2022-12-14, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja du har rätt. Den ryskortodoxa bögkyrkan har någon dag i januari som julafton. Men jag tror ändå man håller låg profil den 24 december för man VET följderna att gå över den moraliska gränsen.
Jag tror inte rysslössen har några moraliska gränser. Det har dom visat genom hela kriget.
Ryssarna bryr sig inte om några konsekvenser
Senast redigerad av jonkebonke 2022-12-14 kl. 17:04. Anledning: Tillägg
Citera
2022-12-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
De har informanter på plats både bland vanligt folk och t o m inom den ukrainska militären. Har du missat hur pissrädda Zelensky och hans kumpaner är för "femtekolonnare" och "spioner" inom den egna befolkningen (läs: ukrainare som inte är lika fanatiska ukro-nationalister och hökar som de själva)?

Moskva får reda på sådant där, på många olika vägar.

Ja det skulle möjligtvis vara pga det men åker dom som volontärer så står dom ju som privat och inte under något lands militär.
Citera
2022-12-14, 17:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ja, du har rätt. Och nu är vi farligt nära att dras in i nåt riktigt obehagligt. Det gick ju väldigt fort.

Nu är Nato så stor att det inte utgör någon sån risk. Sverige behöver bara bidra med några båtar i princip och så dör ryssfan.
Citera
2022-12-14, 17:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Stollen Solovyov är inte det minsta rädd för krigstribunalen i Haag. En missil så är det problemet löst!!

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1603046290761424897
Han har lite svaga kunskaper i geografi om han tror att Haag eller Amsterdam, som ligger vid kusten, är i fara om Ryssland spränger en damm. Han surar väl lite över att inte kunna hänga i sin italienska villa under överskådlig framtid.

Jag ser paralleller mellan Sokolyov och Rysslandskramarna i vår tråd. Någonstans måste det rimligen börja gnaga lite att man är avskydd av sin omgivning och att det inte finns någon vändning i sikte. I fallet med Sokolyov, Simonyan m.fl. så känner de ju till väst mycket väl (Simonyan hade enligt egen uppgift privat engelsklärare till barnen). Då måste det svida i alla fall lite att nästan alla i väst föraktar en och önskar ens land elände som straff för vad man ställt till med.

För våra Rysslandskramare är tystnad och anonymitet vad som gäller de närmaste åren. Om hepkatten drar fram telefonen på fikarasten och flinande visar sina favoritklipp på sprängda hus i Kiev… så tror jag stämningen blir lite obekväm. Så är det, och så skall det vara om man har sådana preferenser.
Citera
Medlem
En del ukrainare börjar vakna till ...

Oleksandr Osker vill ha till en militärkupp
https://youtu.be/Gj04qHIjnlM

The Russian Army entered the city of Bakhmut: Street battles in residential areas - Ukrainian soldiers against Zelensky: We will hang you in Kyiv!
https://warnews247-gr.translate.goog/o-rosikos-stratos-bike-stin-poli-tou-bakhmut-odomachies-se-katoikimenes-perioches-oukranoi-stratiote s-kata-zelenski-tha-se-kremasoume-sto-kievo/?_x_tr_sl=el&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Några stolpskott från ryska parlamentet tycker att det är för jäkligt att ingen är rädd för ryssen längre haha.

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1603042290280419331

I en av Timothy Snyders föreläsningar lanserar han tesen att den ryska nationen inte finns utan endast staten Ryssland existerar. Svårt att minnas ett tidigare krig där en större del av befolkning flytt landet än vad de mobiliserat och därmed tvingats till att tömma sina fängelsen, allt inom loppet av ett år. Vi talar alltså om ett offensivt krig.
I väst pratar politiker om framtiden dvs arbetslöshet, utbildning, infrastruktur ovs, medan i Ryssland pratar politiker om en stark stat.
Sen när pratade det högsta skikten i rysk politik om att asfaltera vägar, hantera korruption, decentralisera makten, sånt som gynnar gemene man?
Ryska staten behöver alltså kriget för att verifiera sig själv inför befolkningen. Dessa politiker stärker den bilden. "Omvärlden måste ta hänsyn till oss, om inte så tvingar vi dom!"
Citera
2022-12-14, 17:04
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hur får du det till 3%? Det är i Sverige 15%, som jag läser det? Fortfarande högt. Här är undersökningen. https://t.co/SyvrkFjGcO

Står ju att 97% är för EU:s stöd till Ukraina ("approve"), och då är rimligen 3% inte för, dvs neutrala eller emot. Men är ju flera olika frågor, men den första är väl den stora och mest relevanta, dvs 97% av svenskarna stöder att EU stöder Ukraina.
Citera
2022-12-14, 17:06
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Firas den inte den ortodoxa julen den 6:e Januari?

Hmmm, jag har fått för mig att ryZzarna firar på deras sk Juldag den 7:e medans Ukrainarna firar den 6:e som då ska motsvara Julafton - men jag flaggar öppet om att jag kan ha missuppfattat det hela.

Så, om vi ska implementera det här i själva frågeställningen, kommer ryZzzarna kunna hålla missilerna i styr antingen den 24:e och 25:e December alt/eller den 6:e och 7:e Januari 2023?

Fortfarande tror jag att den Ukrainska civilbefolkningen skulle uppskatta 2 sammanhängande dygn utan terror oavsett vilka datum som gäller.
Citera
2022-12-14, 17:06
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja det skulle möjligtvis vara pga det men åker dom som volontärer så står dom ju som privat och inte under något lands militär.

Du menar kanske frivillig när du skriver volontär och då ansluts de som frivilliga till Ukrainska försvarsmakten så visst står de under något lands militär.
Citera
2022-12-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ändå har Sverige sagt nej till Jas och annat..

Förvräng inte det här nu. Om befolkningen i tex UK är positiva till att sända vapen betyder det att UK ska skicka kärnvapen?
Sända JAS är kanske är den bästa lösningen. Själv anser jag att vi gärna kan finansiera inköpen och underhåll av flygplan som Ukraina har utbildning och infrastruktur för.
Citera
2022-12-14, 17:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hur får du det till 3%? Det är i Sverige 15%, som jag läser det? Fortfarande högt. Här är undersökningen. https://t.co/SyvrkFjGcO
Det finns olika varianter på frågan; och den första har 97% positiva
i Sverige s.4):

”In all Member States, the share of people approving the EU’s support is higher than those expressing disapproval, with the highest levels in Sweden (97%), Finland (95%), the Netherlands (93%), Portugal (92%), and Denmark (92%).”

85% är fortfarande mycket högt i vilken fråga som helst. Tvivlar på att du får det ens i stöd för vårt statsskick, dvs monarkin.
Citera
2022-12-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Du menar kanske frivillig när du skriver volontär och då ansluts de som frivilliga till Ukrainska försvarsmakten så visst står de under något lands militär.

Jo men menar att Nato kan i hemlighet skicka in soldater så länge dom tar sig in som frivillig/volontärer.
Det är ju alla möjliga som tar sig in som frivillig i ukrainska militären så även mycket brottslingar och folk som bara är ute för att stjäla. Många med lång erfarenhet i USA militär är ju där också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in