2023-04-23, 09:20
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Sån trevlig plats moder Ryssland har blivit...

Högg ihjäl pensionär med yxa
Mordet är inte det första som före detta Wagner-soldater anklagats för.

I slutet av mars mördades 85-åriga Julia Buiskitj i sitt hem i den lilla staden Novyj Burets. Förövaren Ivan Rossomachin hade redan ett gediget brottsregister när han 2020 dömdes till tio års fängelse för mord. I höstas rekryterades han av Prigozjin och han kom också nyligen åter till sin hemstad som en fri man – något som djupt oroade lokalbefolkningen. Lokal-tv filmade ett möte där hundratals människor protesterade mot Rossomachins återkomst och polisen lovade att hans skulle föras bort. Dagen därpå kunde han ändå ta sig in i Buiskitjs hem och hugga ihjäl henne med en yxa.

– Staten, Putin och Prigozjin är personligen ansvariga för Julias död och borde stå till svars för det, säger en nära släkting till Buiskitj.

– De släppte ut en sjuk jävel i samhället.

Svaga gamla tanter är väl ungefär vad dessa Wagner-kräk klarar av att döda. Skrattretande att pajasen Prigozhin nyligen föreslog en duell mellan finska armén och Wagner-gruppen. Denna kamp skulle förmodligen vara över efter en kvart i finnarnas favör.
Citera
2023-04-23, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har Ukraina kapat vattenförsörjningen till Krim ännu?
Vad är elitens sätt att göra sig märkvärdig?

RU har väl själva sprängt en del dammluckor i Nova Kachovka och sänkt reservoarens yta. Har inga bevis eller källor men borde innebära att Krimkanalen är torrlagd?
Citera
2023-04-23, 09:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Verkar som en väldigt tyst mobilisering ha skett.
Hur många soldater har ryssarna nu, någon som vet?

Det verkar som om att ingen vet riktigt hur många soldater Ryssland har på plats, kommer ju uppgifter om 750000 men det är svårt att få någon bekräftelse, men givetvis har ryssarna laddat upp precis som Ukraina har inför den kommande offensiven.
Citera
2023-04-23, 09:25
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Svaga gamla tanter är väl ungefär vad dessa Wagner-kräk klarar av att döda. Skrattretande att pajasen Prigozhin nyligen föreslog en duell mellan finska armén och Wagner-gruppen. Denna kamp skulle förmodligen vara över efter en kvart i finnarnas favör.
Jag är ändå rätt förvånad över att många wagnerrekryter trots allt överlever sina 6 månader och ännu mer förvånad över att dom faktiskt får åka hem som avtalat.
Citera
2023-04-23, 09:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Vilket citat menar du talar för att artikelförfattaren argumenterar för att kriget skulle ta 2 månader?

Vad som motiverade dig att skriva om kriget är helt ointressant.

Jag skrev: "T ex denna ligger i den linjen även om jag inte vet om det är just 2 månader:"

Ryssland har valuta- och guldreserver på mindre än 500 BUSD, hur man än räknar (kombinera det med att man också kablade ut att ryska reserver frystes). Ryssland har en årlig BNP på under 1.5 T USD utan sanktioner. Du kan inte köra dina reserver ner till 0, breakdown kommer före. En nation kan inte bära kostnader som är mer än 50% av deras BNP.

De flesta kommer då, med "faktat" att kriget kostar cirka 70 BUSD per månad, dra slutsatsen att Ryssland bara klarar av att köra kriget få månader.
Citera
2023-04-23, 09:42
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag vet att dom mycket snabbt kan lägga broar, det är nog tysk utrustning men jag har för mig att Sverige också givit ett lite sämre system än det tyska.

Men Dnipro verkar bred?

Det vore bra om dom kunde gå över med tung utrustning, det skulle helt knäcka ryssarna där dom är svaga.

De har fått broläggningssystem både från Tyskland England samt Sverige De Tyska systemen är en variant av amfibiska fordon de bara kör ner fäller ut och kopplar ihop ( kan även användas som färjor )
Snabba effektiva fina grejer . Jag är rätt övertygad om att Ukrainas första drag blir att splittra de Ryska styrkorna och att sedan slå mot belgorod tätt uppföljt med nya slag mot kertjbron ( Först splittra sedan söndra)
Citera
2023-04-23, 09:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag skrev: "T ex denna ligger i den linjen även om jag inte vet om det är just 2 månader:"

Ryssland har valuta- och guldreserver på mindre än 500 BUSD, hur man än räknar (kombinera det med att man också kablade ut att ryska reserver frystes). Ryssland har en årlig BNP på under 1.5 T USD utan sanktioner. Du kan inte köra dina reserver ner till 0, breakdown kommer före. En nation kan inte bära kostnader som är mer än 50% av deras BNP.

