2022-09-26, 11:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Och hur många egna offrade Zelensky för sina maktambitioner?

Ukrainarna strider för sina barns liv och för sin rätt att få finnas som folk. De försvarar sig mot folkmord. Då hånar de mördade och försvara mördarna. Du är en ond människa.
Citera
2022-09-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukrainarna har attackerat basen för de iranska drönarna!
https://twitter.com/antiputler_news/status/1574311563854778369
Jag tror Rysslands stora problem är en brist på motivation på alla nivåer, inte bara soldaterna i skyttegravarna. Även de som planerar och gör annat har gett upp och försöker bara klara sig själva från dag till dag. Det gäller nog ända upp till ministrar i Putins regering. De är mentalt besegrade och förlorare.

Vi kan såklart sitta här och raljera men faktum är att ryssarna inte är dummare att de också fattar att Putin är ett arsle och att kriget bara är fake. Det som däremot är en svårare fråga är om de orkar att göra något åt det.
Citera
2022-09-26, 11:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Som jag nämt tidigare. du läser alla raporter och data med en extremt Pro-Rysk infallsvinkel.

Det är ganska klarlagt att händelseförloppet inte var ett planerat mord utan en händelse som skapades av 2 ligistfalanger och som tyvärr fick en tragisk utgång.

Men du visar helt klart att du har din agenda, som du visar i princip alla dina inlägg. Dvs att Ukraina är delaktig i krisen och därför är det OK att gå Putin till mötes gällande hans krav.

Nu missförstår du mig med flit igen. Min poäng är att rättsväsendet skyddade våldsmän, i väldigt stor skala. Om det var mord eller dråp är irrelevant.

Mycket tjat om min agenda. Vad är din? Tycker du själv att du framstår som en balanserad röst här inne som visar sig kapabel att se bägge sidor av saken? Spelar din agenda en roll? Om du nu skulle visa dig vara polack eller gift med en ukrainare, gör det då att jag inte ska lyssna på dig?
Citera
2022-09-26, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är ett arv från CCCP-propaganda.

Planschen på länken är från 60-talet.

https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-31b467ea39a64a546d4e3d47605ba1a6

Nazi-ukrainare och judarna sitter i samma båt. Det finns flera olika planscher med ungefär samma tema. De utmålades som folkets fiender redan för länge sedan.

För den sakens skull spelar det nog ingen roll hur det är i Ukraina. Dessa ideologiska vapen hade använts oavsett hur det hade varit.

Mer korrekt kanske är att diktatorer som Putin mfl väljer fritt vilka som är ”folkets fiende” utifrån vad som för tillfället passar deras agenda och så ljuger de ihop vad de än behöver för att saluföra det.

Det är sedan gammalt och något man sig i första klass i diktaturskolan.
Citera
2022-09-26, 11:23
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Bra gjort!

A Russian man has shot the leader of the local military draft committee in a Siberian town after telling him he would refuse to fight in the war in Ukraine.

The incident took place in the city of Ust-Ilimsk, a town of about 85,000 people in the Irkutsk region in Siberia.

Video showed the gunman, dressed in camouflage, firing at the official from point blank range as other potential draftees for the Russian invasion fled the room. Reports say that at least three shots were fired.
Har du nån länk till detta?
Citera
2022-09-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu missförstår du mig med flit igen. Min poäng är att rättsväsendet skyddade våldsmän, i väldigt stor skala. Om det var mord eller dråp är irrelevant.

Mycket tjat om min agenda. Vad är din? Tycker du själv att du framstår som en balanserad röst här inne som visar sig kapabel att se bägge sidor av saken? Spelar din agenda en roll? Om du nu skulle visa dig vara polack eller gift med en ukrainare, gör det då att jag inte ska lyssna på dig?

