2022-09-17, 15:36
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Håll dig till ämnet. Det här är ingen språktråd.
” var till för att belysa ordet, inte citera. Det borde du väl ha förstått.

Tycker du fortfarande inte att Putin ska de-eskalera kriget genom att börja lämna Ukraina. Då kan ju förhandlingarna påbörjas. Är det inte på tiden nu tycker du?

Bakgrunden är inte rättvisa för mig. Man skulle kunna underbygga vad jag säger med ett rättviseperspektiv. Men det är inte så jag tänker. Jag tänker "var gör pengarna mest nytta?".
Citera
2022-09-17, 15:37
Medlem
Olesya 6 år mördades av ryssarna och begravdes med många andra i Izium.
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1571082674722443266

Det är mycket sjukt att Biden inte sätter in flygvapnet mot ryssarna.
Citera
2022-09-17, 15:38
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Lite som boys will be boys. Vi ska ha överseende med Putins sätt att vara.
Är det rätt väg att gå tycker du?
Hur ska vi hantera hans vilja att bestämma över sin omgivning?

Nej, det är mest en slags inkapsling av komplexitet. Hur tycker du man ska göra istället? Budgetmässigt alltså.
Citera
2022-09-17, 15:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Jag tror Putin snackar skit. Kherson är extremt viktigt om de vill hålla Krim, vilket jag förutsätter att de vill. Donbas är hopplöst att hålla samtidigt som man måste skydda hela södra delarna.
Ser ingen möjlighet för Ryssland att fortsätta på alla fronter.

Så du tror Ryssland hellre ger upp Donbas och håller södra Zaphorizhzaia och hela Kherson?
Citera
2022-09-17, 15:43
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
de måste evakueras annars kommer ukrainarna att bomba dem. Detta kan vara ett tecken på att ett stort krig kommer att hända.
Eftersom posten är från 19'e februari så hade du rätt om att ett krig kom att hända..
Lite skumt bara att de verkar ha vetat det innan de invaderande soldaterna ens viste det själva.
Citera
2022-09-17, 15:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Ryssarna kommer säkert försöka ta tillbaka eftersom deras försörjnings väg norrifrån nu är stängd
därför är det bra med dom nya luftförsvars systemen USA skickar så Ukraina lättare kan säkra
återtagen mark.
Mitt önskade scenario nu vore om en ny front redan förberett sig på att gå söder ut exempelvis
mellan Mariopol och Krim fram till Svarta havet då kan man i princip stänga in de Ryska styrkorna
på Krim och Krim bron blir då enda försörjningsvägen för Ryssarna.
(Det skulle vara mitt nästa strategiska val)
Det man vinner då är att Krim styrkorna får en logistisk mardröm eftersom en stor del av
deras ammunitions och bränsle depåer redan slagits ut dom kan bli tvungna att retirera
och bygga en ny försvarslinje halvvägs till Sevastopol i det läget.
Vilket vore underbart.

Ja det blir ett hårt slag mot logistiken men jag tror ryssarnas linje för att försvara Krim blir vid den gamla gränsen för där är det smalt. Det är bara två vägar in att försvara med vatten emellan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det verkar som om Ukraina skickar sina Himars mot nya mål nu när de förstört de flesta ammunitionsförråd och ledningscentraler. Nu slår de mot ockupationsmaktens civila ledningsfunktioner,
även i "folkrepublikerna". de vill få dessa områden att falla samman i kaos så att alla civila ryssar flyttar till Ryssland. Vad säger Genevekonventionen om denna typ av mål? https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1571065742816321538

Självklart måste man flytta en del resurser nu så man kan försvara återvunnen terräng
därifrån kan man fortsätta att slå mot ammunitions och bränsledepåer ännu längre in i
Rysk kontrollerade delar av Ukraina .
Vilket underlättar nästa våg samt skyddar civila från Rysk granat beskjutning
Citera
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ok förstår, men så är det. T o m en liten mus anfaller om den blir tillräckligt trängd.

Som i Putins berättelse från sin barndom när han trängde in råttan i hörnet?

Ryssland kände sig säkert trängda av risken att förlora sin oinskränkta möjlighet att dominera sitt närområde efter eget tycke. Något som många forna sovjetstater motsätter sig för att de på goda grunder inte vill vara vasallstater i ett nytt ryskt imperiebygge. Ryssland VALDE väpnad invasion, Ruski Mir är inte en naturlag.

Men vad det verkar är kanske berättelsen om råttan i hörnet relevant snart. Putin verkar backa in sig i ett hörn och riskerar att bli trängt på riktigt.
Citera
2022-09-17, 15:46
Medlem
hashs avatar
Citat:
Så du tror Ryssland hellre ger upp Donbas och håller södra Zaphorizhzaia och hela Kherson?

Jag tror ryssarna kommer tappa Kherson ganska snart, Ukraina har i skjutit sönder alla broar.
Om ryssarna försöker bygga nya ponton-broar så skjuts dom sönder direkt också.
Ryssarna är inringade i Kherson, får inte fram mat och ammunition.
Citera
2022-09-17, 15:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det verkar som om Ukraina skickar sina Himars mot nya mål nu när de förstört de flesta ammunitionsförråd och ledningscentraler. Nu slår de mot ockupationsmaktens civila ledningsfunktioner,
även i "folkrepublikerna". de vill få dessa områden att falla samman i kaos så att alla civila ryssar flyttar till Ryssland. Vad säger Genevekonventionen om denna typ av mål? https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1571065742816321538

Civil infrastruktur bör undvikas att angripas. Men jag förmodar att detta är en ukrainsk vedergällning för tidigare ryska attacket emot civil ukrainsk infrastruktur, inklusive en damm. RySSland måste inse att Ukraina kan ge igen mångfallt! Det enda språk den ryska cancersvulsten förstår är styrka.

Slava Ukraini!

Ps. Attacken skedde emot kollaboratörernas högkvarter, vilket torde vara ett accepterat militärt mål. Ds.
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-09-17 kl. 15:53.
Citera
2022-09-17, 15:48
Medlem
Conceptions avatar
Ryssarna har förstört en Tysk Flakpanzer Gepard.
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1571127337445642242
Citera
2022-09-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ja det blir ett hårt slag mot logistiken men jag tror ryssarnas linje för att försvara Krim blir vid den gamla gränsen för där är det smalt. Det är bara två vägar in att försvara med vatten emellan.

Ja om dom vaknar i tid vore det den logiska försvars linjen men om dom tvingas fly i samma
panik som sist kanske dom inte hinner om vi har tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in