2023-04-23, 16:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja visst kan det vara en gammal film. Frågan är ju då hur gammal? Ivf så går UAF idag ut och ber folk om att inte spekulera om militära operationer vid floden Dnipro.

https://twitter.com/benbnews/status/1650137838996930561
"Gammal" är ju ett väldigt relativt begrepp. Det behöver så klart inte röra sig om mer än ett par dagar. Tror i alla fall att den väg man kan ha valt är väldigt framkomlig. Ryssarna förväntar sig kanske inte i första hand att det ska komma ukrainare över Dnepr. Kan erbjuda en bakdörr om stora anfallet väntas i riktning mot Melitopol.
Citera
2023-04-23, 16:34
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, Bakhmut hålls fortfarande men priset är högt och Ukraina kommer troligen att inte vilja betala priset, ryssarna har förstärkt så pass att deras övertag blir för massivt.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Verkar som en väldigt tyst mobilisering ha skett.
Hur många soldater har ryssarna nu, någon som vet?
Sägs att ryska armén flyttat trupp tillbaka till Bakhmut från Avdiivka. Kanske har de gett upp ambitionerna att ta Avdiivka med kniptång, som de försökt med sedan första halvan av mars.
Citera
2023-04-23, 16:39
Medlem
Lavrov surar då han inte får ta med sig ryska journalister till FN's möte.
Dessa journalister beviljas tyvärr ej visum. ( Å vem får skulden för att visum nekas? Jo USA såklart...😁 )

Han kallar det för dumhet, upprörande och oacceptabelt, han uppger:
vi kommer inte att glömma, vi kommer inte att förlåta".

Ja ja sånt har vi hört sedan artonhundrafrösihjäl.

https://russia.liveuamap.com/
Citera
2023-04-23, 16:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
https://youtube.com/shorts/MoAHzGH7Iww?feature=share

Inte riktigt ballar av stål på de ryska!

Påminner om dessa ryssråttor På alla fyra som sig bör:

https://twitter.com/antiputler_news/status/1649796303788941312?t=iYrcGhgTIU70Qfj8k-J0mA&s=19
Citera
2023-04-23, 16:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Sägs att ryska armén flyttat trupp tillbaka till Bakhmut från Avdiivka. Kanske har de gett upp ambitionerna att ta Avdiivka med kniptång, som de försökt med sedan första halvan av mars.

Kan nog stämma, dessutom så sägs det att trupper från Kreminna också är förflyttade till Bakhmut, ryssarna verkar faktiskt gå "all inn" för att ta staden.

Huvudstyrkan ska ju vara 7:1 till ryssarnas favör och spjutspetsen tycks ju vara de VDV som finns kvar, obegripligt för mig att satsa så hårt på en i mitt tycke betydelselös stad.
Citera
2023-04-23, 16:44
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men Ryssland kontrollerar väl redan krim o då är det ju rätt lätt - om inte väldigt svårt

De trupperna som är stationerade där behöver ju underhåll, försörjning samt utbyte av de stridande från reserverna. Hur ska de gå till om halvön är avskuren?

Och vad händer om trycket från de ukrainska styrkorna blir för överväldigande? Hur ska Ryssland kunna tillföra nya trupper för att möta upp trycket?
Senast redigerad av handtralala 2023-04-23 kl. 16:50.
Citera
2023-04-23, 16:44
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
https://youtube.com/shorts/MoAHzGH7Iww?feature=share

Inte riktigt ballar av stål på de ryska!
Vafan, det är ju inte ens särskilt brant, vad är problemet? Antingen har dom utrustning på sig dubbelt sin kroppsvikt eller så är dom stupfulla.
Citera
2023-04-23, 16:53
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det sa jag inte. Men i början av kriget köade man och till och med betalade för bättre köplats. Nu har man helt normaliserats i att leva med kriget. Så köer av frivilliga finns inte längre enligt vittnesuppgifter. Majoriteten struntar i flyglarmet med utan har inställningen ” hur stor är chansen att raketen slår ner just här”

Och vad är du vill säga med det? Att Ukrainarna hellre lever under ryskt styre? Verkar inte så, för mig verkar det som de hellre dör än att leva under ryskt styre, vilket man förstår. Men tydligen inte du?
Citera
2023-04-23, 16:56
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Och vad är du vill säga med det? Att Ukrainarna hellre lever under ryskt styre? Verkar inte så, för mig verkar det som de hellre dör än att leva under ryskt styre, vilket man förstår. Men tydligen inte du?

Nej det tror jag inte det vill. Jag vill inte säga något utan konstaterar bara. Jag bemötte ett påstående om att de köar till att ta värvning då det inte stämmer.
Citera
2023-04-23, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är nog viktiga pengar för Ukraina. Pengar luktar inte (i vart fall inte mina) och det är väl ett gammalt avtal.

Men hur får Ukraina pengarna? Hade dom inte fått några pengar så hade jag som ukrainsk ledare strypt gasen i ledningarna.

Men frågan är intressant och komplex.
Är gasen utsatt för sanktioner? Om inte så vill nog inte Ukraina strypa det flödet till väst samtidigt som man då skulle förlora intäkter. Och att Ukraina på eget initiativ skulle stoppa gasflödet är nog inte realistiskt ur politisk synvinkel med tanke på det så viktiga stödet man har från väst.
Citera
2023-04-23, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Är gasen utsatt för sanktioner? Om inte så vill nog inte Ukraina strypa det flödet till väst samtidigt som man då skulle förlora intäkter. Och att Ukraina på eget initiativ skulle stoppa gasflödet är nog inte realistiskt ur politisk synvinkel med tanke på det så viktiga stödet man har från väst.

Så vitt jag vet är inte denna gasexport utsatt för sanktioner. Bland annat Ungern köper ju av denna gas och fler länder ändå. Jag måste erkänna jag är lite osäker på huruvida denna gas överhuvudtaget kan ersättas. Skillnad är på Tyskland som köper flytande gas och har byggt ut teminaler i hamnarna för denna ersättningsgas.

Att ha kontroll över gasledningarna kan vara en liten fördel för Ukraina och alla pengar behövs ju för ett fattigt land och efter kriget väntar återuppbyggnad.
Citera
2023-04-23, 17:26
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kan nog stämma, dessutom så sägs det att trupper från Kreminna också är förflyttade till Bakhmut, ryssarna verkar faktiskt gå "all inn" för att ta staden.

Huvudstyrkan ska ju vara 7:1 till ryssarnas favör och spjutspetsen tycks ju vara de VDV som finns kvar, obegripligt för mig att satsa så hårt på en i mitt tycke betydelselös stad.

Nej, Ryssarna går inte "all inn" för att inta grushögen Bakhmut. Ryssarna satsar på att förinta de Ukrainska stridskrafterna, det är därför dom satsar så hårt. Ju mer militärpersonal Ukraina skickar till Bakmuth dess bättre för Ryssarna, som nu lurat in Ukrainska armén i en fälla färdiga för slakt.

Jämför med vad som hände i Poltava 1709. Svenska armén var inte ute efter att ta Poltava, som på den tiden bestod av några bondgårdar utan strategiskt värde, utan det var därför att Svenska armén träffade på den Ryska armén just där. Den Svenska armén blev förintade i Poltava och nu kommer den Ukrainska armén att bli förintade i Bakhmut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in