ens en del av huvudoffensiven utan det är nog de gamla trupperna som avancerar där.
Citera
2023-06-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Välkommen! Ukraina kommer inte igenom första ställningarna https://www.youtube.com/watch?v=WwUMQvizAAk
el
Ukraina anfaller på många ställen. Även med mindre förband. Dom har tagit Lobotne i Zhaporitzia region, går över floden yanchokrak, och sedan tydligen tagit kontroll över Pyatykhatky och Zherebyanky längre nedanför Lobotne.

Inga stora segrar men det går framåt. Att som Ryssland bara ligga i försvarsställning tar också på moralen. Om du bara litar på ryska "segerrapporter" blir du lurad.

Lavrov försöker nog fler gånger vädja om eld-upphör men ingen kommer att lyssna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in