Jag försöker bara påpeka risken med att bli påverkad av ren propaganda, du lutar väldigt mycket mot att avsluta kriget via att ge Putin det han vill ha.
Efter ett långt liv med erfarenhet av förhandlingar med olika nationaliteter så får man lära sig att läsa saker.
I sverige försöker vi hitta konsensus från början, tittar vi från ett rysskt perspektiv är resultatet för dig det vesäntliga och alla avsteg eller försök att hitta en gensam lösning ses som en svaghet som skall användas så långt det går.
Min agenda är bara att påpeka dessa felaktiga slutledningar du gör, oftast p.g.a att du faktiskt köper den rysska propagandan.
Jag vet inte om det är medvetet eller att du bara lurar dig själv att du är en balanserad röst.
Läs igenom dina egna inlägg, du kommer att hitta att du oftast hamnar i en ståndpunkt att man skall tillgodose Putins krav för att få slut på kriget.
Vilket helt enkelt är den ryska förhandlingsstrategin.
Citera
2022-09-26, 11:26
Medlem
Citat:
Gräver man lite så ser man att det inte var så enkelt som att Ukraina var Rysslands knähund och sedan bröt befolkningen sig fri:
https://www.reuters.com/article/us-ukraine-russia-deal-special-report-idUSBRE9BI0DZ20131219

Personligen är jag ganska förtjust i seperatism. USA hade inte funnits om det var en universell princip att hela landet som det ingick i måste folkomrösta om att delarna ska få lämna. Heller inte Ukraina, om vi räknar Sovjet som ett land.

Kialo-länken visar bara argumenten för vad som hände, pro and con. I den här tråden hittar du en massa idioter som skriker att du är ett rysstroll om du läser på. Min slutsats är att det var ganska komplicerat.1. En minoritet kastade med våld ut den folkvalde presidenten med stöd av USA. Många undersökningar visade att 2. det var en minoritet som ville närma sig EU när det ballade ur, men fler än de som ville hålla sig i öst. I praktiken ville den östra delen till öst, och den västra delen till väst. Det är ett ganska bra argument för att splittra landet, men så klart är inte Ryssland rätt aktör att göra det med våld. Komplicerat är det.

Nummer 1. - det var en MAJORITET som krävde att den utav Ryssland tillsatta odemokratiska marionetten Janukovytj skulle avgå. Detta eftersom att han gick rakt emot folkets val som redan var beslutat. Detta gjorde han dessutom utan pardon BAKOM allas ryggar. Detta är inget som USA påverkade eftersom att herr Janukovytj lyckades alldeles utmärkt själv med att visa hur köpt och korrumperad han var utav den RYSKA staten. Simpelt och ingenting du skall sitta här och vinkla för att försöka smyga in din propaganda och fara med osanning.

2. Hur ända in i helvete kan en minoritet vilja närma sig EU när den sidan som "ville hålla sig i öst" var mindre????? Någonstans sket det sig i din vilja att sprida propaganda här. Två mindre än? Vad/vart var majoriteten?
Citera
2022-09-26, 11:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Vi kan såklart sitta här och raljera men faktum är att ryssarna inte är dummare att de också fattar att Putin är ett arsle och att kriget bara är fake. Det som däremot är en svårare fråga är om de orkar att göra något åt det.

Än så länge väljer de den enkla vägen att försöka klara sig själva så länge som möjligt.
Citera
2022-09-26, 11:32
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Nummer 1. - det var en MAJORITET som krävde att den utav Ryssland tillsatta odemokratiska marionetten Janukovytj skulle avgå. Detta eftersom att han gick rakt emot folkets val som redan var beslutat. Detta gjorde han dessutom utan pardon BAKOM allas ryggar. Detta är inget som USA påverkade eftersom att herr Janukovytj lyckades alldeles utmärkt själv med att visa hur köpt och korrumperad han var utav den RYSKA staten. Simpelt och ingenting du skall sitta här och vinkla för att försöka smyga in din propaganda och fara med osanning.

2. Hur ända in i helvete kan en minoritet vilja närma sig EU när den sidan som "ville hålla sig i öst" var mindre????? Någonstans sket det sig i din vilja att sprida propaganda här. Två mindre än? Vad/vart var majoriteten?

