2022-10-23, 23:55
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jupp- gör något tillbaks säger du. Nåväl, nu görs det något tillbaks och då gnäller du här i tråden om att väst supportar Ukrainas kamp för sitt land, sitt folk och sin frihet till att välja sin egen väg och sitt sätt att bekämpa separatism. Jag har inga problem med att förstå denna sak- det är tydligt att du (med några till) har oändligt begripa att nu får Ryssland svar från väst och framför allt av de heroiskt kämpande hjältarna i Ukraina. Sluta gnäll idiotfan.
Jag har inget emot att dom slåss tillbaks mot Ryssland nu men jag tycker bara dom borde gjort något för 8 år sedan, dom gjorde ingenting (militärt) jävligt svagt för deras del.
Citera
2022-10-23, 23:57
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Ja, vid det tillfället

Har du information som pekar på att den är lika usel nu som den var då?
Inbördeskrig och en invasion brukar inte hjälpa mot korruption
Ukraina är Europas Somalia.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Jag har aldrig sagt att det är rätt. Jag är extremt anti-krig. Vilket är varför jag alltid skriver att Zelensky borde förhandla med Putin.

På vilket sätt menar du att det skulle vara någon uppsida för Ukraina att förhandla med Putin?
Om någon byter sig in i ditt hus, slår ihjäl din hund och våldtar ditt barn? Skulle du då känna att en bra kompromiss för dig vore att förövaren får ett av rummen i din lägenhet?

Tänk till nu snälla du? Hade du tyckt att det var tummen-upp? Allvarligt? Har lite jävla sympati med de Ukrainare som blivit av allt på grund av Putins olagliga angreppskrig.

Om någon hade gjort detsamma mot oss här i Sverige? Dödat tiotusentals människor. Barn och gamla. Dina kompisar och gamla vänner, och sedan stulit Skåne, Norrland eller någon annan del av landet.

Den plats där du kanske bor eller kommer ifrån? Gissar att du har en familj? Tänk var de bor? Tänkt nu vidare att din mamma, pappa eller syskon helt plötsligt i morgon tvingas att vara Ryssar? Ditt föräldrahem är förstört och du vet inte ens om de lever eller är döda?

Skulle du allvarligt tycka att ”ja men låt oss sätta oss ner och prata om det här” vore en bra lösning?
Om nej! Stöd för i helvete Ukraina istället istället för att försöka skapa opinion för att de ska acceptera de brott och elände som de utsatts för. Det är som att försöka övertala någon som blivit våldtagen eller rånad att inte ”göra någon grej av det”!
Citera
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Jag har inget emot att dom slåss tillbaks mot Ryssland nu men jag tycker bara dom borde gjort något för 8 år sedan, dom gjorde ingenting (militärt) jävligt svagt för deras del.
Som sagt- Ukraina försökte förmå Ryssland att lämna ockuperat område meddels diplomati och åberopande av ingångna avtal och internationella mellanstatliga regler. (Folkrätten)
Citera
2022-10-23, 23:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Återigen.. varför svarar man inte en invasion med sin egen militär? Tror du Finland hade accepterat en Rysk invasion? Antyder du att Ukrainare är ett svagt folk?

Situationen var speciell då. Ukraina var försvagat och saknade riktig politisk ledning då. Även militären var svag då.

Jag hittade följande inlägg på Quora när jag googlade. Låter rimligt:

Citat:
Crimea was captured by Moscow after the President of Ukraine fled to Moscow. There was no legitimate military power left in Ukraine that could lead the resistance. Half of the military leadership was Moscow's agents and refused to fight. The international community watched the fakes of Moscow television and believed them, so they did not provide any support to Ukraine. Parliament called a presidential election, and Moscow's troops seized the opportunity to occupy Crimea.

When Moscow tried to repeat the same with Eastern and Southern Ukraine, Kyiv already had a government capable of organizing resistance, and then the international community began to notice Moscow's lies and began to support Ukraine.

https://www.quora.com/Why-did-the-annexation-of-Crimea-go-bloodlessly-while-Ukraine-put-up-resistance-in-Donbass
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Påstår demokratins förmenta guldgossar i väst.

Tja, ingen kan påstå att en demokratiskt vald ledare bör väljas i val som arrangeras i panik på ett par dagar med militär som pekar gevär mot det "fria" folket...
Citera
Medlem
Citat:
96.77% på Krim röstade för anslutning till Ryssland så Putin är rättmätig härskare där nu:
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum

They absolutely love the guy.

Att demokratins förmenta guldgossar i väst inte kan acceptera detta är deras problem.

96.77% av den omröstningen var också fake så vad är din poäng?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Indien tar över uppskjutningar av satelliter från Ryssland. Gamarna plockar åt sig ryssarnas förlorade marknadsandelar, Putinisterna här säger ju att de är allierade men Indien plockar bara åt sig affärerna för egen del. https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1584296267147931649

EU-kommisionen säger att EU nu är oberoende av rysk energi. De har gått från 40 % rysk energi till 7 %. https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1584280208462340096
Citera
2022-10-23, 23:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Långa arbetsveckor för Ukrainas regering alltså. Nyss gick Ukrainas försvarsminister ut och fördömer allt användande av kärnvapen eller "dirty bomb".

https://twitter.com/oleksiireznikov/status/1584274113220124672
Citera
2022-10-24, 00:00
Medlem
Citat:

Man hade knappt någon arme på den tiden. Här är ett intressant reportage ifrån den tiden. Extra intressant att se idag såklart:
https://youtu.be/V7e6B64Iqqg?t=1250
ifrån 20:50
Citera
2022-10-24, 00:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ukraina har försökt den taktiken i Donbass för att fördriva den ryska befolkningen men Ryssland gav dem en chans att välja innan Ukraina var klar med den etniska rensningen. De valde Putin.

På vilket sätt "valde" de Putin?

Sedan låter "etnisk rensning" lite konstigt när Ukraina var under attack och försvarade sig mot ryssarna (Ryssland invaderade redan 2014).
Citera
2022-10-24, 00:02
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tja, ingen kan påstå att en demokratiskt vald ledare bör väljas i val som arrangeras i panik på ett par dagar med militär som pekar gevär mot det "fria" folket...
Ryssland hade redan en militärbas på Krim och rysk militär finns till för att skydda ryssar, såsom ryssarna på Krim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in