2023-05-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Denna konflikt startade inte 2022.

Förstår du inte det så förstår du inte mycket.

Kriget i Ukraina startade 2014 när Putin tog Krim och satte igång ett separatistuppror i Östra Ukraina.
Motiven till detta är ganska klara. Ryssland anser att en stor del av Ukraina skall tillhöra Ryssland. De anser att det blev fel när Ryssland godkände Ukraina som självständig stat och de menar att av historiska skäl så borde Ukraina tillhöra Ryssland.
Dessutom går hela Putins politiska gärning ut på att reparera skadorna efter Sovjetunionens fall. Det enda som Putin tycker var fel med Sovjetunionen var hur ekonomin sköttes.
Putin hämtar inspiration bland annat från ideologen och filosofen Dugin. Det är en form av fascism och man anser att Ryssland skall vara ett land som skall expandera genom krig som det alltid har gjort.
Ryssland skall vara en motpol till Väst och man drömmer om ett storryssland som sträcker sig från Vladivostok till Lissabon, enligt bland annat Medvedev.
Citera
2023-05-15, 13:19
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
USA

Ha ha ha, vilken pissluffare du är som tror att Trump startade kriget. Menar du att Trump lurade skiten ur Putin att anfalla Ukraina så att USA kunde sälja mer vapen och få fler länder att gå med i NATO?
Citera
2023-05-15, 13:19
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
För att rädda etniska ryssar från det av Ukraina pådrivna folkmordet.
Beskriv detta folkmord är du snäll. Hur många dog?
Citera
2023-05-15, 13:22
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kriget i Ukraina startade 2014 när Putin tog Krim och satte igång ett separatistuppror i Östra Ukraina.
Motiven till detta är ganska klara. Ryssland anser att en stor del av Ukraina skall tillhöra Ryssland. De anser att det blev fel när Ryssland godkände Ukraina som självständig stat och de menar att av historiska skäl så borde Ukraina tillhöra Ryssland.
Dessutom går hela Putins politiska gärning ut på att reparera skadorna efter Sovjetunionens fall. Det enda som Putin tycker var fel med Sovjetunionen var hur ekonomin sköttes.
Putin hämtar inspiration bland annat från ideologen och filosofen Dugin. Det är en form av fascism och man anser att Ryssland skall vara ett land som skall expandera genom krig som det alltid har gjort.
Ryssland skall vara en motpol till Väst och man drömmer om ett storryssland som sträcker sig från Vladivostok till Lissabon, enligt bland annat Medvedev.
Korrekt, drömmen förblir en dröm.
Citera
2023-05-15, 13:25
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Beskriv detta folkmord är du snäll. Hur många dog?
Detta är bara en av Putins dimridåer.
Han vill bara stärka sin gränser.
Vet att många länder är sura på Ryssland. Man kan inte ostraffat ockupera länder som sovjet gjorde.
Citera
2023-05-15, 13:26
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Varför bombar dom då i västra Ukraina?

Ryzzen vill strypa Ukraina från leveranser från Väst. Flertals gånger när ryzzen skickade missiler mot Västra Ukraina. Ibland så pass nära att det kunde synas tydligt från städer i Polen
Citera
2023-05-15, 13:30
Medlem
aztlans avatar
Citat:
För att rädda etniska ryssar från det av Ukraina pådrivna folkmordet.
Ja det har ju gått bra med 200k döda etniska uralmongon
Citera
2023-05-15, 13:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ryzzen vill strypa Ukraina från leveranser från Väst. Flertals gånger när ryzzen skickade missiler mot Västra Ukraina. Ibland så pass nära att det kunde synas tydligt från städer i Polen

Intressant så sades det ju ifrån ryssland, att dessa leveranser skulle man plocka lika lätt som blåbär. Man har inte lyckats en enda gång vad jag har fått med mig.
Citera
2023-05-15, 13:31
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Har läst för ett par dagar sedan att Ryzzen kommer förklara krig mot landet/länderna som kommer verkställa arresteringsordern som utfärdades av domstolen i Haag. Domstolen i Haag kräver att Putin grips.

Om någon kan komma fram med länken för jag hittar inte den så vore jag tacksam, och andra i tråden med
Citera
2023-05-15, 13:34
Medlem
Citat:

Men det är ju mest civila mål som träffats? Dålig precision?
Citera
2023-05-15, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Nu närmar det sig "Sharia"! 200 000-gränsen är snart här! Vi firar då givetvis inte förlust av människoliv utan att världen befriats från 200 000 krigsbrottslingar. Detta illegala krig borde aldrig ha startas av Ryssland. Allt lidande är helt på Rysslands ansvar.

Stackars Ukraina och måtte detta episka ryska misslyckande leda till något konstruktivt för världen, t ex en genomgripande "upplysning" i Ryssland så att de blir ett normalt land. Slava Ukraini!

Jag är pessimistisk gällande ditt andra stycke av flera anledningar.
Ryssland saknar historisk erfarenhet av demokrati och upplysning grundat på:

- det ryska folket är genommarinerade av massiv propaganda sedan generationer.
- stora delar av den manliga (kanske även den kvinnliga) befolkligen prioriterar alkohol istället för liberala och upplysta ideér.
-Ryssland verkar ha ett efterblivet utbildningssystem, särskilt ute i provinserna där folket lever ett liv som vi i väst anser vara undemåligt.
-ryssarna saknar vilja och ekonomi att ändra sig till modernt tänkade individer, även kulturella skäl spelar in.
-Ryssland lider svårt av korruption och rövarekonomi. Har alltid varit så.
-jag skulle kunna göra lista mycket längre men jag orkar inte ta med allt.

Att ändra på allt detta ser jag som ogörbart inom överskådlig framtid om ens möjligt.
Vad är då lösningen? Jag tror att det krävs att Ryssland sätts under någon slags förmyndarskap för Rysslands eget bästa och för omvärldens bästa, det förmyndarskapet blir tyvärr auktiritärt.

Vem eller vilka som får eller vill ta det ansvaret har jag inte en aning om.
Steg ett är en total avväpning, resten får komma sen.
Citera
2023-05-15, 13:38
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Har läst för ett par dagar sedan att Ryzzen kommer förklara krig mot landet/länderna som kommer verkställa arresteringsordern som utfärdades av domstolen i Haag. Domstolen i Haag kräver att Putin grips.

Om någon kan komma fram med länken för jag hittar inte den så vore jag tacksam, och andra i tråden med
Det haft ju varit fantastisk, större självmål får man leta efter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in