2023-03-09, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Tramsar du nu bara eller?
Det är extreeeemt fördelaktigt för Kina att Ryssland kan hålla uppe kriget.

Följer du inte det Geopolitiska spelet?

Kina är så klart neutrala, för att direkt stödja Ryssland skulle inte vara fördelaktigt för Kina just nu.

Allting handlar om vad man kommer undan med. Kina kommer "undan" med att försörja Ryssland med alla komponenter de behöver , men inte direkta vapen.

Så ser det ut. Taiwan är ett jätteproblem för Kina de måste ta itu med för att bryta världsordningen med USA som ensam supermakt. De kommer de att göra.
Rysslands krig mot den unipolära ordningen i Ukraina ÄR FÖRDELAKTIGT FÖR KINA

Absolut finns det en möjlighet att Kina börjar stödja Ryssland med militärt materiel. Just nu utnyttjar bara Kina Rysslands prekära situation med internationell isolering genom att köpa billiga råvaror och energi.

Om de bestämmer sig för att proxykriga mot USA i Ukraina så kommer de att skicka enklare system i första hand, ex. artilleriammunition. Där är vi inte än. Mer avancerade komponenter som sikten kommer i så fall senare, och kanske aldrig kommer.

Kina har snarast beklagat sig över att Ryssland krigar i Ukraina än att stödja dem öppet diplomatiskt.
Citera
2023-03-09, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkelstorp1
Pinsam attack inatt av Putin
Istället för att skicka missiler på militär var de återigen elnätet som han sikta in sig på

Lägger man till de enorma misslyckanden i Vuhledar så undrar jag hur fan ryssarna ska dra sig ur detta på ett snyggt sätt

Den entydigt bästa lösningen för ryssarna är att döda Putin, skylla allt på honom och dra sig ur Ukraina.
Citera
2023-03-09, 13:29
Medlem
Citat:
Svara tomte.

Är Kina beroende för av Väst för att tillverka MBT?
Nej
Försörjer Kina Ryssland med alla tänkbara komponenter de behöver?
Ja

Ingen är beroende av väst, pajas

Ge ett (1) exempel på militära komponenter som Kina har försett Ryssland med sedan invasionen började februari 2022.
Citera
2023-03-09, 13:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Absolut finns det en möjlighet att Kina börjar stödja Ryssland med militärt materiel.

Nej. De vet att de blir sanktionerade då och de överlever inte det.
Citera
2023-03-09, 13:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Rysslands krig mot den unipolära ordningen i Ukraina ÄR FÖRDELAKTIGT FÖR KINA

Och ?

På vilket sätt skulle detta vara fördelaktigt för Ryssland (som nu tråden handlar om) ?
Citera
2023-03-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ge ett (1) exempel på militära komponenter som Kina har försett Ryssland med sedan invasionen började februari 2022.

Först får du veta vad du frågar efter. "Bland annat" räcker inte långt.
Nämn exakt komponent så ska jag se vad jag hittar på det världsomspännande internets sökmotorer.

Var är dina bevis på att Ryssland inte klarar assembly?

Du talar om sikten. Vilka material och kritiska komponenter utgörs av dessa sikten? Är det siktena i sig eller styrning / synkronisering eller vad berörs? Är det så att Ryssland saknar komponenter helt eller delvis saknar komponenter och inte kan hopsätta delar till sikten?

Det är många frågor och mycket bevis du måste fram med nu, hoppas du inser det själv.

Jag gör det enkelt för dig

1. Ryssland saknar förmåga till "bland annat" (vad som åsyftas oklart). Källa?
2. Ryssland är beroende av Väst för Stridsvagnsikten. Källa?
3. Stridsvagnssikten måste hopsättas och eller/kalibreras i Väst, kan ej göras i Ryssland. Källa?
4. Kina kan inte skicka delar som Ryssland behöver för att hopsätta sikten. Källa?

----------------------------------

Mina källor

1. Kina förser Ryssland med növdändiga komponenter / teknologi : https://thediplomat.com/2022/05/how-china-supplies-russias-military/
2.Kina förser troligtivs redan Ryssland indirekt: https://www.theguardian.com/world/2023/feb/19/china-may-be-on-brink-of-supplying-arms-to-russia-says-blinken

Eftersom USA med världens bästa intelligens går ut med det så sker det säkert redan.
Troligen gör man det som Polen gjorde med Stridsflyg , skickar det i delar

Kina skickar säkerligen redan en del till Ryssland i delar som de sen monterar / komplementerar.

