Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Nu närmar det sig "Sharia"! 200 000-gränsen är snart här! Vi firar då givetvis inte förlust av människoliv utan att världen befriats från 200 000 krigsbrottslingar. Detta illegala krig borde aldrig ha startas av Ryssland. Allt lidande är helt på Rysslands ansvar.
Stackars Ukraina och måtte detta episka ryska misslyckande leda till något konstruktivt för världen, t ex en genomgripande "upplysning" i Ryssland så att de blir ett normalt land. Slava Ukraini!
Jag är pessimistisk gällande ditt andra stycke av flera anledningar.
Ryssland saknar historisk erfarenhet av demokrati och upplysning grundat på:
- det ryska folket är genommarinerade av massiv propaganda sedan generationer.
- stora delar av den manliga (kanske även den kvinnliga) befolkligen prioriterar alkohol istället för liberala och upplysta ideér.
-Ryssland verkar ha ett efterblivet utbildningssystem, särskilt ute i provinserna där folket lever ett liv som vi i väst anser vara undemåligt.
-ryssarna saknar vilja och ekonomi att ändra sig till modernt tänkade individer, även kulturella skäl spelar in.
-Ryssland lider svårt av korruption och rövarekonomi. Har alltid varit så.
-jag skulle kunna göra lista mycket längre men jag orkar inte ta med allt.
Att ändra på allt detta ser jag som ogörbart inom överskådlig framtid om ens möjligt.
Vad är då lösningen? Jag tror att det krävs att Ryssland sätts under någon slags förmyndarskap för Rysslands eget bästa och för omvärldens bästa, det förmyndarskapet blir tyvärr auktiritärt.
Vem eller vilka som får eller vill ta det ansvaret har jag inte en aning om.
Steg ett är en total avväpning, resten får komma sen.