De flesta kommer då, med "faktat" att kriget kostar cirka 70 BUSD per månad, dra slutsatsen att Ryssland bara klarar av att köra kriget få månader.

Ok, du gjorde en fri tolkning av artikeln med andra ord.

Jag diskuterar för övrigt inte Rysslands ekonomi utan det ursprungliga (och felaktiga) påståendet att publikationer hävdade att kriget skulle vara 2 månader.
Citera
2023-04-23, 09:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Sån trevlig plats moder Ryssland har blivit...
Högg ihjäl pensionär med yxa
Mordet är inte det första som före detta Wagner-soldater anklagats för.
I slutet av mars mördades 85-åriga Julia Buiskitj i sitt hem i den lilla staden Novyj Burets. Förövaren Ivan Rossomachin hade redan ett gediget brottsregister när han 2020 dömdes till tio års fängelse för mord. I höstas rekryterades han av Prigozjin och han kom också nyligen åter till sin hemstad som en fri man – något som djupt oroade lokalbefolkningen. Lokal-tv filmade ett möte där hundratals människor protesterade mot Rossomachins återkomst och polisen lovade att hans skulle föras bort. Dagen därpå kunde han ändå ta sig in i Buiskitjs hem och hugga ihjäl henne med en yxa.
– Staten, Putin och Prigozjin är personligen ansvariga för Julias död och borde stå till svars för det, säger en nära släkting till Buiskitj. – De släppte ut en sjuk jävel i samhället.

Helt sjukt. Detta måste väl ryska allmänheten reagera på?

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det verkar som om att ingen vet riktigt hur många soldater Ryssland har på plats, kommer ju uppgifter om 750000 men det är svårt att få någon bekräftelse, men givetvis har ryssarna laddat upp precis som Ukraina har inför den kommande offensiven.

Den siffran var antal soldater som har varit eller är i Ukraina. Inklusive de som åkt hem, dött, blivit skadade etc. Det är inte 750 000 nu.

Citat:
Jag är ändå rätt förvånad över att många wagnerrekryter trots allt överlever sina 6 månader och ännu mer förvånad över att dom faktiskt får åka hem som avtalat.

Jag hörde att 5000 fångar överlevt sitt kontrakt och blivit fria.
Citera
2023-04-23, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Du får leta mellan på artiklar mellan mars 2022 till juni 2022 så hittar du. "Frågan är om det räcker och hur länge den ryska ekonomin kan bära de ökade krigskostnaderna."
Ja, det är väl en rätt relevant fråga?
Citera
2023-04-23, 09:48
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
De har fått broläggningssystem både från Tyskland England samt Sverige De Tyska systemen är en variant av amfibiska fordon de bara kör ner fäller ut och kopplar ihop ( kan även användas som färjor )
Snabba effektiva fina grejer . Jag är rätt övertygad om att Ukrainas första drag blir att splittra de Ryska styrkorna och att sedan slå mot belgorod tätt uppföljt med nya slag mot kertjbron ( Först splittra sedan söndra)

Varför tror du att de kommer attackera Belgorod? Dels är det ju ryskt territorium och dels undrar man om de har resurser att genomföra offensiva manövrar både i norr och i söder samtidigt?
Citera
2023-04-23, 09:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Ryssland har fler reserver som de redan tar av. Pensionsfonder och kapital i statliga energibolag (Fonder som är till för att investera och underhålla energisektorn).
Citera
2023-04-23, 09:52
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Helt sjukt. Detta måste väl ryska allmänheten reagera på?

Just därför lär den stora majoriteten av den ryska befolkningen aldrig få reda på detta. Sen är väl brutala mord vardagsmat i Ryssland ändå. Men, i den lilla byn där det skedde lär det såklart påverka. Tids nog, med tillräckligt många liknande dåd, kanske det blir en växande folkopinion. Men är inte ens säker på det, så som det ryska samhället ser ut idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in