Ett sikte skulle kunna vara ett exempel på det
Då får du bevisa att Ryssland inte har kompetensen till hopsättning med bra källor
Citera
2023-03-09, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Kul att du frågade Googla termiska sikten och varifrån Ryssland köpt dessa ( de kan inte producera dessa själva åtminstone inte i industriell skala ) Finns massvis men vi avhandlade ämnet redan för ett år sedan i tråden hur sanktionerna påverkar Ryssland och kommer att påverka dem på sikt

Har flashbacks-experterna redan varit i farten och avhandlat frågan!
Jösses. Ja då finns det inget mer att debattera.

Har vi några källor på att endast "Väst" tillverkar dessa termiska sikten, samt att Ryssland inte kan få tag på dem via något sätt te.x. Kina? Eller komponenter som krävs för att bygga dem.

Har vi även källor på att Ryssland inte jobbar på problemet och vilka lösningar som finns?
Citera
2023-03-09, 13:52
Medlem
Citat:
Först får du veta vad du frågar efter. "Bland annat" räcker inte långt.
Nämn exakt komponent så ska jag se vad jag hittar på det världsomspännande internets sökmotorer.

Var är dina bevis på att Ryssland inte klarar assembly?

Du talar om sikten. Vilka material och kritiska komponenter utgörs av dessa sikten? Är det siktena i sig eller styrning / synkronisering eller vad berörs? Är det så att Ryssland saknar komponenter helt eller delvis saknar komponenter och inte kan hopsätta delar till sikten?

Det är många frågor och mycket bevis du måste fram med nu, hoppas du inser det själv.

Jag gör det enkelt för dig

1. Ryssland saknar förmåga till "bland annat" (vad som åsyftas oklart). Källa?
2. Ryssland är beroende av Väst för Stridsvagnsikten. Källa?
3. Stridsvagnssikten måste hopsättas och eller/kalibreras i Väst, kan ej göras i Ryssland. Källa?
4. Kina kan inte skicka delar som Ryssland behöver för att hopsätta sikten. Källa?

----------------------------------

Mina källor

1. Kina förser Ryssland med növdändiga komponenter / teknologi : https://thediplomat.com/2022/05/how-china-supplies-russias-military/
2.Kina förser troligtivs redan Ryssland indirekt: https://www.theguardian.com/world/2023/feb/19/china-may-be-on-brink-of-supplying-arms-to-russia-says-blinken

Eftersom USA med världens bästa intelligens går ut med det så sker det säkert redan.
Troligen gör man det som Polen gjorde med Stridsflyg , skickar det i delar

Kina skickar säkerligen redan en del till Ryssland i delar som de sen monterar / komplementerar.

Ett sikte skulle kunna vara ett exempel på det
Då får du bevisa att Ryssland inte har kompetensen till hopsättning med bra källor

Jag gjorde det enkelt för dig genom att be dig ge ett exempel på en namngiven militär produkt som Kina har börjar exportera till Ryssland efter att invasionen har startat. Du kan välja fritt mellan alla kategorier.

Ryssland saknar uppenbarligen förmåga att producera tillräcklig mängd Sosna-U sikten då de istället har börjat installera 1PN96MT-02 sikten som är mycket sämre på sina nya t-72 obr. 2022:

https://twitter.com/tankdiary/status/1619079432177864704

Påståendena som dina frågor gäller kom från någon annan som får svara på dem själv.
Senast redigerad av gomersgotoground 2023-03-09 kl. 13:55.
Citera
2023-03-09, 13:56
Medlem
Citat:
Jag gjorde det enkelt för dig genom att be dig ge ett exempel på en namngiven militär produkt som Kina har börjar exportera till Ryssland efter att invasionen har startat. Du kan välja fritt mellan alla kategorier.

Ryssland saknar uppenbarligen förmåga att producera tillräcklig mängd Sosna-U sikten då de istället har börjat installera PN96MT-02 sikten som är mycket sämre på sina nya t-72 obr. 2022:

https://twitter.com/tankdiary/status/1619079432177864704

Påståendena som dina frågor gäller kom från någon annan som får svara på dem själv.