1. Nej det var inte folkets val som redan var beslutat.
2. Det är oklart om han var köpt eller korrumperad i just denna fråga. Det kan lika gärna varit så att han ville få en bättre deal från EU.
3. Ja du, hur kan en minoritet rösta på Sossarna och en annan minoritet rösta på Moderaterna?
Det var två minoriteter. Resten kanske inte brydde sig, eller ville ha status quo eller upplevde sig ha otillräcklig information. Jag kan inte säga att jag vet vad som var ekonomiskt rätt eller fel för Ukraina i den situationen, kan du??
Citera
2022-09-26, 11:33
Avslutad
Enligt vad jag har hört på nyheterna så är det kört för Putin nu, hela världen och det ryska folket är emot honom.
Dags att gå vidare och tänka annat, fler laddstolpar här tex så vi kan rädda jorden!
Citera
2022-09-26, 11:33
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Nej, i ett längre perspektiv är han körd, på ena eller andra sättet. Man vill inte vara en rysk småbarnsfamilj idag, de får det tufft om 20 år. Kanske blir trösten en segerparad i Mariupol.

Med i det längre perspektivet tänker jag runt 12 månader. Jag tror fortfarande att det kan gå fort för Putin att falla, fort som i under 2022. Segerparader någonstans har jag väldigt svårt att se, uppenbarligen är läget desperat eftersom han fattar de beslut han fattar nu. Jag tror absolut att taktiska kärnvapen är i hans plan för den närmsta framtiden som ett desperat försök att stoppa den Ukrainska framryckningen.

Frågan är om Putin kommer bli avpolleterad före eller efter han lyckats genomföra en attack med kärnvapen. Avpolleterad kommer han bli.

EDIT: det torde föreligga hög risk för ett försök till false flag för att ena ryssen mot en extern fiende.
Senast redigerad av tenebris 2022-09-26 kl. 11:36.
Citera
2022-09-26, 11:34
Medlem
Citat:
Gräver man lite så ser man att det inte var så enkelt som att Ukraina var Rysslands knähund och sedan bröt befolkningen sig fri:
https://www.reuters.com/article/us-ukraine-russia-deal-special-report-idUSBRE9BI0DZ20131219

Personligen är jag ganska förtjust i seperatism. USA hade inte funnits om det var en universell princip att hela landet som det ingick i måste folkomrösta om att delarna ska få lämna. Heller inte Ukraina, om vi räknar Sovjet som ett land.

Kialo-länken visar bara argumenten för vad som hände, pro and con. I den här tråden hittar du en massa idioter som skriker att du är ett rysstroll om du läser på. Min slutsats är att det var ganska komplicerat. En minoritet kastade med våld ut den folkvalde presidenten med stöd av USA. Många undersökningar visade att det var en minoritet som ville närma sig EU när det ballade ur, men fler än de som ville hålla sig i öst. I praktiken ville den östra delen till öst, och den västra delen till väst. Det är ett ganska bra argument för att splittra landet, men så klart är inte Ryssland rätt aktör att göra det med våld. Komplicerat är det.

Nä, inget komplicerat alls. Bara för såna som inte vill se verkligheten. Sedan den korrupta Putinlovern Yanukovich avsattes har flera fria val hållits i Ukraina. Inte ett enda av dessa har påvisat ryssvänliga resultat. Ukrainarna var redan före Putins invasion 24/2 helt inställda på att närma sig Europa och ta sig ifrån ryssinflytande. Gissa om de blivit mer positivt inställda till Ryssland nu när ryssarna mördat tusentals oskyldiga civila samt bombat flera ukrainska städer till grus? Det hat ukrainare nu känner mot ryssar lär inte gå över på generationer.

För övrigt hjälper det inte om rysstroll försöker nyansera sig och lägga ut dimridåer om att "läget är komplicerat". Vi ser rakt igenom det. Om ni vill tas på allvar så ska inte enkla saker läggas fram som svåra. Då förlorar ni direkt trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in