2023-05-07, 21:29
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag fick tre olika förklaringar till förflyttningarna som svar på mitt inlägg. Det verkar inte otroligt att man bussar dem till Krim bl.a. i ett försök att avskräcka från attacker mot halvön — eller för att man anser att Krim är säkrast och lättast att försvara, fast vilka är det man evakuerar?
Om de flyr frivilligt är det väldigt sannolikt att du har rätt.
Men det gynnar förstås även UAF på motsvarande sätt.

Som styrkorna är formerade, knappast. De ukrainska styrkorna kan avancera i ett ingemansland, fullständigt exponerade för de ryska vapnen.
Citera
2023-05-07, 21:29
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
260000 stupade ryssar enlgt läckta siffror från Kreml:

https://twitter.com/generalsvr_en/status/1655135431850184705?t=IxPY-iJq0rUCpRk4XUbdOA&s=19

Vad är det där för jeppe? Är det någon vi känner till som tidigare visat på att han har någon form av inside informaton, eller bara någon som påstår att h*n har det?

(Jag säger inte att han har fel utan undrar bara ifall han är en trovärdig källa, det finns som bekant många som påstår mycket.)
Citera
2023-05-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Med "får" menar jag att genevekonventionen bl a stipulerar att man inte får tvångsförflytta civila. Men jag har inte sparat länken. Sånt är ofta lite oklart, genevekonventionen är i praktiken inte som en lag mot snatteri. Där är säkert någon olydig afrikan som blivit bombad eller hotats eller kanske t om släpats till ICC för det.

Idén är också bra, det motverkar etnisk rensning under täckmanteln av att "skydda civila".

Det kan till och med vara olagligt på tre sätt:

1. Folkmord. Det räknas som folkmord att deportera barn från en specifik etnisk grupp.
2. Brott mot krigets lagar (4:e genevekonventionen)
3. Brott mot mänskligheten (artikel 7 i Romstadgarna). Kräver inget uppsåt, behöver inte drabba en specifik grupp och behöver inte ske under krig. Putin är efterlyst för brott mot mänskligheten om jag har förstått det rätt.
Citera
2023-05-07, 21:32
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du får gärna utveckla detta påstående och gärna peka på de stater som verkar för fred.

NATO är världshistoriens mest effektiva fredsorganisation. Hade Ukraina varit medlemmar hade Ryssland aldrig satt igång sin våldtäktsorgie och folkmord. Det enda språket Ryssland förstår är vapenmakt och insikten att någon annan är starkare än dom.
Citera
2023-05-07, 21:34
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Det kan till och med vara olagligt på tre sätt:

1. Folkmord. Det räknas som folkmord att deportera barn från en specifik etnisk grupp.
2. Brott mot krigets lagar (4:e genevekonventionen)
3. Brott mot mänskligheten (artikel 7 i Romstadgarna). Kräver inget uppsåt, behöver inte drabba en specifik grupp och behöver inte ske under krig. Putin är efterlyst för brott mot mänskligheten om jag har förstått det rätt.

Säkert. Men det är sällan att någon döms.
Citera
2023-05-07, 21:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Som styrkorna är formerade, knappast. De ukrainska styrkorna kan avancera i ett ingemansland, fullständigt exponerade för de ryska vapnen.
Det är ju inte som att de kommer krälande på rad över ett stort fält, men båda sidor kan naturligtvis spränga allt som finns i vägen till grus om inga civila finns kvar bakom fronten.

Jag tror f.ö. att det ingår i den ryska planeringen att ta höjd för ett eller flera ukrainska genombrott i försvarslinjerna. Vad som händer därefter blir mer intressant att se. Om ryssarna gör som 1812 och håller sig undan kan det bli jobbigt för UAF.
Citera
2023-05-07, 21:35
Medlem
Citat:
Men om inte dessa stora brott beivrats, vad är förhoppningen om rättvisa då värd?

Huruvida Putin kommer att arresteras, genomgå rättegång och dömas återstår att se. Det är givetvis ett stort misslyckande att Sovjet/Rysslands brott aldrig beivrades men nu har vi chansen att göra rätt. Kanske kan det leda till att de inte begår nya brott framöver.
Citera
2023-05-07, 21:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Snart firar Ryssland den årliga segern över fascismen - alltså tredje riket / nazityskland. Finns det ens några stridsvagnar kvar till paraden i Moskva?

De har gamla fordon från andra världskriget som de brukar använda till historiska parader som de kanske använder. Lite nostalgi för den sovjetryska medelålders Putinsupportern.
Citera
2023-05-07, 21:45
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det är ju inte som att de kommer krälande på rad över ett stort fält, men båda sidor kan naturligtvis spränga allt som finns i vägen till grus om inga civila finns kvar bakom fronten.

Jag tror f.ö. att det ingår i den ryska planeringen att ta höjd för ett eller flera ukrainska genombrott i försvarslinjerna. Vad som händer därefter blir mer intressant att se. Om ryssarna gör som 1812 och håller sig undan kan det bli jobbigt för UAF.

Men jag tror nog att stridsviljan var större för den vanliga ryska armen 1812, än idag. Fanns en klar fiende då. Wagner, VDV gör säkert mera motstånd.., men de som kommit det sista halvåret.., då mera mobiliserade.., hur är det med dessa ?

Kommunikationer kommer nog att vara kritiskt. Lyckas Ukraina slå ut högkvarter/kommunikationer kan det snabbt bli oreda.., lika viktigt för ryssarna att hålla dessa öppna..
Citera
2023-05-07, 21:56
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Proryskt konto men ukrainsk video:

https://twitter.com/WarMonitors/status/1655225870812839938

Amfibiefordon. Tror egentligen inte att de är så oförsiktiga att de postar videor som avslöjar en del av planen, men det kan ju vara kul ändå att se.

Det där klippet får mig att ana att AFU inte kommer att göra en amfibieattack. AFU måste givetvis använda list om de ska bli framgångsrika i sin offensiv med så otillräckliga styrkor, och jag har en känsla av att de använder twitter, telegram osv flitigt för att sprida en massa villospår. Som när ukrainska ÖB nyligen gick ut med att AFU står klara att inleda offensiven. Hmmm...
Citera
2023-05-07, 22:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så du tror Ukraina får mer offensiva vapen även om deras offensiv misslyckas?

ja, varför inte . usa har avvarat (nåja ska avara) något 20-tal abrhams (av 5000+) och 100 bradlys (av ca 4000)

så det finns onekligen gott om prylar om man vill planera för när ryssarna ska knäckas (oaktat hur många miljoner man i stövlar och högaflar de mobiliserar) militärt.

det är dock en balansgång när man ska ”koka levande grodor”….
Citera
2023-05-07, 22:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Om Ryssarna plundrar och evakuerar myndighetspersoner så betyder det väl att ryssarna inte planerar att komma tillbaka?
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1655241201862180866
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in