Haha va? Hur ska jag kunna ge exempel på sådant som inte ens vår utrikes säkerhetstjänst har koll på.
Tror du det är fullt klartlagt vilka komponenter som Kina förser Ryssland med, eller planerar att förse?
Fråga Pentagon

Det är du som säger att det är omöjligt för Ryssland att på något sätt, antingen nu eller i framtiden få tag på Termiska sikten utan väst. Jag ber dig förklara hur.

Vad behöver du för dessa sikten, en värmekamera och ett par PCB med en CPU till styrningen?

Kina kan alltså inte skicka värmekameror i delar till Ryssland?
En värmekamera i delar är inte en militär produkt

Kina behöver inte ens sälja militära produkter till Kina.
Citera
2023-03-09, 13:57
Medlem
Melange5738s avatar
https://thebarentsobserver.com/en/industry-and-energy/2023/03/huge-budget-deficit-building-russias-economy

Citat:
According to the Russian Ministry of Finance, federal budget revenues in the first two months of 2023 were down 25 percent compared with the same period in 2022. A total of 1,263 trillion rubles entered the state treasury in the period.

Parallel to the shrinking revenues comes a significant increase in state spending. Budget expenditure in January-February amounted to 5,744 trillion rubles, up 52 percent year-on-year.

The figures show that a major budget deficit of 2,581 trillion rubles, or about 45 percent, has built up over only two months.
Citera
2023-03-09, 14:03
Medlem
Citat:
Haha va? Hur ska jag kunna ge exempel på sådant som inte ens vår utrikes säkerhetstjänst har koll på.
Tror du det är fullt klartlagt vilka komponenter som Kina förser Ryssland med, eller planerar att förse?

Det är du som säger att det är omöjligt för Ryssland att på något sätt, antingen nu eller i framtiden få tag på Termiska sikten utan väst. Jag ber dig förklara hur.

Vad behöver du för dessa sikten, en värmekamera och ett par PCB med en CPU till styrningen?

Kina kan alltså inte skicka värmekameror i delar till Ryssland?
En värmekamera i delar är inte en militär produkt

Kina behöver inte ens sälja militära produkter till Kina.

Sluta larva dig nu.

Du hävdade att Ryssland inte kan få brist på ex. värmesikten då Kina exporterar dem till Ryssland. Det finns inga bevis för det.

Det finns däremot bevis på att Ryssland inte kan producera tillräcklig mängd värmesikten (Sosna-U).

Dagen Kina börjar skicka sina värmesikten till Ryssland så kommer vi att få reda på det direkt då Ryssland desperat fotograferar och filmar sina alla få nyproducerade stridsvagnar i propagandasyfte.
Citera
2023-03-09, 14:09
Medlem
Citat:
Sluta larva dig nu.

Du hävdade att Ryssland inte kan få brist på ex. värmesikten då Kina exporterar dem till Ryssland. Det finns inga bevis för det.

Det finns däremot bevis på att Ryssland inte kan producera tillräcklig mängd värmesikten (Sosna-U).

Dagen Kina börjar skicka sina värmesikten till Ryssland så kommer vi att få reda på det direkt då Ryssland desperat fotograferar och filmar sina alla få nyproducerade stridsvagnar i propagandasyfte.

Backa bandet nu. Jag har aldrig hävdat att Ryssland inte kan få brist på något.
Jag har snarare hävdat att Ryssland inte är beroende av Väst för Värmesikten. Det var vad jag hävdade. Det betyder inte att jag hävdat att Kina öser in Värmekameror till Ryssland i skrivande stund

Ryssland är inte beroende av väst för värmekameror och tillhörande PCB + Chip. PCB och handlar de redan.

Att de får värmekameror kan jag inte bevisa.
Men du kan inte motbevisa det

Så då har vi ett deadlock så jag ger dig en NY FRÅGA:

Du hävdar att man inte kan utföra en dissassembly på en värmekamera och skeppa den i delar, och därmed undvika att det stämplas som militärt?
Vi vet alla att en värmekamera räknas som militärt materiell. Men man kan inte kringgå det på något sätt enligt dig?

Kan man kringgå det så kan du räkna med att Kina sedan länge har hjälpt Ryssland här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in